11

Р аботниците на самолета Boeing 737 Max, при който по време на януарски полет падна част от вратата, са казали на федералните следователи по безопасността, че са изпитвали натиск да вършат работата си твърде бързо, за да избегнат грешки, според показанията, публикувани във вторник в началото на двудневно изслушване по време на разследването, пише CNN.

Разкритието бе направено в началото на изслушването от Националния съвет за безопасност на транспорта във връзка с експлозията, като следователите разпитваха персонала на Boeing за проблемите с безопасността в самолетостроителя и какво може да означава това за пътниците на неговите вездесъщи самолети.

Преди това NTSB заяви, че тапата на вратата се е откъснала по време на полет, тъй като самолетът е напуснал завода на Boeing без четирите болта, необходими за задържане на тапата на вратата на място.

"Заводски хлебарки"

Голяма част от тези документи са стенограми от разпити, проведени от следователите на NTSB през седемте месеца след инцидента. Един от интервюираните, идентифициран само като "монтажник на врати В", казал на следователя, че работното натоварване във фабриката на Boeing е било твърде голямо, за да се избегне допускането на грешки.

"Що се отнася до работното натоварване, имам чувството, че определено се опитвахме да предложим твърде много продукти, нали? Така се допускат грешки. Хората се опитват да работят твърде бързо. Искам да кажа, че не мога да говоря за никого другиго, но ние бяхме заети. Работихме много", казва неидентифицираният работник на Boeing.

Една стенограма показва, че служител на Boeing, идентифициран като водещ майстор на врати, е казал на разследващите, че има самолети, които изискват голяма част от работата по време на процеса на сглобяване да бъде преработена поради открити проблеми, както се е случило с тапата на вратата, която е била отстранена, за да се поправят някои нитове. Работникът казва, че няма специално обучение за отваряне, затваряне или премахване на тапа на вратата в сравнение с обикновена врата.

Този работник казва на NTSB, че екипът му е бил "поставен в неизследвани води, където... сменяхме врати, както сменяхме бельото си".

"Самолетите идват с повредени врати всеки ден. Всеки ден", добавя вторият работник.

Фюзелажът на самолета е произведен от доставчика на Boeing - Spirit AeroSystems, и според показанията по време на изслушването е пристигнал в завода на Boeing с четирите болта на място. Но е имало проблеми с нитовете при тапата на вратата, които е трябвало да бъдат поправени, така че тапата на вратата е била отстранена, за да може да се извърши работата. В завода на Boeing е имало служители на Spirit, но комуникацията между работниците на Boeing и Spirit на етажа на завода на Boeing не е била добра, според друга стенограма от разпит, публикувана във вторник.

"E, всъщност ние сме хлебарките на завода", казва един неидентифициран служител на Spirit на следователите от NTSB.

А капитан на екип на Boeing във фабриката за 737 разказал на следователите за проблеми с ниския морал на служителите и голямото текучество.

"Имаме голямо текучество и това е стресиращо. Това, което компанията иска, и това, което ние имаме - уменията и възможностите да изпълняваме в момента, понякога не съвпада и затова някои хора са недоволни; чувстват, че са претоварени", казва капитанът на екипа на Boeing в една от стенограмите. 

"Наранявания, които не можем да видим"

При полет на Alaska Airlines на 5 януари, когато самолетът наближава 4 876 метра, от страната на Boeing 737 Max се издува тапата на вратата. Инцидентът остави дупка в страничната част на самолета, в резултат на което кислородните маски паднаха от тавана, разкъсаха дрехите, изтръгнаха телефоните от ръцете на пътниците.

За щастие екипажът успява да приземи осакатения самолет без сериозни физически наранявания. При кацането седем пътници и една стюардеса са получили медицинска помощ. Благодарение на уменията на екипажа и на късмета никой не е загинал.

"Но травмата от полета вероятно е засегнала много от хората на борда на самолета", каза Дженифър Хоменди, председател на NTSB, в началото на изслушването.

"Травмите, които не можем да видим, за които често не говорим, могат да имат дълбоко и трайно въздействие върху живота и препитанието", каза тя.

Тя поднесе извинения от името на агенцията на хората, пътували по време на полета.

