П о същото време преди 12 месеца написах статия, посветена на най-култовите и разнородни превъплъщения на Гари Олдман. Поводът бе победата му на наградите „Златен глобус“ и нарасналите му шансове за „Оскар“ за главна мъжка роля, който в крайна сметка актьорът успя да спечели.
Хамелеонът Гари Олдман и култовите му роли в снимки
Тази година имам сходен повод да обърна поглед към творчеството на друг от най-интересните и отдадени актьори на своята професия. Но на конкретната днешна дата поводът е двоен. Освен, че е тазгодишният фаворит за наградата „Оскар“ в същата категория, в която Гари Олдман триумфира миналата година, днес Крисчън Бейл празнува и своя 45-ти рожден ден.
ВИЖТЕ НАЙ-ДОБРИТЕ РОЛИ НА КРИСЧЪН БЕЙЛ В ГАЛЕРИЯТА
Кариерата му започва още през 1987-та,
когато на крехката възраст от 13 години Бейл играе главната роля във военния епос на Стивън Спилбърг „Империя на Слънцето“ и за първи път провокира възторга на филмовите критици. Но във филмография, богата колкото тази на Бейл, дори съвместен проект с легенда като Спилбърг не е най-важният.
С това определение до голяма степен може да се похвали „Американски психар“, сатиричният хорър филм на Мери Харън по едноименния роман на Брет Елис, който капсулира стереотипите на „юпи“ поколението с хапеща ирония. Главната роля на Патрик Бейтман позволява на Бейл да излезе за първи път от традиционното амплоа на красив млад герой, което дотогава му се поверява отегчително често.
Носителят на „Пулицър“ Роджър Ибърт описва представянето на актьора като „героично“
и го хвали за това, че се потапя изцяло в ролята на психопат, без инстинктивно да се опитва да смекчи най-крайните аспекти на персонажа си. В ролята си Бейл илюстрира огромна гама от емоции и най-добрият пример за това е сцената, в която героят му панически се изповядва на своя адвокат по телефона и преминава от радостен кикот в отчаян плач в рамките на няколко секунди.
Попкултурата е увековечила безумното, хиперекспресивно представяне на Бейл в ролята и до днес изображения и кратки GIF анимации с него се използват в интернет по всякакви поводи. За работата си по „Американски психар“ актьорът полага и страхотни усилия, за да постигне изваяната фигура на Патрик Бейтман, описана от автора Елис в книгата.
С това стартира и същинското влакче на ужасите, с всичките му пикове и спадове, което е траекторията на теглото на Бейл през годините. Актьорът се е превърнал в истинска легенда с този аспект на професионалната си етика до степен, в която фактът, че е наддал около 20 килограма, за да изиграе Дик Чейни във „Вице“ миналата година, не изненадва никого.
Бейл задържа мускулестата фигура на Патрик Бейтман около четири години, преди да отслабне с драстичните 27 килограма за ролята си в трилъра „Машинистът“. Веднага след това актьорът качва над 50 килограма, повечето от които – мускулна маса, за да изиграе най-паметната роля в кариерата си дотук, тази на Брус Уейн в „Батман в началото“ от 2005 година.
Бейл остава в Бат-форма до 2010 година, когато отслабва отново, този път за ролята си на наркоманизирания бивш боксьор Дики Еклънд в „Боецът“ на Дейвид О. Ръсел. Амплоато позволява на Бейл отново да демонстрира на света способността си да излъчва маниакална енергия и да инжектира нетрадиционен хумор в различни ситуации, след като през първото десетилетие на 21 век повечето от ролите му са изключително сериозни и драматични.
За работата си по „Боецът“ актьорът получава „Оскар“ за поддържаща мъжка роля
и само година по-късно отново е в топформа за финалната си поява като Батман в „Черният рицар: Възраждане“. Още една година по-късно пък Бейл изиграва дебелия, антиатлетичен мошеник Ървинг Розенфелд в „Американска схема“, за което отново е номиниран за „Оскар“.
Но радикалните физически трансформации на Бейл не следва да засенчат емоционалната страна на неговите актьорски представяния. За уелсеца промяната във външния вид е само начин да се потопи по-дълбоко във вътрешния свят на своите герои и да извади наяве чувствата им по най-автентичния възможен начин.
Бейл е първият актьор, който успява да се гмурне подобаващо в сложната психика на героя Батман
и човека под маската, Брус Уейн, и да оправдае прозвището му „Хамлет на супергероите“. Уелсецът сравнява ролята си в „Батман в началото“ с игра на общо четири различни персонажа, което до голяма степен демонстрира дълбокото му, проникновено разбиране на душевността на героя.
Питър Травърс от прочутото списание Rolling Stone нарича представянето на Бейл в „Черният рицар“, вероятно най-влиятелния филм за миналото десетилетие, „наелектризиращо“ и го сравнява с Ал Пачино от „Кръстника, част втора“, тъй като героите и на двамата актьори са изправени пред животоопределящи морални дилеми. И похвалите на критиците не спират дотам.
10 години, откакто един филм промени киното завинаги
Бейл е оставил знакови превъплъщения в историята и на редица други жанрове,
като например главната си роля в криминално подценения уестърн на Джеймс Манголд „Влакът за Юма“, алтернативно превеждан в България и като „Ескорт до затвора“.
Талантът му не познава граници и можем само да се надяваме, че тази година отново ще бъде припознат със златна статуетка от американската Академия.
Ще се надяваме също, че „Вице“ ще бъде пуснат по киносалоните в България, макар и още да няма зададена премиерна дата. Дотогава можем да се насладим на други от най-добрите роли на хамелеона Крисчън Бейл, които можете да разгледате в галерията по-горе, и да му честитим 45-тия рожден ден с пожелание за „Оскар“ след месец!
Още за кино четете ТУК.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини и любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!