Ф илмите сякаш са увековечили токсичните отношения от всеки вид. Един пример за това е "Фатално привличане", чийто римейк се подготвя от Парамаунт. Коя фраза, свързана с токсичното поведение обаче е заимствана от този филм? Нека разгледаме.
Раждането на една токсична фраза
Един от най-трайните елементи на сложното наследство на "Фатално привличане" идва от убийството на този заек - с навлизането на термина "зайче бойлер" в популярната лексика, който превръща Алекс в поанта. В рамките на културата на запознанствата този термин се използва за описание на жена, която е емоционално нестабилна, обсебваща и потенциално отмъстителна към романтичните партньори от мъжки пол, като подсилва един вреден стереотип и се използва от хора, които дори не са гледали филма. "Тази обвиняваща жертвата идея "какво да прави един беден мъж, тя е луда" е част от този парадокс на убеждението, че жените са емоционално и психически слаби и не могат да им се поверяват отговорни позиции, а мъжете са по-стабилни и статични, рационални и логични, и в същото време никога не трябва да бъдат държани отговорни за това, което правят", казва Конрой.
В новия филм "Фатално привличане" Алекс на Лизи Каплан е по-малко симпатична и по-маниакална от предшественичката си, докато Дан на Джошуа Джаксън е по-сладък, по-любопитен и в крайна сметка се представя като още по-голяма жертва. Дан на Майкъл Дъглас в крайна сметка завършва с непокътнат живот и семейство (с изключение на един пухкав домашен любимец). С напредването на еротичния трилър през 90-те години Дъглас се снима и в други проблематични примери от жанра, в които силните, независими жени са заплаха, включително в "Основен инстинкт" (1992), в който играе детектив, желаещ загадъчна писателка на криминални романи и сериен убиец, изигран от Шарън Стоун, и в "Разкритие" (1994) с Деми Мур.
Лонгуърт описва последния като "властна жена, която тормози сексуално своя подчинен мъж като част от схема за прикриване на собствената си професионална некомпетентност. Така че можете да се възползвате и от двете възможности по отношение на паниката. Да изразиш страха от силната жена на работното място и да задоволиш хората, които смятат, че жените, които имат власт над мъжете, трябва да са некомпетентни и вероятно са извършили нещо подло, за да стигнат дотам."
Но извън творчеството на Дъглас фигурата на тази жена става още по-абсурдна, тъй като културата, а и нейното кино, тъй като представят мъжете като жертви на жените. През 90-те години на миналия век медиите изиграха Моника Люински и Анита Хил като манипулативни обсебващи прелъстителки съответно на президента Бил Клинтън и на съдията от Върховния съд Кларънс Томас.
А в настоящата поредица на Лонгуърт "Трябва да запомните това, еротичните 90-те" ще бъдат обсъдени филми като "Отровният бръшлян" (1992) и "Крушението" (1993), в които възрастни мъже се изправят срещу "зайчета бойлери", които са съответно на 16 и 14 години.
"Имам няколко епизода, които правя за това, което наричам "Лолита от 90-те", което беше наистина разпространена тенденция", казва тя с въздишка. За Лонгуърт, макар че начинът, по който "Фатално привличане" се отнася към Алекс, оставя много за желаене, тя поне е 36-годишна възрастна - докато, казва тя, последвалите филми от 90-те години предполагат, че "ако си секси тийнейджърка, ако имаш силата да възбудиш възрастен мъж, трябва да бъдеш третирана като възрастна жена".
Макар че тази особено вредна разновидност на "Фатално привличане" може да е била краткотрайна мода, по-широката концепция за "зайче бойлер" се е запазила и е имала пагубен ефект върху следващите поколения жени. "Работя и в сферата на домашното насилие и "лудата бивша" е много мощен инструмент за набелязване на нова жертва", обяснява Конрой. "Казвайки: "О, знаеш ли, имам един наистина труден бивш партньор. Тя е луда. Тя просто лъже през цялото време". Виждате го постоянно при многобройни насилници."
Дали римейкът ще промени тази представа за отношенията като цяло? Предстои да разберем.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!