С ъвкупността от нежност, грация, суета, въображение и емоция прави балета не просто танц. Прави го магия. Меко казано това изкуство е изящно и несравнимо. Балетът ни отвежда в един вълшебен свят, изпълнен с мечти, младост и красота.
В невероятния си документален филм, част от разнообразните продукции на Marquee TV в ТВ платформата на EON, Тони Палмър ни представя историята на Марго Фонтейн-една от най-великите класически балерини на всички времена. Но това не е поредната скучна биографична история. Тази история ни разказва как най-известната танцьорка в Кралския балет на Англия е била измамена и предадена от най-близките си. За това как едно малко момиченце на име Пеги Хукам, израснало в Шанхай, казва на майка си, че един ден ще стане най-великата танцьорка в света. И за това как, въпреки че почти не може да ходи, на 67-годишна възраст тя все още танцува.
Днес ще ви запознаем отблизо с магията, с която ни завладя Примабалерината на Кралския балет.
Вижте пълна информация за пакетите EON LIGHT, EON FULL и EON PREMIUM ТУК
Марго Фонтейн е емблематична фигура в британския балет. Заедно с Нинет дьо Валоа и Фредерик Аштън, тя заема важна роля в оформянето на трупата. Особено известна е с изпълненията си в класиката, както и като музата на Фредерик Аштън. А танцовото ѝ партньорство с Рудолф Нуреев в края на кариерата ѝ, донася и на двамата световна слава.
Марго Фонтейн започва да учи балет на четиригодишна възраст в Илинг, Великобритания. През 1928 г. семейството ѝ се премества в Китай, където тя учи балет при руския балетен учител Джордж Гончаров. Живее в Китай в продължение на шест години. През 1933 г. се завръща в Англия, където започва да учи при Серфина Астафиева, а през 1934 г. постъпва в училището Sadler's Wells.
Още докато е ученичка, дебютира с балета на Vic-Wells и същата година прави своя солов дебют в ролята на младата Трегенис (The Haunted Ballroom на Дьо Валоа). Когато Алисия Маркова напуска трупата през 1935 г., Фонтейн поема много от ролите ѝ и развива чудесно партньорство с Робърт Хелпман в класическите балети.
Тя достига върха на кариерата си, когато през февруари 1962 г. играе за първи път с Нуреев в "Жизел".
Благодарание на Нуреев, Фонтейн открива нови възможности пред себе си, а партньорството им се превръща в едно от най-известните в историята на балета.
Танцът на Фонтейн се отличава с перфектна линия и изискан лиризъм - качества, които се проявяват в ролите, създадени за нея от Аштън. Сред тях са Ондин, Пепеляшка, Хлоя, Маргарита и ролите в "Симфонични вариации" и "Почит към кралицата".
През 40-те години на ХХ век Фонтейн има дълга връзка с композитора Констант Ламбер, която не води до брак.
През 1955 г. Фонтейн се омъжва за д-р Роберто де Ариас, панамски дипломат в Лондон. През първите няколко години от брака им на Фонтейн ѝ се налага да съчетава кариерата си на балерина със задълженията си на съпруга на дипломат. Бракът им обаче още в началото се основава на нестабилна почва поради репутацията на Ариас като плейбой и предполагаемите му изневери. В крайна сметка Фонтейн се оказва изключително вярна на съпруга си. Тя остава отдадена на брака си, въпреки всички житейски изпитания, през които ѝ се налага да премине.
Фонтейн е арестувана, когато съпругът ѝ прави опит за преврат срещу панамското правителство. През 1965 г. съперник на панамския политик прострелва Ариас, който остава с квадриплегия до края на живота си.
Цената на медицинското обслужване на Ариас е причина Фонтейн да продължи кариерата си до 1979 г., когато е на 60-годишна възраст, въпреки че страда от артроза на стъпалото.
След като се пенсионира, Кралският балет я удостоява с титлата Prima ballerina assoluta. Тя прекарва последните си дни в Панама, оставайки лоялна към Ариас отчасти защото е много отдадена на децата му, който той има от предишен брак.
Тъй като скъпите медицинските услуги за Ариас изцеждат до последната капка финансовата ѝ сметка, през 1990 г. Кралският балет организира специална "гала" в нейна полза.
Малко след смъртта на Ариас тя е диагностицирана с рак, който се оказва фатален.
Една от най-емблематичните връзка в живота на Фонтейн обаче си остава нейното приятелство с Рудолф Нуреев.
Въпреки многото разлики помежду им, Нуреев и Фонтейн отават близки приятели за цял живот.
Двамата споделят и редица приключения извън сцената. През 1967 г. те са арестувани след представление в Сан Франциско, когато полицията нахлува на парти в Хейт-Ашбъри, на което са били поканени.
Дори когато Фонтейн се мести във ферма за крави в Панама, те остават близки като разговарят по телефона няколко пъти седмично.
Нуреев плаща много от медицинските ѝ сметки за лечението на тежкото онкологично заболяване. А въпреки натоварения си график като изпълнител и хореограф, както и собствените си здравословни проблеми (той е ХИВ позитивен), все пак намира време да я посещава.
Примабалерината на Кралския балет Марго Фонтейн напуска този свят на 21 февруари 1991 г. в болница в Панама.
Открий магията на изкуството с Marquee TV!
Marquee TV – част от абонаментните пакети на EON, е богата и разнообразна библиотека със съдържание. Ще откриете над 500+ заглавия с разнообразно съдържание, което включва различни изкуства – театър, балет, опера, класическа и модерна музика, документални филми и още много други. Предлага лесен достъп до световноизвестни продукции, ексклузивно съдържание и специални предложения, които не могат да бъдат намерени в други платформи в България.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!