Огънят не само го топли, а е и негово професионално занимание. Пламен Петков е огнен артист повече от 10 години. Той буквално жонглира с пламъка на улицата, на плажа, на закрито... И го прави със страст, емоция и мистика. Участва в различни програми и вече има своя трупа, с която подготвя „огнени“ спектакли.
Пламен обича да рисува цели послания, като опитомява пламъците пред погледа на хората.
Изкуството е в кръвта му и го изразява не само на огнената сцена, а и в режисьорската си работа.
За умението да рисуваш с огън, за тръпката от street сцената и за изкуството без клишета, пред Vesti.bg, говори Пламен Петков.
Пламен, как от случайния интерес, който си проявил към въртенето на пой, днес ти вече си професионален огнен артист?
Мога да кажа, че огънят просто е моето нещо, тъй като аз се занимавам и с други неща. Иначе един ден на плажа видях момиче, което върти огън и просто реших да опитам и аз. След като чух шума на огъня и самата заигравка с него, реших да се развивам в тази посока.
С какво тренираше в самото начало?
Първият огнен уред, който препоръчвам, това е огненият пой. Той представлява кълбо с верига. Тренировачният му вариант е много достъпен за хората и той се прави обикновено със 7/8 чорапи, напълнени с тенис топка или пък с ориз, боб или други подръчни материали. Първо се започва с тренировки. Въртенето на пой развива много лявото и дясното полукълбо. Също така повишава концентрацията. Другите уреди, които съществуват, са – огнен стаф, огнени ветрила, огнена тояга, огнени крила и огнен куб. Има много разновидности. С тях започваш да рисуваш фигури с огън. В момента, в който научиш основни номера, можеш да си измисляш и свои такива. Това е изкуство, където можеш да се себеизразяваш. Хубавото на това е, че не те вкарва в рамка, а ти самият можеш да интерпретираш определени неща.
Кой е твоят любим уред?
Аз въртя един огнен куб, като всичките му страни, без една, горят.
Къде може да се правят т.нар. „сухи тренировки“?
Когато човек си направи първоначално тренировъчен пой, може да тренира навсякъде, става и у дома. Когато се научиш да въртиш пой, следващият етап е да започнеш да въртиш истински огън. Тогава следва да запалиш огън, като разбира се, това се случва само навън и с безопасни материали, които трябва да имаш, като кърпа, напоена с вода, която да е близо до теб, както протектори за ръце, пожарогасител и т.н.
Много хора може би първоначално си питат - истински ли е този огън или е вид имитация?
Всичко е истинско и гори.
Разкажи ми за уличния театър, от който си част и ти?
Занимавам се порофесионално с това изкуство от близо 12 години – от самоук човек, преминал през различни формации, като през последните 4-5 години имам своя формация, в която сме се събрали различни артисти, които общо взето сме на едно мнение, че искаме да правим наш тип изкуство. В спектаклите винаги има различна драматургия, уреди, музика и дори облекло. Огнено шоу се прави и на закрито, като това е малко по-специално – трябва даденото място да има много добра вентилация и да отговаря на определени изисквания.
Какви са костюмите ви и на какъв принцип се подбира темата за даден спектакъл?
Всеки път е различно. Понякога първо се измисля визията, като трябва цялото нещо да има концепция, мисъл, а музиката може да дойде и последна. Друг път обаче някоя песен може да ме инспирира и тогава идва сложният вариант да се измисли всичко останало.
В кои държави този вид огнено изкуство е най-развито?
Огнените изкуства, като цяло, са развити в Европа. В България е по-трудно, защото реално няма нито една голяма сцена, където официално да е разрешено да правиш огнено шоу. Огнените представления са развити в Испания, в Италия, където цирковото изкуство е на високо ниво. Огнените изкуства са продължение на цирка. Съоветно там, където е развит циркът, са на почит и огнените спектакли.
Откъде си сверяваш часовника с конкуренцията?
Любим ми е „Цирк дьо Солей“. Те са най-голямата организация, която може да те изуми и да покаже фантазия и граница. Там първо се забелязва магията на костюмите, сложността на номерата, а самата адаптация на сцената е нещо уникално. За мен те са най-голямото огледало.
Като дете ходеше ли често на цирк и кой ти беше любимият номер тогава?
Това е ходенето по въже в шапитото - от единият край до другия. Дори аз самият сега ходя на лента, която се опъва между две дървета. Това е моята интерпретация за ходене по въже.
Освен огнен артист, ти си част и от друг вид изкуство, това на режисьорското майсторство.
Да, аз съм режисьор на различни телевизионни продукции, създавам и документални филми на разнообразни теми.
Ако трябва да направиш филм за огненото изкуство, какъв би бил той и какво заглавие би му поставил?
Имал съм такава идея, но макар това да ми е основна работа, всъщност най-големият ми проблем е, че не мога да разказвам истории за себе си, защото ще искам да вкарам в един подобен филм абсолютно всичко и няма да мога да отсея най-важното. От моя гледна точка ще бъда много пристрастен. Но вече имам един направен малък спектакъл, който нарекох „Огънят в мен“, защото огънят е във всеки един от нас. Той е толкова древен, че не зная дали някой има познание за самата му същност. Топлината на огъня отпуска, затопля те и те вкарва в един друг свят. Огънят обаче е възможно да бъде и враг, защото може да те нарани, дори да те убие.
Още от автора:
Дизайнерът Стоян Радичев – орисан да облича жените красиво
Какво предсказва за България и света гадателят Нобрега да Лус
Богоявление в Зверино: "Засвирят ли гайдите, кожата настръхва и духът се извисява"
Българският Брад Пит: От Перник до Чикаго и обратно
Българските деца – как се хранят и колко се движат
Гастроентеролог: Така ще избегнете "есенното коремче"
Психолог за „опустяващото гнездо“: Не пречете на детето да бъде самостоятелно
Розовата къща: Наркозависими споделят обща съдба
Най-татуираната българка: След №100 спрях да ги броя
Войната по пътищата няма да спре, докато не изчезне чувството за безнаказаност
Адвокат Димитър Марковски: Истината винаги е само една и тя е на Господ
Розалина Попова: Да влезеш „в кожата“ на Моника Белучи
Кога един човек се превръща в убиец?
Психолог: Не може да доведете детето и да кажете „Ето, ремонтирай го“
Психолог: Никога не поставяйте детето в тази ситуация
Абитуриентката Ани: Тъжните моменти в Дома за деца са много
Ива Русинова - красивото лице на дрифта
Какво пък разбират жените от футбол? Отговарят фенките
Виктория Георгиева: Хубаво е да имаме различни участници на „Евровизия“
Павел Хаджиев: Българските истории и постижения не свършват, стават все повече
От сърцето на Украйна: Кирило, който избра да остане в родния Киев
Какво искат мъжете? Отговаря бербер Кольо Георгиев
Александър Сано: Съхраниш ли се като човек, решетките не могат да ти отнемат свободата
Да бягаш с вятъра, без да чувстваш страх: Християн Христов от Sofia Riders
Певицата Катерина Бужинская: Избягах от Киев, брат ми отиде на фронта
Диана Димитрова от "Лъжите в нас": Никой не е само добър или лош
Една жена, жертва на насилие: Кристина разказва своята история
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!