Г одини наред почитателите на изкуството и журналистите се опитват да разгадаят самоличността на бристолския ренегат и световен феномен - уличния художник Банкси.
Сега нов подкаст, воден от Джеймс Пик за BBC Radio 4, има за цел да разбере човека зад мита, който изведе графитите от ъндърграунда до света на висшето изкуство.
Banksy - Soldier and Girl pic.twitter.com/6HMTx9EAUM
— Art Gallery (@Best_ArtGallery) July 9, 2023
Увлечението на Пик по Банкси започва, когато се премества в лондонския Ийст Енд около 2000 г. Скоро той се заинтригува от "тези малки плъхове, изрисувани навсякъде... и все повече и повече от уличните творби на Банкси започнаха да се разкриват".
Но както и много други фенове на Банкси, Пик е очарован не само от самите произведения на изкуството - и техния социален коментар. Той е привлечен и от мистиката на художника, както и от огромните усилия, свързани с изработването на графити под прикритие, за да се избегне идентифицирането и арестуването му от полицията.
"В последната му изложба има една страхотна реплика, която според мен е нещо подобно: "Моне имаше светлина, Хокни имаше цвят, а аз имам време да избягам от полицията", казва Пик.
През годините различни новинарски агенции са съобщавали, че знаят кой е Банкси, а през 2017 г. DJ Goldie споменава Банкси като човек на име Роб в интервю.
Въпреки че слуховете са многобройни, истинската му самоличност никога не е била разкрита. Но дали сме надхвърлили необходимостта да знаем кой е той всъщност?
Пик казва, че анонимността на Банкси "му позволява да продължи да прави кампаниите, които прави, без ограничения", което, заедно с лоялността, вероятно спира малцината знаещи да издадат кой е. "Това, че е свободен да действа по начина, по който го прави, е изключително ценно."
Banksy’s Latest Creation: “Morning is Broken” in Herne Bay ✅ More 📸/ℹ️: https://t.co/LLdAuE3p5L pic.twitter.com/c5Ok7mfG9h
— STREET ART UTOPIA + (@UtopiaStreetArt) July 8, 2023
Всъщност много малко хора, които познават Банкси, изобщо са говорили публично за него.
За целите на подкаста Пик прекарва една година в запознанства с галеристката Стеф Уорън, която работи с Банкси в печатницата му Pictures on Walls в Шордич, когато е в началото на 20-те си години.
След като Пик печели доверието ѝ, Уорън му разказва за преживяванията си, тъй като отказва да подпише споразумение за неразкриване на информация, когато работи в печатницата. Никога преди това тя не е говорила публично.
И така, какво е било да работиш с Банкси и неговия екип през онези опияняващи първи дни в един работнически район, който скоро ще се превърне в хипстървил?
"Беше вълнуващо", казва Уорън. "Офисът беше много "направи си сам", знаете, много пънк. Беше много вълнуващо, защото имах чувството, че мога да участвам в разрастването му."
След това тя организира изскачащата изложба и магазина "Santa's Ghetto", които впоследствие се превръщат в ежегодно събитие.
"Беше доста резервиран", казва тя за Банкси. "Можеше да се каже, че в главата му се въртят много неща. И не обичам да използвам думата гений, защото не бих искала да го наричам гений! Но той е много умен човек. Той имаше много философии и концепции, които аз просто не разбирах по онова време, но благодарение на работата му успях да науча."
Уорън разказва, че един ден Банкси я помолил в офиса да позира за станалия вече известен негов стенопис Sweeping It Under the Carpet, на който е изобразена прислужница по време на работа. Тя определено има вид на Уорън. Има и твърдения, които се приписват на Банкси, че я е базирал на камериерка от хотел в Лос Анджелис.
For years, art fans and journalists have been trying to figure out the identity of the street artist turned global phenomenon, Banksy.
