П рез последните 23 години Международната космическа станция е била убежище за стотици астронавти. Но дните ѝ са преброени.
През юни НАСА обяви, че ще плати на компанията на Илон Мъск SpaceX до 843 млн. долара, за да помогне за извеждането на МКС от експлоатация.
В сряда НАСА и SpaceX ("СпейсЕкс") споделиха нови подробности за плана си, който включва свръхмощен, изключително голям космически кораб Dragon, който може да изтласка МКС от орбита и да бъде изгорен и изхвърлен в отдалечен океански гроб, вероятно през 2031 г.
NASA And SpaceX Reveal Plan to Destroy International Space Station https://t.co/CmaBTeTLgf
— ScienceAlert (@ScienceAlert) July 19, 2024
Космическите кораби Dragon на SpaceX в момента превозват астронавти и товари на НАСА до и от МКС. Но в сравнение с МКС, която тежи около 925 000 кг, астронавтите и товарите са изключително леки.
Ето защо SpaceX обмисля възможността да зареди един от своите Dragon за тази задача.
Как SpaceX планира да се откаже от МКС
SpaceX планира да оборудва съществуващ Cargo Dragon с нов мощен багажник и да го подсили с 46 двигателя Draco, което е с 30 двигателя повече от обикновения Dragon.
Полученият в резултат „деорбитален кораб“ ще бъде около два пъти по-дълъг от обикновения кораб Dragon, с шест пъти повече гориво, за да произведе четири пъти повече енергия.
SpaceX публикува на X илюстрация на това как може да изглежда нейният модернизиран Dragon:
With 6x more propellant and 4x the power of today’s Dragon spacecraft, SpaceX was selected to design and develop the U.S. Deorbit Vehicle for a precise, controlled deorbit of the @Space_Station https://t.co/GgtuplTwqQ pic.twitter.com/E23sS7CE4U
— SpaceX (@SpaceX) July 17, 2024
Директорът по управление на мисията Dragon на SpaceX Сара Уокър заяви, че най-сложната част от мисията ще бъде последното изстрелване, което ще насочи МКС към окончателното ѝ спускане.
„Това изгаряне трябва да бъде достатъчно мощно, за да прелети цялата космическа станция, като същевременно устои на въртящите моменти и силите, причинени от нарастващото атмосферно съпротивление на космическата станция, за да се гарантира, че в крайна сметка ще приключи на предвиденото място“, каза Уокър на брифинг в сряда.
Крайната дестинация на МКС ще бъде в отдалечена част на океана, например в южната част на Тихия океан, но НАСА все още не е избрала точното място. Когато космическият кораб с размерите на футболно игрище се спуска, НАСА не иска да рискува да се удари в друго място освен в открития океан.
Нова глава в изследването на Космоса
Уокър заяви, че възможността да помогне за завършването на тази важна глава в космическите изследвания е чест.
„Мисля, че за мен и за SpaceX това е чудесен опит за затваряне на кръга“, каза Уокър на брифинг в сряда.
През 2012 г. Dragon стана първото търговско превозно средство, което се скачи с МКС, и ако всичко върви по план, това ще бъде последното превозно средство, което някога ще се скачи със станцията.
„Не мога да подчертая достатъчно колко голяма чест е за нас да бъдем част от тази стъпка“, каза Уокър.
НАСА обмисляше да свърши тази работа с три руски космически кораба „Прогрес“, но според Дана Вайгел, ръководител на програмата на НАСА за МКС, дори това не е било достатъчно за размера на космическата станция.
НАСА и руският ѝ партньор "Роскосмос" планират да продължат да използват МКС до 2030 г., когато двете агенции възнамеряват да поемат по свой път и да преминат към нови космически станции. НАСА се надява в бъдеще да бъде един от многото клиенти на частни космически станции.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!