В секи популярен режисьор и актьор извиква определени очаквания в съзнанието на зрителите. В случая с Гай Ричи, режисьорът на култови класики като „Гепи“ и на световни хитове като „Шерлок Холмс“ и „Аладин“, очакванията са за филмово развлечение от висок калибър, със зрелищен екшън и много колорит. Именно такива очаквания могат да оставят петно върху зрителското ви изживяване на „Операция Форчън: Троянски кон“.
Лентата е под летвата, която Ричи сам си е задал. В богатата му филмография средното ниво е определено от напълно задоволителни, непретенциозни и забавни филми като „Джентълмените“, „Рокенрола“ и „Човекът от U.N.C.L.E.“. „Операция Форчън“ привидно съдържа типичните за гореспоменатите филми характеристики, но му липсва истинска искра.
Това личи вероятно най-силно в представянето на изпълнителя на главната роля, отколешният сътрудник на Ричи, Джейсън Стейтъм. Екшън звездата се старае да придаде заряд на всяка своя реплика, но твърде стандартният сценарий не му дава достатъчно специален материал, с който да работи. Стейтъм тук изглежда като Стейтъм във всеки друг екшън от кариерата му, а филмите му с Гай Ричи обикновено са по-отличителни и специални.
Това не намалява балетната прецизност на движенията му във всяка бойна сцена, но и в това отношение актьорът е подведен от задкулисния екип. Хореографията е тривиална, незабележима, безинтересна. В предполагаема гонитба по улиците на турски град Стейтъм подтичва по-бавно, отколкото би бил, ако се опитваше да хване софийското метро.
Противопоставете неговият лежерен тръс с бесния бяг на Том Круз в който и да е негов филм и налице изплува разликата между екшън звезда от филми с бюджет от няколко десетки милиона долара и екшън звезда от филми с бюджет от няколко стотици милиона долара. Единият влага в работата си цялата си жизнена сила, защото вярва в екипа си и в продукцията; другият – не чак толкова.
Все пак това не означава, че в „Операция Форчън“ изцяло липсват развлекателни елементи. Не – Хю Грант и Обри Плаза видимо се забавляват с персонажите си и по този начин с лекота забавляват и зрителя. Комедийният талант на Плаза е използван особено добре в редица неловки екранни ситуации, в които актрисата приковава зрителското внимание без проблеми.
Грант на свой ред се забавлява с възможността да работи със знаков британски режисьор, при това играейки типичен британски персонаж. Преувеличените маниери, акцентът и празната усмивка са изиграни съвършено от ветерана, който им придава и силно заплашителна нотка в съответните сцени – сценарият не разочарова поне него.
Сред актьорския състав изпъква още Джош Хартнет, който от години насам не се появява в холивудски продукции с широко разпространение, но въпреки това остава разпознаваемо лице заради успехите си от началото на 21 век. Бидейки актьор с такава репутация, Хартнет също се възползва с готовност от възможността да изиграе пред камерата Дани Франческо, разглезена суперзвезда – тоест, своят буквален антипод. Но и неговата роля остава развита не в пълна степен.
В края на краищата „Операция Форчън“ просто не представя достатъчно интрига, колорит и зрелище, за да оправдае парите, които човек би дал, за да гледа филма на кино. Предвид репутацията на Гай Ричи, това е жалко, но режисьорът отдавна се е доказал като достатъчно продуктивен, за да не ни даде особено дълго време за размишление върху провала му – следващият му филм навярно ще е по-добър.
Още от автора:
Традиционният снобизъм и подборът за "Оскарите"
Този филм се подигра блестящо на Илон Мъск
Най-добрите от добрите: Топ филмите за 2022 година
Киносъбитието на годината или не: „Аватар: Природата на водата“
Коледният филм, от който не знаехте, че имате нужда
Спилбърг за Спилбърг: Израстването на един гений
Това е най-ирландският филм, който може да съществува
Нито комедия, нито ужас... но никой не може да му устои
Това е най-гледаният филм по Netflix през ноември 2022 г.
Отвъд предразсъдъците и смъртта: „Черната пантера: Уаканда завинаги"
Една звезда в ролята на живота си: Всички говорят за този филм
Край на най-епичната битка на телевизионния сезон
„Амстердам“: Хаотичната песен за живота на един голям режисьор
20 години от раждането на една легенда
Този филм ще се окаже най-скандалният на годината
Най-касовият филм в историята: 13 години по-късно
Няма по-чаровна двойка: Джордж Клуни и Джулия Робъртс в „Билет до Рая“
Класиките, които искаме да гледаме на кино отново
Филмите от фестивала във Венеция, за които ще слушаме през сезона на „Оскар“-ите
Най-епичната битка на новия телевизионен сезон
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!