О пределението за „коледен филм“ е повод за дебат сред феновете на популярното кино в интернет пространството от години насам. Най-честият спор по тази тема е дали „Умирай трудно“ следва да се счита за коледен филм предвид факта, че е страхотен, класически екшън, но сюжетът му се развива около коледните празници и в саундтрака фигурират известни коледни песни.
През призмата на моето детство „Умирай трудно“ не просто е коледен филм, но е най-добрият коледен филм на света, лентата, с която аз и родителите ми сме се забавлявали нееднократно, гледали сме с удоволствие и неизменно сме се усмихвали широко, когато по време на финалните надписи зазвучи “Let It Snow”. Ако това не капсулира коледния дух за вас, то не знам какво би.
Най-новият филм по кината у нас, „Брутална нощ“, не оставя място за съмнение дали е коледен филм. Главният герой е Дядо Коледа – не мъж, който се представя за легендарния старец пред деца в мола, а самият Дядо Коледа, способен на различни магически трикове и яздещ летяща шейна, теглена от елени, но и отчаян от консуматорските навици на съвременните деца и често посягащ към бутилката.
Тази противоречива версия на героя е поверена на съвършено подбрания за амплоато Дейвид Харбър, известен най-вече с ролята си на полицай Хопър от хитовия сериал Stranger Things, в която по подобен начин комбинира лични пороци с невъзможна за потискане добронамереност. Милото излъчване на Харбър в комплект с масивните му физически габарити са перфектни за неговата версия на Дядо Коледа.
Освен вече описаните му вълшебни способности и натрупан с времето цинизъм, героят притежава и умения при боравенето с хладни оръжия – сценарият го илюстрира като могъщ викинг от Средновековието, който в даден момент магически е бил превърнат в Дядо Коледа и натоварен с неговата традиционна мисия. Затова, когато протагонистът попада в къща, в която добро малко момиче и семейството ѝ са взети за заложници навръх Бъдни вечер, похитителите бързо изпадат в беда.
Всякакви по-нататъшни подробности относно сюжета биха излезли извън рамките на синопсиса и в територията на спойлерите, но ако въз основа на прочетеното дотук сте решили, че този филм не е за вас, трудно ще променя мнението ви оттук насетне, ако ще и да сравня „Брутална нощ“ с „Гражданинът Кейн“. Но не това са художествените висини, в които лентата се цели.
„Брутална нощ“ се развива предимно в ограничена географска локация, също като „Умирай трудно“; съдържа преследване с едноместни моторни шейни, също като „Умирай трудно 2“; и, разбира се, има сцена, в която малкото момиче в къщата поставя капани на похитителите, в които те падат по невероятно забавен начин, също като в „Сам вкъщи“. Младата героиня дори говори в началото на лентата за това колко обича „Сам вкъщи“ и надава писъци като Кевин МакАлистър.
Във филм, лишен от уверена режисура, автентична актьорска игра и добронамерен, одухотворен сценарий, това копиране на сюжетни елементи би изглеждало като евтин похват. В „Брутална нощ“ е реверанс към класиките в жанра, изпълнен толкова добре, че успява да постави филма в същия пантеон като тях. Едновременно с това представянето на Дядо Коледа добавя и достатъчна доза необходима оригиналност.
Сред продуцентите на проекта е Дейвид Лийч, режисьорът на модерни екшън хитове като „Джон Уик“ и тазгодишния „Убийствен влак“, тъй че качеството на хореографията и на заснемането на екшън сцените е гарантирано. Норвежкият комедиен режисьор Томи Виркола също има опит в черната комедия и видимо се чувства в свои води – „Брутална нощ“ е режисиран сигурно, с ясна посока и последователен повествователен тон.
В поддържащия състав блестят Бевърли ДиАнджело в амплоато на самоуверената, груба матриарха на похитеното семейство, Джон Легуизиамо в ролята на главния злодей, който ненавижда Коледа и неслучайно е насрочил плановете си за обир за празниците, и малката Лия Брейди като героинята, която кара Дядо Коледа да си върне вярата в добрите постъпки. Персонажите формират палитра от архетипи, характерни за един приятен коледен филм.
Но в крайна сметка всичко се връща до централното изпълнение. Дейвид Харбър оправдава доверието с фантастично представяне, редувайки схватки, в които използва огромен ковашки чук, с достоверни емоционални диалози с момиченцето в окупираната къща. Широкото му добро лице и опитът му в работата с деца от Stranger Things го превръщат в перфектния крайъгълен камък, на който лентата се опира и на базата на който спокойно може да бъде направено и продължение.
„Брутална нощ“ е коренно различен от останалите заглавия в киноафиша към момента: той няма художествените претенции на „Семейство Фейбълман“ или мащаба на блокбъстър като „Черната пантера: Уаканда завинаги“. Единствената му цел е да забавлява възрастните зрители и да почерпи малко коледен дух от малките деца – и в тази своя мисия постига безспорен успех.
Още от автора:
Спилбърг за Спилбърг: Израстването на един гений
Това е най-ирландският филм, който може да съществува
Нито комедия, нито ужас... но никой не може да му устои
Това е най-гледаният филм по Netflix през ноември 2022 г.
Отвъд предразсъдъците и смъртта: „Черната пантера: Уаканда завинаги"
Една звезда в ролята на живота си: Всички говорят за този филм
Край на най-епичната битка на телевизионния сезон
„Амстердам“: Хаотичната песен за живота на един голям режисьор
20 години от раждането на една легенда
Този филм ще се окаже най-скандалният на годината
Най-касовият филм в историята: 13 години по-късно
Няма по-чаровна двойка: Джордж Клуни и Джулия Робъртс в „Билет до Рая“
Класиките, които искаме да гледаме на кино отново
Филмите от фестивала във Венеция, за които ще слушаме през сезона на „Оскар“-ите
Най-епичната битка на новия телевизионен сезон
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!