С поред най-новото проучване на Mastercard в Европа Еxperience Economy все повече потребители предпочитат да инвестират средствата си в изживявания, вместо във вещи. 9 от 10 (или 88%) от запитаните са заделили средства, колкото през 2023 г. или дори повече, за да посетят специални събития в сферата на кулинарията, спорта, музиката или киното.
Над половината (55%) планират да похарчат повече за изживявания в сравнение с преди, а 78% споделят, че правят това с убеденост, че си заслужава. Средно 35% от запитаните българи намират, че концерт на любимата им банда или посещение в световноизвестен ресторант имат огромен ефект върху целия им живот.
„Не е изненада, че европейците харчат приоритетно за изживявания – континентът предлага не само изключително наследство в сферата на културата, но и в спортните събития и музиката. Всичко това се случва в изумително красиви пространства и поражда спомени за цял живот. Това е и концепцията на Мastercard за „безценно“: ние даваме възможност на хората да изживеят своята страст, заедно с близките си – всеки ден, навсякъде. Предлагаме безброй безценни преживявания в над 30 държави на нашата платформа priceless.com.” казва Раджа Раджаманар, Главен глобален мениджър на Mastercard за маркетинг и комуникации.
Проучването на Mastercard в Европа Еxperience Economy* се потвърждава и от данните на Mastercard Economic Institute (MEI), според които делът на инвестициите на потребителите в пътувания и посещенията на ресторанти и барове през 2023 г. се е увеличил с 22% в Европа в сравнение с 2019 г. За контекст – харченето за стоки и вещи е запазило предишните си нива. Категориите, в които хората харчат най-много са туризъм и пътешествия, кулинарни изживявания в ресторанти и на специални фестивали, приключения на открито, концерти, кино фестивали и почивки в уелнес категорията, обикновено в компания или по семеен повод.
- 63% oт българите планират да харчат за пътешествия през ваканциите си, като 5 от 10 биха пътували до друга държава за събитие в сферата на техния интерес.
- 39% oт българските респонденти ще посетят концерт или музикален фестивал през 2024 г.
- Средно 34% планират да се занимават със спорт и отдих на открито или в спа центрове и потвърждават, че предпочитат да споделят тези изживявания с близки, трупайки обогатяващи спомени за цял живот.
- 29% ще се включат в кулинарни изживявания – специални вечери с гост-готвачи, винени дегустации, готварски курсове и др.
- За първи път наблюдаваме и готовност за включване в доброволчески акции като желано общностно изживяване – 21% биха посветили времето си на тези събития.
- 58% българи намират за най-важна възможността да запазят мига на снимка или видео, а 41% си пазят за спомен билет или мърчандайз.
Mastercard от години дава възможност на своите партньори да развиват все по-незабравими събития - футболните мачове на UEFA, тенис турнира Roland Garros, филмовите фестивали в Кан, Берлин и Венеция, музикалните награди в Европа и света. В България от над 5 години Mastercard подкрепя водещите фестивали и концерти на музикалната сцена през портфолиото на Fest Team, A to Jazz, Midalidare Rock и подпомага за популяризирането на българската кулинарна сцена с редица гурме събития и платформи за развитие на малкия бизнес в сферата на храненето.
През цялата година потребителите на Mastercard празнуват споделените моменти на трапезата с Mastercard Ден с 10% кешбек от покупката на храна и напитки на 1-во число на нов месец след регистрация на www.priceless.com/den.
* В проучването на нагласите на потребителите за покупка на изживяване в различна сфера на интерес от 2024 Experience Economy, Mastercard включи 16,141 потребители от 20 държави.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!