Д а учим младежите да оценяват парите и да се оправят с тях разумно е един от най-важните уроци, които трябва да им предадем. Но ако не знаете как да подходите към темата за личните финанси и тийндейжърите вкъщи или вие самите не сте особено добри в планирането на разходи и се затруднявате да водите този разговор, ето идеи, които ще ви улеснят.
Започнете да въвеждате темата през интересите, любимите хобита и предпочитания. Младежите имат купища желания и интереси – дали ще са книги, игри, музика или някакъв спорт – вероятността е голяма синът или дъщеря ви да има не само едно, а няколко странични занимания. Седнете и поговорете за това кои са любимите му/ѝ хобита и колко средства можете да отделите за това да се развива в една или няколко от насоките, които е избрал/а.
С разговори от типа „този месец можем да отделим 200 лева - или за курс по рисуване, или за плуване“ едновременно казвате истината за средствата, с които разполагате, но и давате възможност за избор. Преценете дали не е възможно тийнейджърът да пробва един месец едното хоби, а следващият – другото, и едва тогава да вземе информирано решение в кое да инвестира бюджета си.
Кажете му честно каква част от семейния бюджет може да отделите за тях и му дайте шанс той/тя сами да преценят как да ги разпределят. Първоначално правете планирането на разходите за странични занимания на хартия или в ексел, а не му давайте директно парите в ръка със съвет да ги изхарчи както намери за добре.Така младежът ще се чувства по-специално, взимайки решения за собственото си развитие, а и наистина ще има шанс да разбере важността на това да планира разходите си разумно.
Ако вече сте минали на следващ етап и сте спокойни да давате пари, оставяйки в ръцете на младия човек планирането и разходването им, значи сте постигнали доста. Разбира се, бъдете на разположение и предлагайте помощ, а също така бъдете подготвени за риска някой път нещата да излязат от контрол – примерно сумата да е била изхарчена наведнъж за някаква спонтанна покупка. Но не се тревожете – дори и това е урок. А и така тийнейджърът сам ще се убеди в необходимостта дауправлява личните си финанси добре, особено в случаите, когато разполага с ограничени средства.
Опитайте се плавно и постепенно да въвеждате важни и основни термини от областта на финансовата грамотност – започнете с финансовите цели и планиране. Обяснете, че съставянето на цели и планирането на тяхното постигане ще е от голяма помощ. Нека синът/дъщеря ви знае с какви средства разполага в началото, когато определя целта, и как да ги разпредели за постигането ѝ.
Ако целите са повече, помогнете на детето си да приоритизира. Някои от тях са от неоспорима важност и значение, особено, когато са обвързани с неговото бъдеще - като инвестициите в образование и личностно развитие. Други, макар и изключително привлекателни към настоящия момент, биха могли да се отложат във времето – за период от годината, в който покупката би била по-изгодна, например.
Постарайте се да въведете в разговора термини като „паричен поток“ и бюджет, а когато говорите за бюджета, непременно изяснете случаите, в които има дефицит и излишък, дори може да го покажете нагледно – така детето ви ясно ще разбере какво означава да няма средства или пък да остават достатъчно не за една, а дори за няколко цели. Ако смятате, че тийнейджърът вече може да борави сам с парите достатъчно разумно, е добре да му/ѝ извадите дебитна карта и да му превеждате месечния или седмичен бюджет по сметка към нея.
А ако темата за финансовата грамотност ви привлича доста повече от това, и е от особен интерес за семейството, следете резултатите от състезанието в първата „Национална финансиада“, организирана от Банка ДСК. Един от отборите-участници, съставен от тийнейджър и негов родител, ще спечели стипендия на стойност 3 000 лв.
Образователната инициатива цели да насочи вниманието на родителите върху повишаването на знанията на младежите във финансовата област, така че да бъдат уверени и да могат да взимат важни решения, свързани с парите и семейния бюджет.
12-те отбора с максимален брой верни отговори и с най-добро време от онлайн теста, които са спазили всички правила за участие, вече се класираха за полуфиналите. Те ще се състезават един срещу друг в директни елиминации на живо, а най-добрите 3 отбора, достигнали до финалните кръгове, ще играят на принципа всеки срещу всеки за събиране на точков актив, определящ победителя – носител на първата стипендия за образование за учебната 2019/2020 година в размер на 3 000 лв.
Полуфиналите и финалите на първото издание на „Национална финансиада“ ще се проведат на живо в „Сердика център“ в София този уикенд (9-и и 10-и март).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!