П остоянното присъствие на хора на лунната повърхност изисква да можем да използваме ресурсите, които се намират на Луната - не всичко може да бъде донесено от Земята. Някои неща трябва да бъдат транспортирани и точно поради тази причина автомобилите (количките) на Луната не са нещо ново, но изследователите обмислят нещо съвсем различно: Левитираща железопътна система.
(Във видеото може да научите повече за: Как се тренира робот за разходка по повърхността на Луната)
Проектът се нарича FLOAT, което означава "гъвкава левитация на писта". Целта е да се осигури автономно, надеждно и ефективно транспортиране на полезен товар. Той има за цел да придвижва полезните товари до и от зоните за кацане на космическите кораби до базата, както и да транспортира лунната почва (реголит) от мястото на добив до мястото, където се добиват ресурсите или където почвата се използва за строителство.
Вълнуващото в технологията е, че релсите не са фиксирани. Те се разгръщат директно върху лунния реголит, така че FLOAT се нуждае от минимална подготовка на терена. Левитиращите роботи ще се движат по релсите, а липсата на колела или крака е предимство, тъй като не им се налага да се справят с острия реголит и неговата разрушителна сила.
Гъвкавата филмова релса е изработена от графитен слой, който позволява диамагнитна левитация, докато гъвкава верига генерира електромагнитна тяга. Третият слой всъщност не е задължителен, но представлява соларен панел, така че при слънчева светлина системата дори не се нуждае от външна енергия. Макар че роботите може да имат различни размери, екипът изчислява, че всеки ден могат да се преместват 100 тона материал с няколко километра.
The First Railway On The Moon Might Happen Next Decade https://t.co/Y3bT77AbxT
— Nikola Radovanovic (@Svevlad666) May 6, 2024
FLOAT е един от шестте иновативни усъвършенствани концепции на НАСА (NIAC), които са преминали към фаза II. Другите включват нова задвижваща система за бързо изпращане на астронавти на Марс и концепция за течен космически телескоп. За FLOAT фаза II ще се съсредоточи върху проектирането и производството на умалена версия на системата, която да бъде тествана в среда, аналогична на тази на Луната, както и върху по-доброто разбиране на въздействието на околната среда върху пистите и роботите и какво друго е необходимо, за да се превърне тази концепция в реалност.
"Тези разнообразни концепции, наподобяващи научна фантастика, представляват фантастичен клас проучвания във фаза II. Нашите стипендианти от NIAC не спират да се изненадват и вдъхновяват, а този клас определено дава на НАСА много поводи за размисъл по отношение на това какво е възможно в бъдеще", казва в изявление Джон Нелсън, ръководител на програмата NIAC в централата на НАСА във Вашингтон.
Тези проекти получиха 600 000 долара, за да продължат да проучват осъществимостта си. Ръководител на проекта FLOAT е Итън Шалер от Лабораторията за реактивно движение на НАСА. Ако системата продължи да показва своите възможности, тя може да се превърне в ключова инфраструктура на Луната още през 2030 г.
Обявени са и проектите от Фаза I, като предложенията варират от нови конструкции на телескопи, технологии за намаляване на токсичността на Марс и дори рояк от малки космически кораби, които биха могли да пътуват до най-близките ни звезди след няколко десетилетия.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!