В ирусно съдържание и танцови предизвикателства, съвети за кариерно развитие и изказвания на работното място. Един ден в TikTok.
#worktok се разраства стремглаво. Хаштагът е събрали над1,8 милиарда гледания. Той превръща социалната мрежа TikTok в оживен форум за откровени дискусии, свързани с работата. Все по-често потребителите споделят интимни подробности от професионалния си живот онлайн.
В някои случаи работниците предават на живо напускането на работата си, изграждат репутацията си на бизнес коуч, разказват за мечтаните си работни позиции, представят ежедневието си, демонстрират облеклото си на работното място и поставят началото на тенденции.
Това не са наети специалисти от компанията, на които се плаща, за да споделят опита си на работното място. Tова са обикновени служители, които предлагат нефилтриран поглед към работната си среда. Техните видеоклипове са забавни, но също така помагат на работниците да се почувстват забелязани и да осмислят професионалния си живот, пише ВВС.
Новата ера на работното място
"#worktok се появи, защото хората започнаха да използват TikTok в момент, в който преживявахме несигурност на работното място", казва Сара Маккоркодейл, основателка на британска компания, занимаваща се с проучване на влиятелни личности.
Действително, данните показват, че през 2020 г. в разгара на пандемията използването на TikTok рязко е нараснало със 100 милиона активни месечни потребители в САЩ. През март 2023 г. от TikTok съобщават, че са отбелязали до 150 милиона активни месечни потребители в САЩ.
Експертът смята, че новите модели на хибридна и дистанционна работа неволно са създали празнина в приятелството на работното място и прекия коучинг.
Тези елементи са подтикнали професионалистите да търсят общност онлайн, казва Маккоркодейл - особено в социалните платформи, които са все по-често посещавани. По думите и това е позволило на #worktok да процъфтява.
Точно това е забелязала Мичи Нгуен от Лос Анджелис, след като се е наложила в света на #worktok. Когато 28-годишната жена започнала пътуването си в TikTok в началото на 2022 г., тя не очаквала да стане популярна с видеа на работна тематика. Нгуен открива в платформата творчески отдушник, в който се чувствала комфортно.
Първоначално тя публикува видеоклипове на телефона си, без да показва лицето си. Един ден решила да направи видеоклип, в който да разкаже за пътя си в професионален план. Видеото неочаквано станало вирусно, като до момента е събрало над 650 000 гледания.
Нгуен казва, че вярва, че споделянето на информация за работата ѝ, особено в технологичен гигант е довело до популярността на нейното видео. Тя разказва, че се чувства все по-комфортно благодарение на начина, по който работи TikTok - тъй като видеоклиповете се разпространяват предимно сред непознати.
Освен аспекта на общността, Маккоркодейл смята, че хората се нуждаят и от място, на което да изразяват ежедневните си проблеми.
Предупреждения и резерви
И все пак съдържанието на #worktok не е лично, освен ако потребителят не избере да заключи профила си. Работодателите имат достъп до видеоклиповете на своите служители, ако решат да ги потърсят.
Както експертите, така и създателите са съгласни, че #worktok е важен и значим отдушник за потребителите на TikTok. Според Маккоркодейл форумът ще продължи да процъфтява.
Хората ще продължат да споделят за работата си в социалната мрежа, въпреки рисковете, защото в основата си тази тенденция е свързана с идентичността и автономността, обяснява тя. "Кой ме притежава? Кой притежава моята идентичност? Това не е бизнесът, за който работя, аз съм неговата собственост", казва Маккоркодейл. Тя обяснява, че за някой служители е по-важно себеизразяването пред корпоративната идентичност.
И тъй като това съдържание се разпространява скоростно, фирмите - колкото и да са притеснени от #worktok - може би няма да имат друг избор, освен да приемат факта, че някои от техните работници ще създават съдържание за социалната медия. Маккоркодейл казва, че особено в ерата на дистанционната работа "работните места трябва да се адаптират към тази промяна".
В края на краищата импулсът да споделяме живота си в социалните медии се е превърнал в статукво. И макар че естеството на това къде и как работим може да се промени, самата работа ще остане основен елемент от нашето ежедневие, на екрана или извън него.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!