В световната литература има доста имена, които определено се открояват от другите. Те изпъкват със своите убеждения, творения и начин на изразяване на вътрешната си душевност. Защото все пак писането е изкуство и за да бъде успешно, трябва да се прави с душа и сърце.
Волтер определено е име, което заслужава челно място в класациите за най-велики писатели на всички времена. Неговото творчество има дълбок, философски смисъл и по-скоро е предназначено за истинските ценители на подобен тип литература.
Кой е Волтер?
Истинското име на Волтер е Франсоа-Мари Аруе (21 ноември 1694 – 30 май 1778). Той е френски писател, философ и определено може да се каже, че е една от най-влиятелните фигури на епохата на Просвещението. Волтер е бил известен с остроумието си, критиката си към установената католическа църква и защитаването на гражданските свободи, включително свободата на словото и религиозната толерантност.
Произведенията на Волтер обхващат различни жанрове, включително пиеси, поезия, романи, есета и исторически и философски трактати. Някои от най-известните му произведения включват "Кандид", сатирична новела, която критикува оптимизма на времето, и неговите философски писма, които се застъпват за разум и толерантност.
През целия си живот Волтер е твърд защитник на индивидуалните свободи и често влиза в сблъсъци с властите и религиозните институции на своето време. Той е бил яростен защитник на отделянето на църквата от държавата и е бил известен със своя остър ум и често противоречиви възгледи.
Идеите и писанията на Волтер значително са повлияли на развитието на съвременната западна мисъл и продължават да бъдат изучавани от учени и читатели по целия свят. Неговото наследство определено ще пребъде за следващите поколения и определено има какво да научим за живота и философията от този гениален писател.
Детство и ранни години
Баща му, Франсоа Аруе, е бил нотариус и второстепенен служител на хазната, докато майка му, Мари Маргьорит д'Омар, произхожда от благородническо семейство. Волтер е бил най-малкото от пет деца.
През детството и ранните си години Волтер проявява изключителна интелигентност и писателски талант. Образован е от йезуити в колежа Луи льо Гран в Париж, където демонстрира забележителни способности за езици и литература. Той изучава латински, гръцки и литература и развива страст към произведенията на класически автори като Хорас и Вергилий.
Въпреки ранните си литературни амбиции бащата на Волтер иска той да преследва кариера като юрист. Младият Волтер започва да учи право в Парижкия университет, но намира това за безинтересно и предпочита да посвети времето си на писане на поезия и пиеси. Страстта му към писането често му е създавала проблеми, тъй като той е използвал сатира и остроумие, за да критикува френската монархия и църквата, което в последствие довежда до няколко периода на затвор и изгнание през целия му живот.
През 1713 г. животът на Волтер претърпява значителен обрат, когато той се влюбва в Катрин Олимп Дюноайе, млада френска протестантка бежанец. Връзката им го подтиква да приеме псевдонима "Волтер", произлизащ от латинизираното изписване на фамилията му и прякора "Le petit volontaire" (решителният малък), даден му от майка му.
През 1715 г., след смъртта на крал Луи XIV, Волтер се премества в Париж, за да преследва литературна кариера. Той започва да се свързва с влиятелни интелектуалци и писатели от онова време, като Маркиза дьо Ламбер и Абат дьо Шатоньоф, което му помага да се наложи в литературните среди.
Ранните литературни произведения на Волтер му спечелили признание и популярност, но неговите сатирични пиеси и писания са започнали да пораждат противоречия и критики от влиятелни личности. В резултат на това той е затворен в Бастилията за почти една година през 1717 г., след като написва поредица от сатирични стихове, осмиващи френското правителство.
След освобождаването си Волтер продължава да пише плодотворно, навлизайки в различни литературни жанрове и се утвърждава като един от водещите писатели и мислители на Просвещението. През целия си живот той остава защитник на разума, толерантността и индивидуалните свободи, като използва писането си, за да критикува религиозната нетърпимост, социалната несправедливост и злоупотребата с власт.
Детството и ранните преживявания на Волтер, включително образованието и излагането му на социални и политически проблеми на неговото време, са повлияли значително на развитието на неговия интелектуален и философски възглед, който ще стане основополагащ за по-късните му творби и трайно наследство.
Какво ни казва "Кандид" - една от най-известните творби на Волтер?
"Кандид" е сатирична новела, написана от Волтер и публикувана за първи път през 1759 г. Смята се за едно от най-известните му произведения и е класика на западната литература. Историята проследява приключенията на своя едноименен герой Кандид, наивен и оптимистичен млад мъж, който е научен от своя ментор Панглос, че "всичко е за добро в най-добрия от всички възможни светове".
Новелата е остра критика на преобладаващия оптимизъм на времето, особено на философията на Лайбниц, който твърди, че живеем в "най-добрия от всички възможни светове", създаден от благосклонен Бог. Волтер обаче използва "Кандид", за да разкрие абсурдността на тази идея, тъй като главният герой се сблъсква с едно бедствие след друго, включително война, природни бедствия, робство, мъчения и ширеща се несправедливост.
Има няколко основни послания, които Волтер предава чрез "Кандид":
Сатира и критика на оптимизма: Волтер използва злополуките на Кандид, за да подчертае глупостта на слепия оптимизъм и наивната вяра, че всичко е за добро. Чрез постоянното страдание на Кандид и свидетелството на човешката жестокост Волтер показва, че светът далеч не е идеален и че идеята за "най-добрия от всички възможни светове" е заблуда.
Критика на организираната религия: Волтер сатиризира религиозни институции и религиозни фигури в цялата новела. Той описва религиозните водачи като корумпирани и лицемерни, подчертавайки жестокостите, извършени в името на вярата. Тази критика отразява вярата на Волтер в отделянето на църквата от държавата и неговото застъпничество за религиозна толерантност и свобода на мисълта.
Застъпничество за практически оптимизъм: Въпреки критиката си към слепия оптимизъм, Кандид също насърчава форма на практически оптимизъм. Характерът на Мартин, песимистичен учен, с когото Кандид се сприятелява, се превръща в глас на разума, подчертаващ важността на предприемането на действия за подобряване на собствените обстоятелства и тези на другите.
Личностното израстване на Кандид: По време на своето бурно пътуване Кандид претърпява личен растеж и развитие. Той се трансформира от прекалено наивен и оптимистичен младеж в по-практичен и просветен възрастен, който възприема прагматична философия.
"Кандид" е брилянтна критика на преобладаващите философски и обществени норми на времето. Волтер използва сатира и хумор, за да изобличи ирационалността и лицемерието на епохата, предизвиквайки читателите да поставят под съмнение догмите и вярванията, които може да имат, и ги насърчава да търсят по-рационален и състрадателен мироглед. Непреходната актуалност на новелата се крие в нейното изследване на вечни теми и силното обвинение срещу човешката глупост и несправедливост.
Още от автора:
Дяволският мост над река Арда: История, легенди и факти
Забулени в мистерии и легенди: Три от най-големите загадки по българските земи
Пет от най-странните легенди от целия свят
6 цитата за любовта и добротата от Библията и как да ги тълкуваме
Отворете вратата към нов свят: Професионалният писател и неговата магия с думите
Да помогнем на детето по-лесно да се адаптира в яслата: Ценни съвети за родители
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!