В Европа електрическата енергия се пренася чрез трифазна мрежа, което означава, че се използват три линии за пренос на ток.
- За по-малките електрически устройства, като повечето домакински уреди, една фаза е напълно достатъчна, поради което всички домашни контакти са еднофазни (монофазни).
- По-големите устройства, използвани в индустрията, но понякога и кухненски фурни, са свързани към всичките три линии, позволяващи по-голяма мощност (и по-високо напрежение).
- На някои пазари (напр. Франция) частните домакинска обикновено са свързани към една фаза. На други (напр. Германия) те са свързани към всичките три фази. На такива пазари се препоръчва да се използва също трифазна технология (wall box, бордово зарядно устройство), позволяваща по-бързо зареждане.
Преобразуване от променлив в постоянен ток
- За да се зареди батерията на вашия електрически автомобил, променливият ток трябва да се преобразува в постоянен (DC), който тече в една посока. В противен случай той ще протича към и от батерията и последната няма да може да се зареди.
- Това преобразуване може да се осъществи чрез бордовото устройство за зареждане (OBC) или извън автомобила с постояннотоковите DC станции за бързо зареждане, които имат по-голям капацитет за зареждане (до 100 кВт или 80% от капацитета за 30 минути).
- OBC е част от вашия електрически автомобил и включва от монофазно – с до 3,7 кВт мощност – до трифазно устройство с 11 кВт. Все пак имайте предвид, че възможността за зареждане се определя от най-слабото звено във веригата (използваният контакт на мрежата, кабела или wall box). За да се осигури максимална мощност за зареждане, е необходимо да се свърже и съответстващо по мощност устройство за зареждане. Следователно, най-ефективният и най-добър начин за зареждане у дома винаги е wall box.
Захранваните от батерия електрически автомобили имат:
- Електрически мотор и батерия
- Батерия, зареждана с кабел на зарядна станция (частна/публична)
При движение на автомобила батерията се зарежда и от рекуперираната енергия: на практика част от енергията при спиране се превръща обратно в електричество, от момента в който вдигнете крака си от педала за газта или натиснете спирачките.
Средният пробег в голяма степен зависи от модела, начина на шофиране, външните условия и капацитета на батерията. Някои модели могат да изминават над 300 км, на базата на определен цикъл на шофиране.
Plug-in хибридните електрически автомобили са оборудвани с:
- Електрически мотор и батерия, както и с двигател с вътрешно горене
- Батерията се зарежда с кабел на зарядна станция (публична/частна) или от бензиновия двигател
По време на работа батерията се зарежда също и от рекуперираната енергия:
- Спирачната енергия се преобразува обратно в електричество, в момента в който вдигнете крака си от педала за газта или натиснете спирачката.
- Средният пробег в изцяло електрически режим в голяма степен зависи от начина на шофиране, външните условия и капацитета на батерията. Някои модели могат да изминават над 40 км, на базата на определен цикъл на шофиране.
- Има локално нулеви емисии CO2 при шофиране в изцяло електрически режим.
Как работи зареждането на един електрически автомобил?
В ранните дни на електрификацията, стандартът за пренос на електрическа енергия е постоянният ток (DC), който тече в една посока. В наши дни, електрическата мрежа в Европа работи с променлив ток (AC), при който токът постоянно сменя своята посока – по-точно 50 пъти в секунда. Така преносът на електроенергия е по-ефективен на дълги разстояния.
Докато повечето от нашите домакински електроуреди се захранват от променлив ток (AC), всяко устройство с вградена батерия може да се зарежда с постоянен ток (DC). Това важи и за електрическите автомобили. Затова е добре да знаете повече за променливия (AC) и постоянния (DC) ток ако планирате да шофирате електрически автомобил.
При зареждането на електрически автомобил от нормална променливотокова AC мрежа променливият ток се преобразува с постоянен DC в автомобила. Този начин на зареждане обаче отнема време. Можете да ускорите нещата с инсталирането на AC Wall box. С негова помощ зареждането ще става по-бързо, отколкото при нормален домакински контакт, защото той предлага по-висок капацитет за пренос на енергия (до 11 кВт мощност). Възможността за най-бързо зареждане осигурява постояннотоковото (DC) зарядно устройство. Причината за това е, че променливият ток от мрежата вече е трансформиран в постоянен извън автомобила и може да бъде насочен директно към батерията. DC зарядните устройства в момента се използват само за публични станции, но са изключително удобна и лесна форма за зареждане, когато бързате.
С тези базови знания ще ви е по-лесно с вашия електрически автомобил и неговото зареждане – независимо дали това е у дома, по пътя или при дълги пътувания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!