О коло 930 г. след Христа в Страната на огъня и леда, скоро след появата на първото голямо селище, голямо вулканично изригване опустошава 233 квадратни км от района на Боргарфьордур в западната част на Исландия. В резултат на това се появява лавовото поле Халмундархраун, а под базалтовата му повърхност - дванадесет пещерни системи от лавови тръби. Особено една от тези пещери, Суртшелир, има интригуваща история. Тя е кръстена на скандинавския огнен гигант Суртр, което означава „черен“, и е важна по няколко причини. В пещерата Сурт се намира една от най-добре запазените каменни структури от епохата на викингите на острова. Освен това черната пещера е обградена от мистерии, свързани с бандитска окупация, осакатяване на хора и омилостивяване на огнения великан.
Структури, създадени от човека, в Суртшелир
Въпреки че в Исландия има много пещери, в които има следи от временно обитаване, Суртшелир е уникална. Радиовъглеродното датиране на животински кости от вътрешността на пещерата показва, че различни групи са използвали лавовата тръба последователно в продължение на до 1000 години. По това време пещерата вероятно е била все още топла.
Изследователите Кевин Смит от университета Браун и Гурмундур Олафсон от Националния музей на Исландия са първите учени, които провеждат археологическо проучване на пещерата Сурт. През 2001 г. екипът провежда първоначално проучване. След това през 2012 г. те се връщат, за да съберат значително количество доказателства. Откритията им в пещерата изплитат най-сложната картина, изпълнена с много възможности.
Крепостна стена
Лятото на първото им официално проучване през 2001 г. се оказва по-топло от обичайното. Това позволява значително разтопяване на леда, което разкрива скрити структури. На около 300 фута навътре в пещерата те откриват голяма крепостна стена, която минава по ширината на пещерата, има диаметър 30 фута и височина 15 фута. Преди това тази стена е била покрита от снежни преспи, които са навлезли през срутения покрив на пещерата, но впоследствие се разкрива през 2001 г. Първоначално тази част от пещерата е била обвита в пълен черен мрак. Стената е била трудна за изграждане, а в случай на натрапник - трудна за преодоляване в тъмното.
Според Смит, Олафсон и Макгавърн в статията им от 2009 г. „Surtshellir: укрепена пещера на разбойници в Западна Исландия“: „Количеството труд и усилия, които е трябвало да бъдат вложени в изграждането на тази стена, предполагат, че тя е дело на много мъже и че вероятно е служила като укрепление за спиране на натрапници.“
Back when this cave used to be on private property, I got permission from the owner to check it out. Early settlers used this cave's saltpeter to make gunpowder. As you can see, an entire creek just flows into the cave and disappears... 🧵 pic.twitter.com/GCjcNFdoIC
— The Civil Rights Lawyer (@johnbryanesq) March 25, 2024
Ограждение
По-назад в пещерата има странична галерия, наречена Beinahellir или „Костна пещера“. В тази част някога е имало голяма купчина костни фрагменти, които са изчезнали по време на археологическото проучване. За съжаление, в продължение на много години туристите са изнасяли огромни количества кости от Сурцхелир.
След костната пещера се намира може би един от най-добре запазените примери за структура от епохата на викингите. През пещерата минава каменна ограда. За какво точно е било използвано то е загадка: може би за къща (макар че доказателствата са оскъдни), временен подслон, събирания или нещо по-религиозно като място за ритуали и церемонии.
Заграждението е добре очертано с къса стена, която се извива наоколо под формата на зала или лодка от епохата на викингите. Заемайки цялата ширина на прохода, заграждението прегражда галерията, която води по-нататък в по-дълбоката част на пещерата, наречена Вигишелир. Има един отвор в предната част на заграждението и един в задната част, насочен към Вигишелир.
Купища кости
В непосредствена близост до заграждението се намира купчина, съдържаща животински кости, които са били нарязани, смачкани и превърнати в малки фрагменти. Този, който е депозирал костите, несъмнено е извлякъл и последната капка костен мозък, за да се прехранва. Въпреки че в тази първоначална купчина кости може да е имало около 200 животни, посетителите на пещерата са разпилели голяма част от костите.
