А ко някога е имало подходящ момент за написването на такъв материал, то със сигурност той е именно сега, след първия уикенд на „Бандитките на Оушън“ по киносалоните у нас. Лентата дебютира по кината в Щатите преди седмица и регистрира повече от задоволителни финансови постъпления в размер над 40 милиона долара, доказвайки за пореден път наличието на аудитория за филми, водени и рекламирани от жени.
„Бандитките на Оушън“ събира на екран някои от най-печелившите и гледани актриси в световното кино,
сред които Сандра Бълок, Кейт Бланшет и Хелена Бонъм Картър. Комбинираната стойност на приходите от филмите с участието на всяка една от тях е повече от седем милиарда долара, като трите изпълнителки си поделят почти поравно заслугата за това главозамайващо число – филмографията на всяка от тях поотделно дотук е генерирала около 2,5 милиарда долара.
Това, разбира се, повдига въпроса дали тези три актриси са на върха на една своеобразна класация на най-големите звезди от женски пол в киното днес. Отговорът е, че и трите са неизменна част от всеки един топ 10 по този критерий, но далеч не са на върха.
ВИЖТЕ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ЗВЕЗДИ В КИНОТО ДНЕС
Какво точно прави една актриса звезда?
Отговорът на свой ред е доста комплексен и включва личния имидж на екранната изпълнителка, фенбазата, която произхожда от този имидж, подборът ѝ на роли и репутацията ѝ на качествена актриса.
Един от елементите, който обединява повечето разгледани филмографии в класацията, присъствието на касова кинопоредица във всяка една от тях. В кариерата на Кейт Бланшет това са филмите на Питър Джаксън от Средната земя на Дж. Р. Р. Толкин, в случая с Дженифър Лорънс това са „Х-Мен“ и „Игрите на глада“, при Ема Уотсън и Хелена Бонъм Картър това, разбира се, е „Хари Потър“.
Най-доходоносният филм с участието на Ан Хатауей на свой ред е „Черният рицар: Възраждане“, завършващата част от грандиозната трилогия на режисьора Кристофър Нолан за Батман. А дамата на върха на класацията е именно там най-вече благодарение на участията си в редица ленти от споделената филмова вселена на Marvel Studios в ролята на Черната вдовица.
Критическата репутация на една актриса също играе важна роля за нейната доходоносност,
и то много повече, отколкото при мъжете. Ако сред представителите на силния пол всепризнато бездарни индвиди като Вин Дизел са генерирали милиарди долари с поредици като „Бързи и яростни“ или „Трансформърс“, сред най-големите звезди при дамите трудно може да се намери актриса, която да не е била номинирана за „Оскар“ поне веднъж.
Комерсиалният успех на жанрово разнопосочни филми също така показва прогреса във възприятието на нежния пол от световната филмова публика. След като жените дълго време бяха ограничавани в драми, комедии и мюзикъли, или пък в роли на „дама в беда“ в екшъни, филми от последните пет години като „Гравитация“ и „Жената Чудо“ показаха, че талантливи актриси са способни да изнасят на плещите си и главни роли във високобюджетни продукции от жанровете на комиксовата адаптация и научната фантастика.
„Бандитките на Оушън“ не е сред филмите, които представляват тази положителна тенденция,
тъй като похабява талантливия си състав от страхотни актриси със сценарий без нито една оригинална мисъл. Лентата копира личностните архетипи и сюжетните идеи от предишните три филма в поредицата с участието на Брад Пит, Джордж Клуни и Мат Деймън, и не функционира като нищо повече от феминизиран техен клонинг.
А това, от което феминизмът в масовото кино се нуждае, са именно оригинални концепции, които да покажат жените в не по-малко интригуваща и емоционално ангажираща светлина от мъжете. Публиката неизбежно оставя клиширани и излишно феминизирани филми като женските „Ловци на духове“ от 2016 г. в графата на комерсиалните провали.
Пак те са тези, които дават излишна храна на интернет тролове и други нещастни човешки души, които тръбят из коментарни секции, че феминизмът унищожава всичко хубаво на този свят, или пък пращат заредени с омраза съобщения на актриси като Кели Мари Тран от „Междузвездни войни“, която имаше нещастието да играе не дотам художествено развита героиня в осмия епизод от прочутата сага.
Как „Междузвездни войни“ станаха междурасови
Точно затова постиженията на жените, които можете да разгледате в галерията, са толкова важни. Именно те трябва да са своеобразните знаменосци на феминизма в киното – тяхната работа е пробила бляскавия холивудски мехур, през който масовата аудитория вижда много актриси и заради който не им симпатизира особено, и ги е направила близки на зрителите, които посещават киносалона.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!