— BBC London (@BBCLondonNews) July 17, 2023
But what's it like to work for him?https://t.co/aecgSOuh6F
Шаблонът, за който се твърди, че е коментар на западния свят, който игнорира глобалните проблеми, се появява на стена в Северен Лондон през 2006 г.
Но зад кулисите нещата за Уорън започват да се разпадат, тъй като тя се пристрастява към хероина - нещо, което според нея е било част от арт сцената за някои по онова време и с което се е запознала, докато е работила там.
"Има много професии, в които до известна степен се приема определено ниво на алкохолизъм или злоупотреба с наркотици", казва Уорън.
В подкаста тя твърди, че Банкси е бил "ужасен", когато е разбрал, и я е извел на разходка, за да поговорят за това, но тя е отрекла, че е вземала наркотици, когато той я е попитал.
Уорън казва, че хероинът ѝ е позволил също така да блокира скръбта, която е преживяла след смъртта на приятеля си BMX колоездач при инцидент в родния ѝ град Хейстингс, малко преди да се премести в Лондон.
Тя обяснява, че след това се е разделила с Банкси, след като не е била на разположение за последния концептуален магазин на Банкси, Santa's Ghetto, в Лондон през 2006 г.
Още в първия ден магазинът излиза извън контрол, като стотици хора се борят да влязат с надеждата да си купят една от лимитираните гравюри на художника. Уорън си е уредила свободна сутрин, но казва, че Банкси необичайно ѝ се е "разсърдил", защото не е била там, за да управлява опашката. В ретроспекция тя казва: "Трябваше да съм там, не бях точно образцов служител, бях на хероин".
Скоро след това Уорън и Pictures on Walls се разделят.
Banksy piece in Paris, 2018 pic.twitter.com/zC2v4O8aUG
— The French History Podcast 🇲🇫 (@FrenchHist) July 9, 2023
Но драмата все още не е приключила.
През следващата година Уорън е обвинена в пресата, че измамно е произвеждала отпечатъци на Банкси и ги е продавала, нещо, което тя винаги категорично е отричала. Когато иска да се защити публично, тя твърди, че пиарът на Банкси, Джо Брукс, я е предупредил да не прави това и че са се опитали да я накарат да подпише декларация за неразкриване на информация. Уорън казва, че е отказала.
Членове на местното арт братство я защитили, а Pictures on Walls след това направили собствено бързо разследване.
Те установяват, че няма доказателства за измама и Уорън е освободена от отговорност, но както казва Пик: "До този момент, разбира се, щетите определено са били нанесени".
След като напуска Pictures on Walls, Уорън открива своя собствена галерия, Stella Dore, в пивоварната Truman Brewery на Брик Лейн. Тя се закрива няколко години по-късно, което според Уорън до голяма степен се дължи на световната финансова криза и на нейната зависимост. Въпреки това тя казва, че фактът, че е жена в доминирана от мъже индустрия, както и фалшивите обвинения, не са ѝ помогнали.
"Като жена така или иначе винаги си в неравностойно положение. И както във всяка индустрия, ако около името ти се носят слухове, това е допълнителна причина хората да не използват услугите ти."
По-късно Уорън се връща на южното крайбрежие, влиза в рехабилитация и през 2018 г. успешно възобновява дейността на Stella Dore в Сейнт Леонардс, като отново работи с улични художници.
Toxic Wedding#Banksy pic.twitter.com/nCDVQbpFcX
— Limited In TIME 🚩🇮🇳 (@Limitedwithin) July 17, 2023
"Тук има фантастична общност", казва тя. "Те наистина ме приеха и се погрижиха за мен. Тук успях да се изградя отново."
Като се има предвид, че работата ѝ с Банкси е приключила с малко кисела нотка, как се отнася към него сега, поглеждайки назад?
"Мисля, че това, което е постигнал, е феноменално, и просто съм сърдита на себе си, защото ми се искаше да имам по-добра глава на раменете си тогава, знаете, за да работя за него както трябва. Мисля, че той е истинска сила за добро като цяло. Дори и моят личен опит да не е точно такъв."
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!