М ръсният въздух е сред причините за високия брой респираторни заболявания не само в София, но и в България. Затова борбата с него в големите градове на България и в частност в София наистина е борба на „живот и смърт“. Защото от мръсния въздух умират хора.
По-точно, по данни на Европейската агенция по околна среда (ЕАОС) през 2018 г. има 13 920 случая на преждевременна смърт през 2018 г. в следствие на вредни емисии. И това в страна, в която и без това има демографска криза.
Скептиците по темата с прочистването на софийския въздух винаги посочват географското положение на столицата и честите температурни инверсии, заради които градът остава под похлупак от отровен смог, понякога в продължение на дни.
„Тук не духа вятър, затова е мръсен въздухът“, казват те. Да, така е, географското положение на София не е благоприятно и именно за това ние сме длъжни да предприемем всички възможни мерки за прочистване на въздуха, който така или иначе ще застоява над главите ни.
Сред замърсителите с най-голямо въздействие са личните автомобили. Не е тайна за никого, че автопаркът в България е ужасяващо остарял – над половината от автомобилите в София са над 16-годишни.
И макар всички те да отделят повече от съвременните изисквания замърсители като ФПЧ (фини прахови частици) и NОx (азотни оксиди), има една малка група от тях, които причиняват голямо замърсяване.
По-конкретно, става дума за дизеловите автомобили, които са на повече от 12 години. Те представляват едва 30% от софийския автопарк, но са причина за 56% от емисии на азотен оксид и 85% от ФПЧ, причинени от пътнически автомобили.
Влиянието на тези автомобили върху качеството на въздуха и ефектът от спирането им в така наречените НЕЗ (нискоемиоснни зони) на града беше представено в подробно проучване на TRUE.
Използвайки базата данни на TRUE с реални емисии от европейските превозни средства и информацията за софийския автомобилен парк, в изследването се моделират и оценяват две схеми за въвеждане на НЕЗ, за да се оцени степента, до която тези мерки могат да ускорят намаляването на емисиите на азотен оксид (NOx) и фини прахови частици (ФПЧ) от пътническите автомобили в града.
Какво е НЕЗ
Нискоемисионни зони са участъци от града, в които не се допускат автомобили с определен тип двигател и сертификат за екологичен клас (напр. Eвро 4 или по-стари). Така ще се стимулира използването на друг вид по-екологичен транспорт (вървене, каране на колело или првидвижване с по-нов автомобил или градски транспорт) или замяната му с придвижване с нулеви емисии.
Кога и къде ще се въвежда
Планът е да се стартира със зона в центъра на града, която ще се контролира с камери. С времето зоната ще се разширява докато стигне максимално широка площ до границата на големите жилищни квартали.
Кога ще се подобри въздуха
Ако оставим автомобилния парк да се подмени от само себе си, азотните оксиди ще намалеят с 59% чак през 2032, показва докладът на TRUE.
В случай, че ограничението на достъпа на автомобили се въведат през 2022 г. и се затягат на всеки две години до 2032 г., ще постигнем до 75% намаление на средния за автомобилния парк емисионен фактор шест до осем години по-рано за NOx и четири до пет години по-рано за ФПЧ.
При затягане на ограничението за достъп всяка година, а не всяка втора година, оценките за средните за автомобилния парк емисионни фактори за NOx и ФПЧ са съответно с 82–94% и 48–92% по-ниски отколкото при не толкова ускорения график за въвеждане до 2027 г. Чрез затягане на мерките всяка година, ще се достигне 75% намаляване на средния за автомобилния парк до емисионен фактор 10 до 11 години по-рано за NOx и 4 до 6 години по-рано за ФПЧ.
НЕЗ би донесла ползи от намаляването на емисиите веднага след въвеждането ѝ. Колкото по-рано бъде въведена НЕЗ, толкова по-голямо ще бъде намалението на емисиите и приносът за по-чист атмосферен въздух.
Подкрепа за шофьорите на стари автомобили
Държавите, в които тези зони с ниски емисии са въведени, сред които е и Фанция, шофьорите на стари автомобили получават ваучери, с които да подпомогнат купуването на по-чист, по-модерен автомобил. В множество френски градове се е приложила подобна програма, сред които и Париж.
Също така живущите в районите, които ще бъдат обхванати от НЕЗ, ще имат гратисен период, през който ще могат да карат автомобилите си в зоната, дори да не отговарят на еко-стандарта.
Софийската община обсъжда въвеждането на новата зона с ниски емисии от 2022 г.