Разбойници в черната пещера
Археологическите находки в пещерата разкриват определена човешка дейност, която вероятно е започнала през X в., но все още не е сигурно кои са били тези хора. Въпреки че е трудно да се определи колко истина дават легендите, исландските приказки за разбойници и разбойници, живеещи в пещери, се разказват от близо хиляда години.
Култура на разбойниците
Mysteries of Surt’s Cave: Bandits, Mutilations, and the Fire Gianthttps://t.co/VzeidK31JV
— Historic Mysteries (@HistoricMystery) November 15, 2023
По време на периода на Общността (930-1262 г.), за който са характерни много вътрешни размирици в Исландия, има много разбойници. Различните кланове на острова се борят за власт и контрол. Поради това убийствата и нараняванията, като например осакатяванията, са били често срещано явление в културата.
Когато някой нарушавал закона, типичното наказание било глоба, поставяне извън закона или изгнание. „Извън закона“ означавало доживотно изключване от закона. Разбойникът губел всички права, гарантирани от закона, а имуществото му се конфискувало. Източници като Landnámabók споменават за множество групи разбойници, които се обединявали и живеели в пещери.
Култови ритуали? Богове и гиганти
Според една от теориите пещерата на Сурт може да е била място за езически религиозен ритуал. Един от примерите е от Landnámabók, в който се казва, че човек на име Торвалд Дупчестото гърло е пътувал до пещерата на Сурт специално, за да изрецитира стихотворение, което е написал за гиганта, обитаващ пещерата.
Това хвърля известна светлина върху религиозните вярвания на исландците по онова време. Това, което днес наричаме скандинавска митология, някога е представлявало цяла система от религиозни вярвания, които не са били просто приказки. Пантеонът от могъщи богове и същества е бил реален за германците и е включвал йотнар или великани, като например Сурт. Северняците се страхували, почитали и умилостивявали могъщите същества, които често били управители на природните сили. Според скандинавската митология светът е създаден от Йотнар. Въпреки това именно Йотнар е и този, който ще унищожи боговете и световете в края на този цикъл от време - известен още като Рагнарок.
Висококачествени домашни животни
Видът на месото и времето на годината, през което животните са умрели при клането, също могат да показват ритуална дейност. Анализът на костите показва, че по-голямата част от клането се е състояла около края на зимата или началото на пролетта. Германците често са провеждали общностни събития и тържества като начин за почитане на боговете, духовете и предците с различни цели. Важна част от тези събития е било жертвоприношението на животни. В исторически план са се провеждали различни зимни и пролетни празници, а освен това понякога се е налагало „избиване на стадата“, когато зимните запаси от сено започвали да се изчерпват. Това давало възможност да се принесат в жертва животни като дарове на боговете/гигантите и да се организира празник на общността.
Конското месо е имало особено голямо значение за жертвоприношенията, както и някои от другите видове животни, открити от археолозите в костите. Здрави животни, които никога не са били ангажирани с тежък труд, също са били подходящи за жертвоприношения. Интересно е, че анализът разкрива, че избиването на животните от пещерата е ставало в разцвета на живота им.
Символиката на едното око и кастрацията
Това осакатяване може да е имало и религиозни последици. Один е могъщият вожд на всички богове, който принася в жертва едното си око на бога-великан (той притежава черти и на великан, и на бог) Мимир. По този начин Мимир позволил на Один да пие от своя кладенец на божествена мъдрост. В текста „Гримнисмол“ на „Поетична Еда“ Один също се нарича Ялк, което означава „кастриран“ или „мечок“. Можем само да гадаем защо Стурла е избрал пещерата на Сурт като място за този акт или защо е извадил само едното око и единия тестис.
Логично е, че отстраняването на тестиса е акт на кастрация. Тази деформация завинаги би унищожила мъжествеността на Орекя и шанса му да стане висш чиновник. Но може ли осакатяването да е било по-символично от това? Възможно е то да е имало нещо общо с вярването, че в пещерата живее могъщ огнен великан. Очевидно, въпреки че християнството е в Исландия от около 200 години, Стурла все още е бил наясно със старите вярвания.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!