С ветът може да изпита недостиг на литий още през 2025 г., тъй като търсенето на метала експлозивно расте, сочи проучване на BMI, изследователското подразделение на Fitch Solutions, съобщава CNBC.
Треска за литий: Как се добива и кога запасите му ще се изчерпят
A worldwide lithium shortage could come as soon as 2025 https://t.co/f5upl2Krxg
— CNBC (@CNBC) August 29, 2023
В наскоро публикуван доклад BMI отдава възможния дефицит най-вече на търсенето в Китай, което значително надвишава доставките.
Според данните на центъра годишният ръст на търсенето на литий в Китай в периода 2023-2032 г. ще възлиза на над 20 на сто.
В същото време доставките ще растат с едва 6 на сто годишно.
Китай е третият най-голям производител на литий в света.
Металът е широко използван при производството на батерии за електромобили.
Китайци инвестират 7,3 млрд. евро в завод за батерии в Унгария
През 2021 г. в света са произведени 540 000 метрични тона литий,
а според Световния икономически форум до 2030 г. търсенето ще достигне 3 милиона метрични тона.
Прогнозите на S&P Global Commodity Insights сочат, че
продажбите на електрически превозни средства ще достигнат 13,8 милиона през 2023 г., но впоследствие ще продължат да растат до над 30 милиона до 2030 г.
"Сигурни сме в недостига на литиевата индустрия. Разбира се, прогнозираме ръст на предлагането, но търсенето ще нараства с много по-бързи темпове", казва Корин Бланшар, директор на отдел "Литий и чисти технологии" в Deutsche Bank.
До края на 2025 г. Бланшар вижда "скромен дефицит" от около 40 000 до 60 000 тона еквивалент на литиев карбонат, но прогнозира по-широк дефицит, възлизащ на 768 000 тона до края на 2030 г.
Достатъчно никел и литий за 14 млн. е-коли през 2023 г.
Други анализатори не смятат, че дефицитът ще настъпи толкова скоро, но все пак прогнозират недостиг до края на десетилетието.
Въпреки че пускането в експлоатация на повече литиеви мини и проекти за проучване на минни находища би могло да подпомогне нарастващото търсене, според оценките на Rystad Energy това ще удължи безоблачните перспективи само с още няколко години, пише още CNBC.
Според компанията за енергийни проучвания стотици проекти за добив на литий в момента са в процес на изследване, но сложността на геологията и продължителният процес на издаване на разрешителни все още представляват предизвикателство.
По данни на Refinitiv в момента в света има едва 101 литиеви мини.
Вицепрезидентът на Rystad Energy Сюзън Зоу оценява, че общото предлагане на литиеви мини ще се увеличи с 30% и 40% на годишна база през 2023 г. и 2024 г., както и че на фона на "глобалния тласък за електрифициране на транспорта" доставчиците ще продължат да разработват както съществуващи, така и нови проекти.
И въпреки че това може да доведе до излишък на литий пред 2024 г. в световен мащаб, недостигът може да започне да тормози веригите за доставки през 2028 г.
"През следващите няколко години, въпреки че предлагането на литий може да остане адекватно на световно ниво, регионалният дисбаланс в предлагането все още е неизбежен", допълва Зоу, като отбелязва, че регионалните капацитети за добив и преработка в САЩ и Европа може да не са в състояние да отговорят на търсенето на батерии за електрически превозни средства.
"Световната верига за доставки на батерии може отново да се окаже в недостиг на литий към края на това десетилетие, когато ръстът на предлагането може да не е в крак с този на търсенето", категорична е тя.
При подобен сценарий цените на лития ще се покачат до историческия си връх от 2022 г., което от своя страна ще увеличи разходите за производство на батерии. През ноември 2022 г. цените на литиевия карбонат скочиха до рекордно високите почти 600 000 юана за тон, което е повече от 12 пъти над цените от януари 2021 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!