П реди повече от 100 г. се случва една от най-известните и големи катастрофи в историята на мореплаването. В ранната сутрин на 15 април 1912 г. потъва пътническият кораб „Титаник“.
Вижте 30 неизвестни факта за „Титаник“ във видеото горе
„Карпатия“ е единственият кораб, който се отзовава на сигнала на „Титаник“.
Ето и няколко интересни факта за спасителната операция около „Титаник“ и героичния подвиг на един кораб, който качва на борда си оцелелите след трагичната катастрофа, взела живота на около 1500 души.
1. Капитанът на "Карпатия" прави всичко възможно, за да откликне светкавично на зова за помощ
От момента, в който Рострън получава сигнала за помощ, той дава всяка заповед така, че колкото се може по-бързо да стигнат до „Титаник“.
Максималната скорост, която „Карпатия“ може да развие, е приблизително 27 км/ч., но капитанът дава заповед да се увеличи парното налягане в задвижването на кораба, което да ускори скоростта му до 32 км/ч.
Той дори нарежда отоплението на кораба да бъде намалено, за да може енергията да бъде пренасочена в двигателите.
Тази допълнителна скорост подлага самия кораб на риск при избягването на айсбергите в Северния Атлантически океан.
Капитанът нарежда спасителните лодки да бъдат в готовност, разпределя тримата доктори, с които разполага, на различни места из кораба, за да посрещат спасените и да им оказват помощ.
Мобилизира силите, които има, за да качи на кораба си всички оцелели след катастрофата.
Корабът пристига на подадените координати в 3:30 ч. през нощта, но на мястото не се вижда нищо. След нареждане двигателите са спрени и всички от екипа са в търсене на оцелели от вероятно потъналия кораб.
Вижте снимки, свързани с трагедията на "Титаник" в нашата галерия
Виждат бледа светлина, идваща от спасителни лодки. В 4:10 пътничка на име Елизабет Уолтън Алън е първата, която се качва на борда на "Карпатия" и потвърждава трагедията пред екипажа.
След петчасова спасителна операция в ледените води на Атлантическия океан „Карпатия“ спасява 705 души, които откарва в Ню Йорк.
2. „Титаник“ изпраща съобщение за помощ до всички станции в обхвата му
До 1912 г. много кораби са снабдени с безжично оборудване, но то служи по-скоро като удобство за пътниците, които изпращат съобщения на брега, а не като устройство за навигация и сигурност.
След катастрофата на „Титаник“ всички пътуващи по океан кораби са принудени да разполагат с безжично оборудване, както и с толкова спасителни лодки, че да могат оцелеят абсолютно всички на борда.
Смята се, че „Титаник“ не е първият кораб, изпратил SOS сигнал, защото този тип съобщения са използвани при аварийни ситуации през 1908 и 1909 г.
Още в началото на катастрофата радиооператорите на „Титаник“ изпращат CQD-съобщение, в което "CQ" означава, че се отнася до всички станции, а "D" е за „distress“ или опасност.
След като ценното време за оказване на помощ на потъващия кораб започва да изтича, операторите изпращат ново съобщение "SOS", което противно на много вярвания не означава „Спасете кораба ни“ (“Save Our Ship”)
Кодът е просто три букви, които лесно могат да бъдат изпратени с морзов код и не могат да бъдат разчетени грешно – три точки, три тирета и три точки.
Корабът изпраща съобщението до много станции, но само „Карпатия“ се отзовава.
3. Капитанът на „Карпатия“ става известен след трагедията „Титаник“
Артър Хенри Ростън е обикновен капитан, непознат на обществеността, но след спасителната операция, която той целеустремено изпълнява и спасява 705 души, името му се появява на всички първи страници.
Ростън прекарва целия си живот след 17-годишна възраст в открити води. Роден е близо до Ливърпул през 1869 г. и след като завършва гимназия, се присъединява към редиците на военноморското училище.
Служи на различни плавателни съдове и през 1895 г. се присъединява към „Cunard Line“, англо-американска компания за круизи. Работи усърдно, за да се развие в йерархията и през 1905 г. е назначен като капитан на кораб „Карпатия".
Получава командирски Орден на Британската империя през 1919 г., а през 1926 г. става рицар командир на Ордена на Британската империя .
4. „Карпатия“ успява да избегне айсбергите, но не и немското торпедо
След 12-годишнта трансатлантическа кариера и 2 години след героичната спасителна операция, която осъществява, корабът е зачислен във военния флот от британското правителство през Първата световна война.
На 17 юли 1918 г. корабът е на път към Бостън, когато е атакуван от немска подводница . Всички 57 пътници се спасяват, както и 223 души от екипа, а 5 загиват. С точно три торпеда немските сили изпращат „Карпатия“ на дъното на океана.
Вижте още:
Меню от "Титаник" беше продадено за 60 хил. паунда
Корабокрушенията с най-много жертви в Европа за последните 20 години
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!