Н ай-големият товарен кораб в света, задвижван от вятъра, се отправи на трансатлантическо пътешествие, натоварен с трюмове, пълни с луксозно вино и сладко.
Ветроходният кораб (ВК) „Анемос“ стартира първото си плаване на 16 август от пристанището в Хавър, Северна Франция, в посока Ню Йорк, съобщава компанията TransOceanic Wind Transport (TOWT), която е проектирала новия кораб.
На борда на товарния кораб има близо 1000 палета с алкохол, включително вино и коняк, както и сладко и френски луксозни бански костюми. Част от товара се превозва от името на Pernod Ricard, огромната френска компания за алкохол, която произвежда множество известни марки алкохол, включително Absolut Vodka, Jameson Irish Whiskey, Beefeater Gin и Kahlúa.
The largest sailing cargo ship in in the world is on its maiden voyage across the Atlantic Ocean, delivering champagne and cognac with a carbon footprint 10 times smaller than that of a container ship. https://t.co/O2phYVt4BS
— New Scientist (@newscientist) September 4, 2024
Корабът е с дължина 81 метра и височина 13 метра, което го прави най-големият вятърен товарен кораб от този вид, който се използва в момента. Той е по-голям дори от колосалните чаени клипери, използвани за превоз на товари по света през XIX век.
Името му - „Анемос“ - произлиза от гръцката дума Ἄνεμοι, която означава „ветрове“. Като използва неизчерпаемия потенциал на вятъра, корабът има за цел да намали емисиите на парникови газове с до 90 % в сравнение с контейнеровозите. Освен това ще намали количеството на токсичните замърсители на въздуха, като серни и азотни оксиди.
До 2025 г. TOWT вярва, че може да предложи нисковъглероден транспорт за над 72 000 тона стоки годишно и да предотврати навлизането на 9600 тона CO2 в атмосферата годишно.
Около 90 % от търгуваните стоки се пренасят в чужбина чрез морски транспорт, а международната морска търговия само ще се увеличава през следващите години. Въпреки че е незаменима за живота през 21-ви век, корабоплавателната индустрия е силно зависима от изкопаемите горива и отделя огромно количество емисии на парникови газове.
Корабните съдове са отговорни за 3,1 % от световните въглеродни емисии годишно - това е повече от шестата по големина нация-емитент, която през 2022 г. е била Бразилия. С други думи, ако корабоплаването беше държава, емисиите щяха да са шестите по големина в света.
Макар че е трудно да си представим, че вятърът ще замени целия този международен транзит, очевидно е, че много компании гледат към лодки, задвижвани с платна, за да декарбонизират корабоплаването.
Още през август 2023 г. корабът Pyxis Ocean отплава от корабостроителница в Китай през Тихия океан към Бразилия, оборудван с две платна с височина 37,5 метра, наречени WindWings. Това бе само пробен пробег, но пътуването даде известна надежда за справяне с въглеродните проблеми на света.
*Заглавната снимка е илюстративна!
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!