Инцидентът накърни сериозно доверието на обществеността в производителя на самолети Boeing, като предизвика серия от федерални разследвания на неговите практики, както и на безопасността и качеството на неговите самолети.

Ръководителите на Boeing, отговарящи за контрола на качеството, са изправени пред Съвета по безопасност за задаване на въпроси, включително старши вицепрезидентът по качеството на Boeing Commercial Airplanes Елизабет Лунд. Заедно с Лунд през половината от изслушването във вторник е Дъг Акерман, вицепрезидент по качеството на доставчиците на Boeing Commercial Airplanes.

Рядкото двудневно изслушване по време на разследването е от ключово значение за приключване на случая с инцидента от 5 януари, който доведе до 19-дневно спиране на самолетите 737 MAX 9 в САЩ. NTSB заявява, че ще "използва събраната информация, за да завърши разследването, да определи вероятната причина и да направи препоръки за подобряване на транспортната безопасност".

Но Хоменди явно е разочарован и е готов да отблъсне Boeing в началото на показанията, като казва на Лунд, че "това не е PR кампания за Boeing". Тя заяви, че изслушването се провежда, за да се разбере какво е било направено преди инцидента, а не по-строгите обучения и подобренията в качеството, направени след това.

"Можете да говорите за това къде сме днес, но това е разследване на случилото се на 5 януари", каза Хоменди.

До окончателния доклад остават още месеци.

Липсващи болтове - и липсващи документи

NTSB вече публикува предварителните резултати от инцидента, разкривайки, че самолетът, използван при полета, е напуснал фабриката на Boeing в Рентън, Вашингтон, 10 седмици по-рано и без четирите болта, необходими за задържане на тапата на вратата на място.

След този доклад Boeing заяви, че причините за този пропуск се свеждат до нещо толкова просто като липса на документи.

Когато фюзелажът на самолета е пристигнал в завода на Boeing от доставчика Spirit AeroSystems, тапата на вратата е била на мястото си, както и четирите болта, предназначени да я държат здраво прикрепена към страната на самолета. Но имаше проблеми с пет нита в близост до мястото, където беше монтирана тапата на вратата, и работниците на Boeing демонтираха тапата на вратата, за да поправят тези нитове.

Според Boeing работниците, които са поправили нитовете, не са изготвили документите, които показват, че са премахнали тапата на вратата и четирите болта, за да извършат тази работа.

Когато друга група служители поставили тапата обратно на мястото ѝ, Boeing твърди, че служителите не са смятали, че самолетът действително ще лети в това състояние. Вместо това те просто са запушили отвора с тапата, за да предпазят вътрешността на фюзелажа от атмосферни влияния, докато самолетът се премества навън в друга част на заводския комплекс. Тази група служители често прави такива временни поправки.

Тези служители вероятно са предполагали, че съществуват документи, показващи, че тапата и болтовете са били премахнати, и че тези документи ще накарат някой друг по веригата да монтира болтовете. Но без документите никой на монтажната линия не е знаел, че тапата на вратата е била отстранена или че болтовете й липсват и трябва да бъдат заменени.

Проблеми с монтажа на Boeing

Но проверката е само един от проблемите, с които се сблъсква Boeing заради инцидента.

Възможно е да бъдат повдигнати наказателни обвинения във връзка с неизправностите, довели до инцидента, тъй като ФБР е уведомило пътниците и членовете на екипажа, че могат да се считат за жертви на престъпление.

Още преди полета Boeing се сблъска с възможността за повдигане на наказателни обвинения заради проблеми със 737 Max, които са били скрити от Федералната авиационна администрация по време на първоначалния процес на сертифициране. Тези проблеми доведоха до конструктивен дефект на самолета, който е обвинен за две фатални катастрофи през 2018 и 2019 г., при които загинаха 346 души.

През януари 2021 г. Boeing и Министерството на правосъдието се споразумяха за споразумение, което отложи наказателното преследване на Boeing за три години за това, че негови служители са измамили Федералната авиационна администрация по време на процеса на сертифициране. Но този тригодишен изпитателен срок трябваше да изтече само няколко дни след полета на 5 януари. Вместо това Министерството на правосъдието възобнови разследването след инцидента с Аляска Еърлайнс, а миналия месец Боинг се съгласи да се признае за виновен по наказателни обвинения и да бъде поставен под надзора на назначен от съда наблюдател.

