К ак се стартира бизнес на шега, какво е чувството да продаваш емоции и усмивки, как от един скучен ежедневен продукт може да се създаде нещо наистина впечатляващо? Може да научите повече в следващите редове от интервюто с Борислав Колибаров – съсобственик на Сапунта Мара.
Представете Вас и Вашата компания в няколко изречения?
Моето име е Борислав Колибаров и основното ми амплоа е на съосновател и управляващ партньор на малката по размери, но не и по възможности, агенция за дигитално развитие, носеща името MarmaLAB. В последните близо 10 месеца съм и горд съсобственик и, както обичаме да се шегуваме, началник смяна на супер забавния бранд Сапунта Мара. Старая се да поддържам и собствения си уеб сайт Колибаров точка ком, правя първи стъпки в лекторството, консултирам собственици на малък и среден бизнес.
Откога съществува компанията, колко души работят в нея и какво наложи създаването на онлайн магазина?
Заедно с моя съдружник Станислав основахме MarmaLAB преди почти 6 години. Агенцията стартира абсолютно на шега и беше по-скоро хоби, отколкото бизнес. И двамата с него работехме и развивахме идеята MarmaLAB паралелно. Към днешна дата това е основен източник на препитание за нас, а наши клиенти са както малки, така и големи компании.
Раждането на онлайн магазина ни не беше нито планирано, нито нещо, с което искахме да развиваме сериозен бизнес. Човеците зад него сме аз, моят съдружник в MarmaLAB Станислав и копирайтърът и невероятен човек - Тереза.
Както споменах, ежеседмично ми се налага да консултирам предимно хора, които се насочват към света на електронната търговия, или такива, които са стартирали, но имат нужда от “едно рамо”, за да развият своя онлайн магазин в правилната посока. И за да го правя спокойно, взехме решение, че е редно да имаме собствен магазин, с който да покажем, че знанията и опита, които предаваме на хората, не са просто заучени високопарни фрази. За моя огромна радост, Сапунта Мара се превърна в успешен и популярен бранд за много кратко време и служи за отличен пример.
Разкажете за вашите продукти и как поддържате интереса към тях?
Ние продаваме нестандартни подаръци, емоции и усмивки. Те се крият зад супер висококачествени био, хендмейд сапуни, които “облякохме” в гениален копирайтинг.
От самото начало на бранда Сапунта Мара продуктите ни станаха супер популярни и то по най-страхотния начин - чрез споделяне от “уста на уста”. За да съм напълно откровен, до ден днешен това е основният начин, по който се популяризираме.
Често получаваме покани и за базари, на които да представим продуктите си, но за момент се “появихме” само на лятното издание на Капана Фест и предстои да участваме и на есенното такова. Та, който иска да ни види на живо, може да ни открие в Пловдив между 6 и 9.10.2022 г.
Как дойде идеята за вашите продукти?
Никога не съм крил, че идеята за Сапунта Мара е заимствана от щатския пазар. В една от социалните мрежи попаднахме съвсем случайно на подобен бранд, който се развива зад океана. Решението да направим нещо подобно беше взето за под минута, след което насочихме внимание към това как да го адаптираме на нашия пазар.
Това, от което аз лично бях запленен, е как от един скучен ежедневен продукт може да се създаде нещо наистина впечатляващо. Вярвам, че и ние успяхме да го направим на българския пазар.
Къде е най-трудно да се реализират продажби и защо?
А кой каза, че е трудно? Шегувам се, разбира се. И все пак, не бих казал, че е трудно, а по-скоро предизвикателно да се намери точният подход. За щастие, нашите продукти са позиционирани в една ниша, която е сравнително “празна” и в която успяхме да разперим криле.
Пред нас стои и предизвикателството да излезем извън границите на България, но по тази тема няма да споменавам нищо за момента.
В кои магазини / точки на продажба и платформи / бихте искали да влезете онлайн и офлайн?
В последните няколко месеца успяхме да стартираме няколко ключови партньорства и съвсем скоро нашите сапуни ще се появят в големи и много популярни платформи за електронна търговия.
Какви промени бихте искали да ви се случат за повече продажби през 2022 г.?
Промените, към които се целим, не са свързани точно с продажбите. Едно от най-положителните свойства на Сапунта Мара е, че успява да привлече аудитория, която се ангажира силно с бранда и му помага да се развива към по-добро. Ежедневно получаваме имейли, обаждания и съобщения в социалните мрежи от хора, които ни съветват какви продукти да направим, какво да добавим към тях, как да ги презентираме, къде да ги продаваме, какво да променим в магазина си … Ние се стараем да се вслушваме в нашите бранд адвокати и насочваме вниманието си към тези промени, които те искат от нас. Вярвам, че всичко това ще ни помогне да увеличим продажбите си.
Споделете едно нещо, което искате да се промени в онлайн търговията в България до края на 2022 г., за да улесни вашите продажби и процеси?
По мое скромно мнение, електронната търговия в България е в подем в последните няколко години. Разбира се, това има своето логично обяснение. Една от причините е, че пандемията насочи много търговци към Интернет и им даде “повод” да развиват свои онлайн магазини. Въпреки това, голям процент от потребителите в България все още имат притеснения да пазаруват онлайн. Оправдани или не, те са факт. Наша отговорност е да им помогнем да преодолеят тези свои страхове и ако има нещо, което аз бих променил, то това е осведомеността на потребителите. Как да пазаруват, как да подбират правилните търговци, как да си търсят правата в случай на измама.