В сички сме чували за Тейлър Суифт, но какво да кажем за колумбийската певица Karol G
Макар че през последните години Суифт доминира в заглавията на вестниците и продажбите на билети за концерти, всъщност 33-годишната латиноамериканска попзвезда е тази, чиито видеоклипове са най-гледани онлайн.
Това сочат данните на Vevo, който е основният доставчик на официални музикални видеоклипове за YouTube. Клиповете на Karol G са били най-стриймвани в целия свят за всяка от последните четири години - от 2021 до 2024 г.
Тази година видеоклиповете на Karol G във Vevo са гледани 3,5 милиарда пъти, като на второ място е колежката ѝ колумбийка Шакира с 1,96 милиарда, а на трето - Суифт с 1,95 милиарда.
И така, коя е Karol G и какво е допринесло за успеха ѝ, благодарение на който през юли тя разпродаде стадион „Бернабеу“ в Мадрид за четири вечери, както и стадиони в САЩ миналата година?
Meet Karol G, Colombia's Taylor Swift https://t.co/4V5qWVcfsf
— BBC News (World) (@BBCWorld) December 12, 2024
Родена в колумбийския град Меделин през 1991 г., пълното ѝ име е Каролина Хиралдо Наваро. От ранна възраст иска да стане певица и когато е на 14 години, се явява в колумбийската версия на шоуто за таланти X Factor през 2005 г.
Успехът не следва веднага, а вместо това до 2014 г. се премества в САЩ, където живее с леля си в Ню Йорк, за да учи английски и да върши черна работа. По това време почти се отказва да преследва музикална кариера, но баща ѝ я убеждава, че може да се справи.
По време на престоя си в САЩ Karol G посещава и конференция за музикалния бизнес в Бостън, която според нея е била много полезна, за да разбере как работи индустрията.
През 2017 г. тя получава своя пробив с хит сингъл - песента Ahora Me Llama, която е в сътрудничество с пуерториканския изпълнител от мъжки пол Bad Bunny. След това следва първият ѝ албум Unstoppable.
Оттогава хитовете продължават да идват, а албумът ѝ Mañana Será Bonito от 2023 г. е първото изцяло испаноезично издание на изпълнител от женски пол, което оглавява класацията за албуми в САЩ.
Музикалният стил на Karol G по-често се описва като „регетон“. Той съчетава хип-хоп с латиноамериканска и ямайска музика, като пеенето и рапирането обикновено се извършват на испански език.
Макар да се говори за нейната трудолюбивост и амбициозност, Росио Гереро, ръководител на отдела за латиноамериканска музика в Amazon Music, казва, че певицата - и латиноамериканската музика като цяло - са били значително подпомогнати от възхода на стрийминга, както на музиката, така и на придружаващите я видеоклипове.
Днес в Amazon Music повече от една трета от латиноамериканската музика се слуша извън Латинска Америка, а само през последните три години слушателите на Karol G са се увеличили с повече от 250%.
Междувременно в САЩ латино музиката вече е най-бързо развиващият се жанр, като според Асоциацията на звукозаписната индустрия на Америка (RIAA) миналата година е достигнала рекордните 1,4 млрд. долара (1,1 млрд. паунда) в заведения. Стриймингът е допринесъл за 98% от тази сума.
А тази година албумът Mañana Será Bonito на Karol G беше четвъртият най-стриймван в световен мащаб в Spotify.
Това помогна да се засили интересът към нейното глобално турне Mañana Será Bonito, което се разпродаваше през 2023-24 г. То събра 307 млн. долара от продажби на билети. И макар тази цифра да е по-малка от 2 млрд. долара, постигнати от турнето Eras на Тейлър Суифт, приходите на Karol G са най-високите за латиноамериканска изпълнителка.
Карлос Баладо, професор в OBS Business School в Барселона, анализира икономическото въздействие на музикалните концерти. Той казва, че както Karol G, така и Тейлър Суифт са се възползвали от нарасналата популярност на посещението на такова голямо събитие на живо.
„Налице е нарастваща тенденция, при която обществеността смята, че част от обичайните ѝ разходи трябва да отиват за концерти“, добавя той.
Лейла Кобо, главен отговорник по съдържанието за латиноамерикански/испански език в американското музикално списание Billboard, което е известно и с музикалните си класации, казва, че Karol G е помогнала колумбийската музика да се появи на картата.
„Мисля, че музиката е най-големият посланик на Колумбия. Наистина така мисля“, казва тя. „А Karol G се е докоснала до тази женска латиноамериканска фенска маса, която наистина не е имала някой като нея. Те искаха някой, който да им е близък, забавен, секси, да има готини песни, но да не е напълно пресилен. А регетонът е супер танцувален, супер консумативен, супер ориентиран към младежта“, допълва г-жа Cobo, която е автор на книга за латино музиката.
Въпреки че печели многобройни награди и одобрението на критиката, Karol G не е застрахован от критики. Текстовете ѝ са обвинявани, че са твърде хапливи, а критиците я нападат и заради това, че е нарекла една от песните си „Bichota“. Това е жаргонен термин, който означава голям човек или шеф и често се свързва с наркотици и престъпност.
Тя твърди, че е използвала думата, за да обозначи овластяване. Що се отнася до текстовете ѝ, нейните защитници казват, че вместо да пее за жените и да ги обективира, тя пее от тяхно име.
Бизнес начинанията на Karol G се контролират от нейната компания Girl Power Inc, която ръководи и благотворителната ѝ фондация Con Cora.
Тя има за цел да помогне за подобряване на живота на жени и деца в неравностойно положение в Латинска Америка, като предоставя образователни стипендии на майки тийнейджърки, подкрепя момичета, които искат да се занимават с наука, технологии, инженерство и математика, предоставя финансова помощ на детски футболни отбори и проекти за реинтеграция в обществото на затворнички.
Междувременно през 2023 г. Karol G стартира собствен звукозаписен лейбъл - Bichota, за да има по-голям контрол върху музиката си, която впоследствие се разпространява и промотира от американската компания Interscope, част от гигантската Universal Music Group.
И все пак, въпреки глобалния ѝ успех, все още има пазари, на които тя не е пробила - например Великобритания, където тя все още не е широко известна. Великобритания има малка, но бързо нарастваща испаноезична диаспора. Въпреки това е въпрос на време Karol G да пробие на британския пазар.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!