Н овите разкрасяващи филтри, използвани в Тик Ток, предизвикаха фурор и разностранни мнения в социалните мрежи. Един от най-новите такива разполага със специална технология за машинно обучение, която редактира чертите на лицето на потребителите в снимки и видеоклипове, като извайва скулите, изглажда кожата и озарява очите - всичко това с тревожен реализъм.
Някои потребители на социалните медии бяха впечатлени от технологията, но мнозина изразиха загриженост относно начина, по който филтрите могат да насърчат нереалистичните стандарти за красота.
Въпреки че нараства тревогата относно начина, по който технологиите влияят на представите ни за красота, някои вярват, че те могат да променят и отношението ни към красотата към по-добро.
Социални медии и филтри
Цифровите филтри и разширената реалност (AR) се превърнаха в неразделна част от начина, по който хората представят себе си онлайн. Лондонският градски университет през 2021 г. съобщи, че 90% от анкетираните млади жени в Обединеното кралство понякога използват филтър, когато публикуват селфи; от тях повече от половината са заявили, че използват филтър през половината или повече време.
Според проучване на проекта за самочувствие Dove 80% от анкетираните момичета в САЩ изкривяват начина, по който изглеждат онлайн, до 13-годишна възраст.
Според Хана Маузер, анализатор по въпросите на красотата в компанията за прогнозиране на потребителските тенденции WGSN, обаче не всичко е негативно за тези, които са израснали със социалните медии. Тя посочва, че в платформи като TikTok има положителни движения - от #AcnePositivity до #BodyHairPositivity, които насърчават хората да приемат кожата, в която се намират.
"Gen Z изигра важна роля в дестигматизирането на тези разкази за красотата, тъй като уверено казва "не" на "нормалното" и предизвиква теми, които преди това са били смятани за табу", казва тя.
Флоренсия Солари, креативен технолог в областта на AR и създател на филтри, се присъединява към това мнение. "Благодарение на социалните медии успяхме да получим достъп до многообразен набор от представи за това как изглежда красотата", каза тя.
"Филтрите на Instagram могат да ни помогнат да играем и да експериментираме с различни външности. Не е особено необходимо да излагаме лицето си на показ пред целия свят по всяко време и това невинаги означава ниско самочувствие, а може да бъде средство за експериментиране."
Солари добави, че благодарение на AR има възможност да се опитаме да се превъплътим в различен образ или дори да експериментираме с изразяването на пола, различно лице, грим или цвят на косата.
Сампо Паркинен, главен изпълнителен директор на Revieve Inc, доставчик на технологии за красота, който предлага персонализирани цифрови преживявания в областта на красотата, казва, че марките могат да използват AR, за да позволят на клиентите да пробват козметика виртуално, "без "разкрасяване" или други филтри".
"Тази възможност за "автентично изпробване" може да не изглежда толкова блестяща или красива, колкото изкуствено "разкрасеното" виртуално изпробване, но в крайна сметка осигурява на потребителя по-добро преживяване в реалния живот с марката", казва той.
Изкуствен интелект и повишена персонализация
Оливия Хоутън, ръководител на отдел "Красота и уелнес" в агенцията за стратегически прогнози The Future Laboratory, заяви, че потребителите търсят "по-съпричастно, интимно и индивидуализирано използване на технологиите".
"#Technology Today News: From diversity to accessibility, can technology change the way we think about beauty for the better? #News": https://t.co/XP7Z7OwHAY
— Global News Report (@robinsnewswire) May 15, 2023
Тя даде пример с новото приложение за търговия с красота Trendio, което осигурява персонализирано, подбрано пазаруване. "То предлага видеосъдържание на живо и предварително записано видео, за да помогне на потребителите да вземат информирани решения за продуктите, преди да ги купят", каза тя. "То потапя потребителите с подобно на TikTok скролиране, при което те могат да прелистват видеоклипове с продукти, гледайки изцяло тези, които предизвикват интереса им."
Trendio разработва модели с изкуствен интелект (ИИ) за автоматично редактиране на видеоклипове и извеждане на специфично за потребителите съдържание.
Технологията за персонализация, задвижвана от ИИ, също може да осигури по-всеобхватно изживяване, казва Сими Линдгрен, основател и главен изпълнителен директор на Yuty, платформа, която улеснява пазаруването на продукти за красота, като използва ИИ за "хиперперперперсонализация".
Тя заяви, че намирането на подходящи продукти за красота може да бъде предизвикателство, особено за потребителите от по-слабо представените демографски групи. "От несъответстващи нюанси до липса на наличност на продукти, недостатъчно представените потребители на продукти за красота срещат трудности при търсенето на съвместими продукти", обясни Линдгрен. "Персонализацията, възможна благодарение на изкуствения интелект, може да възстанови социалното равенство в индустрията за красота."
През тази година големи имена в индустрията за красота разработиха технологии за хора с увреждания.
Estée Lauder Companies пусна приложение за гласов асистент за грим (VMA) за хора със зрителни увреждания. Приложението използва технологията на интелигентното огледало, за да идентифицира грима върху лицето на потребителя, а аудиогид описва местата, където може да се наложи да се направи корекция.
През януари, на технологичното изложение CES 2023, L'Oréal представи ръчен апликатор за грим, наречен HAPTA, предназначен да помага на хора с ограничена подвижност или тремор.
Гийв Балух, президент на отдел "Технологии и отворени иновации" в L'Oréal, заяви, че се надява един ден технологичният напредък да означава, че намалените двигателни умения в резултат на заболявания като увреждане на гръбначния мозък, Паркинсон, множествена склероза или ревматоиден артрит не трябва да бъдат пречка за използването на козметични продукти.
"Целта на тези технологии е да се даде възможност на хората да имат красотата, която искат да имат. Всъщност става въпрос за персонализация и красота за всеки човек", каза той.
Създаване на аватар
Представата ни за красота се отразява в героите от видеоигрите и аватарите, които хората използват, за да представят себе си във виртуална среда. Анализаторът по въпросите на красотата Маузер заяви, че марките се стремят да увеличат включването на аватарите във видеоигрите.
През 2022 г. козметичната марка Dove си партнира с Women in Games, Epic Games и студиото за женски игри Toya, за да "създаде по-здравословно и разнообразно представяне на жените и момичетата в игрите".
"Партньорството не само отправи предизвикателство към представянето на красотата онлайн, но също така предложи образователни курсове за създателите на игри, колекция от произведения на изкуството, посветена на увеличаването на приобщаването, и Super U Story - първата по рода си образователна платформа за самочувствие в Roblox", каза Маузер.
Солари очаква, че в бъдеще начинът, по който се представяме в дигиталното пространство, ще се отдалечи от външния ни вид в реалния свят. Тя говори за концепцията за аватарите като "цифрови близнаци", които могат да ни помогнат да изразим личността си онлайн.
"Когато нашите цифрови близнаци поемат управлението, нашата идентичност и личността, която въплъщаваме, ще продължат да текат и да се трансформират, като може би ще заживеят свой собствен живот, запазвайки същността на това, което сме", казва тя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!