П рез изминалата 2017 година терминът „re-shoots“ стана по-популярен от всякога в разговорите за кино. В буквален превод той означава „презаснемане“, но често се използва и за допълнителни снимки на сцени, които не са били част от оригиналния сценарий на филма по време на изначалния снимачен процес.
Изрязват Кевин Спейси от готов филм с премиера по Коледа
Тук някъде може да започне цял друг материал, фокусиран върху „Лигата на справедливостта“ и опитът на Warner Bros. да презаснеме почти половината от лентата с цел да промени визуалния и наративен тон от оригиналния такъв на уволнения режисьор Зак Снайдър. Той би се казвал „За всичкия box office на света“.
Но това не е такъв материал. „Лигата на справедливостта“ излезе по кината у нас през ноември, но „Всичките пари на света“ е по големите екрани в България от миналата седмица. А историята на продукцията под режисурата на сър Ридли Скот повдига доста по-сложен и труден за анализиране въпрос от нескопосаното дигитално премахване на мустаците на Хенри Кавил.
Той, разбира се, е неразривно и изцяло свързан с личността на Кевин Спейси.
Според режисьора Скот Спейси е получил ролята на Джон Пол Гети във „Всичките пари на света“, тъй като студиото е предпочело да я повери на него, вместо на Кристофър Плъмър, когото Скот по принцип е предпочитал.
Причината е, че когато се провеждаше кастинга за ролите в този филм, името на Кевин Спейси все още будеше единствено положителни асоциации в умовете на всички. Кастингът завърши, снимачният процес – също, и в края на лятото излезе първият трейлър за „Всичките пари на света“, който все още е достъпен навсякъде в интернет:
Рекламният фокус в него пада именно върху представянето на Спейси в ролята на Джон Пол Гети. За огромно съжаление на Sony Pictures Entertainment, на 29 октомври миналата година, по-малко от два месеца преди предвидената премиерна дата на „Всичките пари на света“, актьорът Антъни Рап обвини Кевин Спейси, че на парти в дома на Спейси през 1986-а, когато Рап е бил на 14, а Спейси – на 26 г., по-възрастният от двамата актьори е пренесъл другия до леглото си и се е опитал да инициира полово сношение с него.
Кевин Спейси призна, че е гей. Извини се за сексуално посегателство
Актьор сравни Спейси с Уайнстийн, брат му го защити
Кошмарната история беше само началото на серия от шокиращи и гротескни разкрития
и обвинения срещу двукратния носител на „Оскар“ Спейси. За всички тях вероятно предстои да се изпишат доста книги, но реакцията на сър Ридли Скот е мигновена. Както самият той разказва, вземането на решението да отстрани Кевин Спейси от „Всичките пари на света“ му е отнело броени часове.
„Не можех да приема, че страхотната работа на останалите страхотни хора ще бъде афектирана от действията на един човек, особено след като никой не ми се беше обадил или предупредил. Затова бях бесен и казах на секундата, бум, това е краят“, разказва Скот по начин, който според мен говори красноречиво за естеството на ситуацията и за неговата мотивация за последвалите му действия.
Премахването на Кевин Спейси от „Всичките пари на света“ не е въпрос на хуманност или политическа коректност. Въпрос е на професионална етика.
Не смятам, че има човек на планетата, който може да даде категорична положителна или отрицателна оценка за огромния скандал около личността на Спейси от чисто човешка гледна точка. Най-малкото, фактите са твърде неясни.
Ясно е, че ако дори 1/3 от лавината от обвинения срещу него са верни, той е отвъд всякакво изкупление и няма място в Холивуд, нито дори на градските улици. Също толкова ясно е, че в момента в киноиндустрията се извършва лов на вещици и недобронамерени хора се възползват от ситуаци като тази около Спейси, за да се опитат да припечелят пари, слава или и двете.
Надали някога ще узнаем със сигурност колко точно от нападките срещу двукратния носител на „Оскар“ са валидни и надали някога вече ще можем да изкажем категорична оценка за него като за човек. Но независимо от всичко това, както вече написах, премахването му от „Всичките пари на света“ е въпрос на професионална етика, разрешен от сър Ридли Скот по възможно най-ефикасния и впечатляващ начин – с дисциплина, професионализъм и виртуозно умение.
Ако някой смята, че 80-годишният Скот е заменил Спейси с Кристофър Плъмър от глад за награди,
престиж или критическо признание, то има нужда да прегледа филмографията на легендарния режисьор преди да сипе неверни обвинения. Точно сър Ридли Скот и Кристофър Плъмър са последните хора на Земята, на които би им пукало или които ламтят за всичките филмови награди на този свят.
И вероятно точно защото и двамата са над достопочтената възраст от 80 години и имат изключителен натрупан опит в киноиндустрията, те разрешиха иначе сложния, многопластов и противоречив проблем по единствения начин, който знаят и умеят – с безупречни изпълнения пред камерата и зад нея, заснети в рамките на девет дни. А в крайна сметка точно заради такива изпълнения ходим на кино, а не заради клюки по радиопредаванията и списанията, нали?
Четете още за кино:
Хамелеонът Гари Олдман и култовите му роли в снимки
„Без последна спирка“ в новия трилър с Лиам Нийсън
„Джуманджи“ – забавната алтернатива в киносалона
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!