Д имитър Димитров – Анимитер прави филмите си, използвайки само смартфон, което се превръща в негов патент след успеха на дебютния му филм "Денят на кървавите венци" (The Day of the Bleeding Gums).
С него той спечели награда за най-добра анимация на филмовия фестивал Hollywood Weekly в Лос Анджелис през 2014 г. Известен е още с филма си "20 ритника" и с най-новия, озаглавен "Баба", по който работи заедно с режисьорката Роза Колчагова.
Димитър Димитров разказва за "Баба", за големите награди и детството в интервю на Венелина Стоянова за Vesti.bg.
- Димитър, разкажи на читателите ни за себе си. От колко време се занимаваш с анимация и как започна всичко?
- Още в най-ранно детство обичах да разделям страница от тетрадка на осем равни части, които попълвах с рисунки и измислях истории, които после разказвах на другите деца. Същинската анимация дойде по късно, в класа на проф. Доньо Донев. Премина през анимационни студиа, телевизии, гейм индустрия и сега целият този опит влагам в авторски филми, които са продължение на детските истории от тетрадките.
- Кое беше любимото ти анимационно филмче като дете?
- Когато бях малък, телевизорите бяха с толкова некачествено изображение, че не можеше да бъдеш сигурен какво точно гледаш. Трябваше да удряш телевизора с юмрук, защото губеше образ по всяко време. Точно това обаче ме караше да доизмислям и доразвивам в рисунки недоизгледаните филми.
Сега разпознавам и се наслаждавам на изкуството на анимацията в безкрайните му превъплъщения и все по нови възможности.
- Как би обяснил на едно 8-годишно дете какво работиш?
- Рисувам директно върху времето.
- Разкажи ми за новия ви филм с Роза Колчагова "Баба", който бе част от програмата на тазгодишния София Филм Фест. Какви са водещите емоции, които носи филмът на публиката и как дойде идеята за него?
- На филма "Баба" съм аниматор и продуцент, режисьор е Роза Колчагова. Това е един, като че ли съществувал вече филм, състоял се на всички нас. Един ден попитах Роза дали иска да направим заедно нейния дебютен проект. Тя донесе два листа с история за нейната баба. Прочетох ги и бях сигурен във въздействието, което ще предизвика, ако успеем да предадем посланието. По късно се включи и френския композитор Самуел Покро, който ни помогна да завършим търсеното настроение.
- Първата асоциация с думичката "баба", разбира се, е детството. Какво беше твоето детство и какво според теб им липсва на днешните деца?
- Баба означава нещо след родител и преди Бог, носи на детето както възпитание, така и мистичност. Иначе детството винаги намира начин да бъде вълшебно, независимо от външна среда, политическа система или материални възможности. На днешните деца им липсват тишината и търпението.
- Какви бяха отзивите за филма?
- Филмът "Баба" има категорично и дълбоко въздействие. Отзивите са искрени и спонтанни. Множество награди - от Русия до Перу, и участия на най- големите фестивали за анимация като Fantoche, Monstra, Imaginaria и още над 50 селекции показват, че темата е универсална, макар че всеки зрител я приема и като съвсем лична.
- С теб си говорим, докато в Кан тече 71-ият филмов фестивал. Ти имаш пряка връзка със събитието, защото друг твой филм "Щастие" е в програмата на фестивала. Какво е мнението ти за тези филмови събития. Какво е тяхното значение за киноиндустрията изобщо? Ние виждаме един голям червен килим, много блясък и куп знаменитости, които показват тоалетите си, но дали разбираме защо такива събития трябва да ги има?
- "Щастие" участва в Animation Day in Cannes, събитие по време на фестивала в Кан, но със собствена официална селекция. Имам и друг филм - "20 ритника", който тази година е в официалната селекция на най престижния фестивал за анимация - ANNECY 2018. На големите фестивали се прави политика, а киното е най голямата политика, с безкраен потенциал за въздействие. Шанс да усетиш променящия се свят чрез визуалната култура на велики творци.
Звездите и блясъкът са вторичен продукт на доброто кино, но привличат публика и без тях магията на киното не може да се състои.
- Кое е най-важното условие един филм да бъде добър?
- Важното е най-простичката история, която филмът трябва да ни разкаже. Нищо не може да прикрие липсата ѝ.
- Снимаш всичките си филми със смартфон. Почитател ли си на модерните устройства и как смяташ – приятел или враг са те на хората?
- Рисувам филмите си на смартфон и таблет. Тези устройства наистина променят революционно света в момента. Цялата световна информация, музика, култура и медии са в дланта ти, а и ти сам си медия. Свързан си с всички, по всяко време. Това ще има огромен положителен ефект върху човечеството, част е от общия ни път.
- Най-голямата наградата, която си получавал досега, е...
- За най добра анимация на "Денят на кървавите венци" от Hollywood Weekly Magazine през 2014 г.
- Какво му трябва на човек, за да е щастлив?
- Осъзнаване.
- А кой е най-големият проблем на българина?
- Българинът диша най-богатия въздух, пие от най чистите извори, стъпва и сънува върху жива земя, но в мислите си е все някъде далече.
- Коя е най-смелата ти мечта?
- Да правя филми по произведения на Достоевски.
- А коя е тази, която вече се е сбъднала?
- Трите ми деца.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!