FAA също така засили контрола върху производствения процес на Boeing и ограничи броя на самолетите, които може да произвежда, което допълнително увеличи финансовите загуби на компанията, които вече достигнаха 33 млрд. долара след втората фатална катастрофа през 2019 г.

Продажбите на Boeing са спаднали със 70% през първите шест месеца на тази година. През юни тя е продала само три пътнически самолета, като един от тях е бил на Alaska Airlines за замяна на самолета, използван при полета на 5 януари, който Boeing е изкупил обратно от авиокомпанията.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 11
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

11 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Джокович пя и танцува за Гришо: Одобряваш ли?

Джокович пя и танцува за Гришо: Одобряваш ли?

Любопитно Преди 5 минути

Във видеото, пуснато в ТикТок, Джокович пее на български и танцува

Полша обяви бедствено положение

Полша обяви бедствено положение

Свят Преди 31 минути

Кабинетът проведе извънредно заседание в тази сутрин

Терзиев обяви 17 септември за неучебен, но присъствен ден

Терзиев обяви 17 септември за неучебен, но присъствен ден

България Преди 4 часа

Поводът е честването на „Деня на София“

Путин вдига числеността на руската армия

Путин вдига числеността на руската армия

Свят Преди 4 часа

Декретът ще влезе в сила от 1 декември 2024 г.

Хищнически приложения за заеми набират популярност в Танзания

Хищнически приложения за заеми набират популярност в Танзания

Свят Преди 4 часа

"По-голямата част от студентите са жертви на заеми"

<p>&quot;Жестоко унижение&quot;: Момичета &quot;минават през ада&quot; в Сомалия</p>

"Жестоко и унизително": Жени и момичета "минават през ада" в Сомалия

Свят Преди 5 часа

ООН казва, че 98% от сомалийските момичета и жени на възраст от 15 до 49 години са били подложени на някаква форма на осакатяване

Двама души загинаха при пожар в жилищен блок във Видин

Двама души загинаха при пожар в жилищен блок във Видин

България Преди 5 часа

Жертвите са 40-годишен мъж и 46-годишна жена

ЦИК: Имаме пълната подкрепа на МС за подготовката за вота

ЦИК: Имаме пълната подкрепа на МС за подготовката за вота

България Преди 5 часа

Това каза на брифинг председателя на ЦИК Камелия Нейкова

<p>Нечестно е! Футболна звезда е разстроена от заплащането в сферата&nbsp;(СНИМКИ)</p>

Нечестно е! Футболната звезда Алиша Леман е разстроена от заплащането в сферата

Свят Преди 6 часа

Дъглас Луис печели “100 000 пъти повече“ от мен, казва Алиша Леман

.

Перфектната буря на слънчевата активност е на път да разгърне невероятно шоу

Любопитно Преди 6 часа

Всичко по темата може да прочете в следващите редове

Кремъл за готвения атентат срещу Тръмп: Играта с огъня си има последици

Кремъл за готвения атентат срещу Тръмп: Играта с огъня си има последици

Свят Преди 6 часа

В Украйна отричат да имат нещо общо с атентатора

Спортна инициатива обединява ученици от рискови групи

Спортна инициатива обединява ученици от рискови групи

Свят Преди 6 часа

Благодарение на програмата най-малко 50 бивши непълнолетни престъпници сега са активни членове на обществото

Дрогиран шофьор с такси удари жена, избяга и смени колата

Дрогиран шофьор с такси удари жена, избяга и смени колата

България Преди 7 часа

И двата му автомобила са иззети

<p>&ldquo;Игра на жертва&rdquo;: Напрежението между Китай и Филипините се нажежава</p>

“Игра на жертва”: Напрежението между Китай и Филипините се нажежава до критични нива

Свят Преди 7 часа

"Не сме загубили нищо. Не сме изоставили нищо. Плитчината Ескода все още е част от нашата изключителна икономическа зона"

Заради бурята в Европа: 140 души са блокирани на круизен кораб по Дунав

Заради бурята в Европа: 140 души са блокирани на круизен кораб по Дунав

Свят Преди 7 часа

Заради проливните дъждове в Австрия корабът не може да акостира