Б оянка Аракчиева от село Шиковци е единственият жив модел на художника Владимир Димитров – Майстора. Тя позира за създаването на платното „Момичето с ябълките”. Когато за първи път го вижда остава като хипнотизирана, разказват в "Неделята на NOVA".
Мистерия: появи се непозната картина на Майстора
„Мина по улицата покрай нашата къща. Аз бях на прозореца. Бях на около пет годинки и ми се видя, че дядо Боже е слязъл от небето. Баба ми ме водеше много често на църква и все ми разказваше - дядо Боже горе седи на един трон, с бяла и дълга брада и гледа кое дете слуша и кое не слуша. И аз като го видях такъв с бяла коса, с бяла брада, дълга назад коса, много висок и си казах: „Леле, някое дете е направило пакост и дядо Боже е слязъл да го търси”, разказва Боянка.
Всички в Шишковци обичали Майстора. Боянка все още си спомня момента, в който той избрал именно нея за свой модел.
Откраднаха 9 картини на Владимир Димитров-Майстора
„Дойде в училище. Тръгна откъм прозорците, обръщаше всяко дете към себе си, хваща отгоре главичката и я обръща, да му види очичките, изражението. Мина така първата редичка, мина втората, дойде на третата, аз бях на първия чин – завъртя ми главичката, а аз през това време си мисля „Ох, дано мен ме избере”. Кой знае как са ми светнали очичките към него и той застана така и вика: „Eто това детенце”, каза още Боянка.
Майстора отива в дома на детето, за да получи разрешение то да бъде негов модел.
„Вървяхме по улицата и викам „Няма да можеш да ме рисуваш”, а той клекнал до мен, както беше два метра и кусур, а аз осемдесет сантиметра, хвана ме така за брадичката и ме гледа и каза „Защо да не мога да те рисувам?”, каза жената. Обясних му, че сме много бедни и няма да можем да платим.
Талантливият художник се уговаря с модела си, че при изкуството няма място за сметки. Майстора моли Боянка да започнат работа по картината още на следващия ден. Той я рисува в продължение на пет сутрини.
Момичето с ябълките има мнение и за онези, които се опитват да опетнят творческия ореол на Майстора.
„Някой ги изпраща, за да питат дали Майстора е попипвал моделите си – глупости! Той беше такъв фин човек. Как може да си мислят такива неща за него?, казва Боянка.
Години след смъртта на може би най-великия български художник, жената посещава почти всяка негова изложба, като води със себе си цялото си семейство.
А докато времето неумолимо тече, Боянка често гледа репродукцията на картината в дома си. За нея тя е огледало, което я е запечатало завинаги млада - такава, каквато я е познавал Майстора.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!