С оциалната сатира "Триъгълник на тъгата" на Рубен Йостлунд спечели "Златна палма" на 75-ото издание на кинофестивала в Кан в събота вечер и шведският режисьор триумфира с една от най-престижните награди в киното за втори път, съобщиха Асошиейтед прес и АФП, цитирани от БТА.
ВИЖТЕ СНИМКИ НА ПОБЕДИТЕЛИТЕ В НАШАТА ГАЛЕРИЯ ТУК
Йостлунд, чийто филм "Квадратът" получи "Златна палма" през 2017 г., успя да постигне редкия успех
да бъде удостоен с най-високото отличие в Кан за поредния си филм. "Триъгълник на тъгата", в който Уди Харелсън е марксист капитан на яхта и кулминационната сцена е с неудържимо повръщане, извежда сатирата до нови висоти.
"Искахме след прожекцията хората да излизат заедно и да има за какво да си говорят", каза Йостлунд.
"Всички сме съгласни, че уникалното при киното е, че го гледаме заедно. Затова трябва да си запазим нещо, за което да говорим, но трябва и да се забавляваме и да се развличаме".
Наградите бяха определени от деветчленно жури под ръководството на френския актьор Венсан Лендон и обявени на заключителната церемония на фестивала в кино "Гран Люмиер".
Голямата награда, изборът на журито, си поделиха "Близост" на белгийския режисьор Лукас Донт и "Звезди по пладне" на легендата на френското кино Клер Дени.
Призът за режисура бе присъден на южнокорееца Пак Чан-ук за "Решение за напускане".
За най-добър актьор бе отличена звездата от Република Корея Сон Кан-хо за изпълнението му в продукцията "Посредник" на японския режисьор Хирокадзу Корееда.
"Искам да благодаря на всички, които ценят корейското кино", каза Сон, който участва и в отличения със "Златна палма" преди три години "Паразит" на Пон Джун-хо.
Наградата за най-добра актриса отиде при Зар Амир Ебрахими за ролята ѝ на журналистка в "Свещеният паяк" на Али Абаси. Снимките на филма не били разрешени в Иран и затова е заснет в Йордания. Филмът показва "всичко, което е невъзможно да се покаже в Иран", каза актрисата при получаването на наградата.
Наградата на журито бе поделена
между историята за приятелството "Осемте планини" на Шарлот Вандермеерш и Феликс ван Грьонинген и "ЕО" на полския режисьор Йежи Сколимовски за пътешествието на магаре из съвременна Европа.
"Искам да благодаря на моите магарета", каза Сколимовски и назова по имена шестте животни, заснети в продукцията.
Журито връчи специална награда за 75-ото издание на кинофестивала в Кан на белгийските режисьори, братята Жан-Пиер и Люк Дарден,
двукратни носители на "Златна палма" и редовни участници във фестивала, за имигрантската им драма "Тори и Локита".
Шведско-египетският режисьор Тарик Салех бе удостоен с наградата за най-добър сценарий за трилъра "Момче от Рая".
За най-добър дебютен филм бяха отличени Джина Габъл и Райли Киоу за "Военно пони".
Заключителната церемония в събота вечер сложи край на изданието на кинофестивала в Кан, което се опита да възвърне пълния блясък на традиционното зрелищно киносъбитие във Франция. През 2020 г. кинофестивалът не се проведе заради пандемията, а миналата година се проведе с множество ограничения. Тазгодишният фестивал пък се проведе на фона на войната в Украйна, предизвика протести на червения килим и диалог за смисъла на киното по време на война.
Миналата година с голямата награда на кинофестивала в Кан
бе отличен хорър трилърът "Титан" и режисьорката му Жулия Дюкурно влезе в историята като едва втората жена, отличена със "Златна палма" за най-добър филм. През 2019 г. "Паразит" на южнокорееца Пон Джун-хо триумфира първо в Кан, преди да повтори успеха си на церемонията на наградите "Оскар". Тази година най-впечатляващите холивудски продукции - "Елвис", "Топ Гън:Маверик" и "Три хиляди години копнеж", бяха представени извън конкурсната програма в Кан.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!