А ко на улицата забележим висока дама с рижава коса, която разхожда ирландски сетър, със сигурност приликата би ни направила впечатление.
Миловидна русокоска с голдън ретривър също или пък къдрав тип с комондор.
Няма как да не сте забелязали, че доста често кучетата приличат на собствениците си.
Но дали това се дължи на факта, че хората си купуват кучета, които приличат на тях, или пък кучетата с времето започват да приличат на собствениците си.
Проучвания откриват, че всъщност хората си избират кучетата така, че те да ги представят по най-добър начин.
Феноменът за пръв път е потвърден през 2004 г.
с проучване, водено от психолога Майкъл Рой. В проучването непознати трябва да свържат собственика с четирикракият му любимец. 64 процента от непознатите отгатват правилно.
От 2004 г. насам редица други проучвания откриват същото - избираме си кучета, които да приличат на нас, и затова на останалите не им е трудно да разпознаят, кое е нашето куче. Приликата обаче работи повече с чистокръвните породи.
Ефектът на хамелеона или защо копираме хората около нас
В проучването на психолога Рой само 34 процента от участниците откриват правилната връзка куче-собственик, когато кучетата са от смесени породи.
Да, кучетата понякога наистина изглеждат сякаш имат специфична прическа или изражение на лицето, които ни привличат да изберем точно този индивид.
Ами какво се случва, когато избираме неща без лица?
Оказва се, че отново избираме така, че да ни представят.
В проучване от 2014 г. участниците са поставени в същата ситуация само че вместо собствениците на кучета е трябвало да разпознават собствениците на коли. Голяма част от участниците успяват да свържат правилно колата със собственика ѝ, обосновавайки се, че просото „изражението“ им си пасва.
В ГАЛЕРИЯТА ВИЖТЕ ПРАВИЛАТА, КОИТО ГЛУПАВИТЕ ХОРА СЛЕДВАТ
Във връзка с това, проучване, публикувано тази година, хвърля друга светлина по темата, отговаряйки на въпроса – по-склонни ли са хората да си купят кола, която „прилича на тях“ или са по-склонни такава да им бъде продадена. Да, точно така – има разлика.
Проучването открива, че продавачите на различни стоки показват тенденцията
да продават по-заоблени продукти на по-пълните си клиенти. Учените изпращат актриса в магазин за ръчни часовници и парфюмени шишенца.
Тя първо посещава магазина със своите естествени пропорции – височина от 150 см и тегло 46 кг. Втория път отива дегизирана като пълничка дама.
В първия случай продавачите ѝ предлагат по-издължени часовници и шишета, а във вторият такива с кръгла форма.
За разлика от изследванията, показващи, че хората сами си избират кучета и коли, приличащи на тях, при това изследване няма първоначална информация, че закрглените хора проявяват тенденция да си избират обли предмети. Това означава, че често си взимаме продукти, които са ни „пробутани“ според външния ни вид, а не личните ни предпочитания.
Е, за щастие вашият четирикрак приятел не е предмет и фактът, че си приличате е изцяло ваш избор.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!