И сус е една от най-влиятелните и широко признати фигури в историята, почитан от милиарди в различни религии. И докато той най-често се свързва с християнството, ролята му в исляма е също толкова дълбока, макар и често по-малко известна, пише Stars Insider.
В исляма Исус (наричан Иса) не се разглежда като Божия син, а като божествено избран пророк и пратеник на Аллах. Той има уникален статут сред пророците, докато ислямската традиция го описва като чудотворец, учител на божествена мъдрост и праведен слуга на Бога.
Но какви са разликите в това как Исус се вижда в исляма в сравнение с християнските вярвания? И какво казва Коранът за неговия живот, неговите чудеса и неговата съдба?
- Отвъд християнството
Исус е широко признат в християнството, но неговото значение се простира отвъд него, особено в исляма. В ислямската традиция той е един от най-великите пророци, носещ титли като „Месия“, „Божие Слово“ и „Божи дух“. Това са почести, които дори Мохамед не получава.
Голяма част от религиозното писание на исляма се състои от хадиси, които са свидетелства за изказванията, действията или одобренията на пророка Мохамед. Той служи като ключов източник на ислямските учения заедно с Корана. Хадисите помагат при тълкуването на ислямския закон, вярвания и практики, различни по автентичност и надеждност
Според известен хадис Мохамед описва Исус като най-близкия до него пророк както в този свят, така и в отвъдното. Исус се възприема с висока почит в исляма и е свързан с Мохамед по начин, по който никой друг пророк не е.
Исус се споменава 93 пъти в Корана, но други фигури като Мойсей, Ной, Адам, Авраам и Йоан Кръстител също се споменават значително. Известността му е забележителна, но неговата уникалност в исляма се крие в други аспекти на неговата история.
- Чудото на раждането

Раждането на Исус е необикновено в исляма, тъй като той е заченат по чудодеен начин чрез девица, Мария. Историята е подобна в християнството, но ислямът потвърждава божествената връзка на Исус, като същевременно отхвърля идеята, че той е Божият син.
Мария (наречена Мариам) е най-почитаната жена в ислямската традиция. Тя е единствената жена, спомената в Корана и цяла глава (известна като сура Мариам) е посветена на нея. Ислямският текст често подчертава нейната чистота, преданост и решаваща роля в чудотворното раждане на Исус.
- Часът
В исляма Исус играе ключова роля в „Часът“, апокалиптичната кулминация на човешката история. Той е пророкуван да се върне на земята, за да победи Даджал (ислямския еквивалент на Антихрист) и да постави началото на ера на справедливост и мир.
Според ислямското вярване Исус ще се върне от Рая, за да убие лично Даджал, предотвратявайки последна война срещу исляма и осигурявайки триумфа на праведността.
Книгата Откровение на Новия завет също описва завръщането на Исус, но нейният език е силно символичен. От друга страна, ислямските хадиси за Часа обикновено се разбират като предсказващи събития от реалния свят.
- Исус в Корана

Коранът често споменава Исус, но не предоставя подробни истории за живота му. Предполага се, че читателите му вече са запознати с библейските разкази, отнасящи се до Исус като учител, лечител, пророк и Месия, без да разказват конкретни събития.
За разлика от Библията, която предлага обширни разкази за ученията и събитията от живота на Исус, Коранът го представя по по-абстрактен начин. Мюсюлманите разчитат на допълнителни традиции и хадиси, за да разберат Исус извън кратките препратки в Корана.
Причината, поради която подробните истории за Исус са ненужни, е, че ислямът гледа на Мохамед като на последния пророк, което означава, че подробните учения на предишни пророци са по-малко важни. Тъй като се смята, че всички пророци са проповядвали едно и също основно послание, разкриването на точните думи или действия на Исус не е теологична необходимост.
- Ранните чудеса на Исус
За разлика от Новия завет, където Исус извършва чудеса едва след кръщението си, ислямската традиция включва чудеса от детството. Един разказ го описва как съживява глинени птици, което е история, която се появява и в „Евангелието на Тома в детството“, неканоничен християнски текст.
Една от малкото истории от Корана за Исус описва как той защитава целомъдрието на майка си като новородено. Това събитие, при което той по чудодеен начин проговаря от люлката, се намира и в християнския текст от втори век „Евангелието на Тома в детството“.
Мюсюлманите вярват, че Исус е получил божествено откровение, наречено Инджил (Евангелието), но те не приравняват това с Новия завет. Инджилът се отнася до посланието, което Бог разкри на Исус, а не разказите, написани от по-късни последователи.
Изгубен или променен – ислямската мисъл твърди, че оригиналният инджил, даден на Исус, е изгубен или променен. Новият завет не се счита за надежден разказ за посланието на Исус, въпреки че понякога се споменава в междурелигиозни дискусии, за да се намери обща основа.
За християните Евангелието е за смъртта и възкресението на Исус, което в крайна сметка предлага спасение. В исляма обаче посланието на Исус беше просто още едно продължение на Божието ръководство, съобразено с основните монотеистични учения на предишни пророци като Авраам и Мойсей.
- Исус не е умрял на кръста

Интересното е, че в Корана се казва, че Исус не е бил разпнат. Вместо това Бог го спасил и го взел на небето. Това вярване директно противоречи на християнското разбиране за разпъването и възкресението като централни за мисията на Исус.
Според Корана Исус просто е въведен в Божието присъствие, без да преминава през смъртта. Подобно нещо се случи с пророк Илия и Енох, прадядото на Ной, в еврейската Библия.
Много мюсюлмани вярват, че някой друг е направен да прилича на Исус и е разпнат на негово място. Тази теория се намира в някои хадиси и отразява идеи от някои неканонични християнски текстове, като „Евангелието на Юда“ и „Вторият трактат на Великия Сет“.
Друг неканоничен текст, „Евангелието на Варнава“, подробно обяснява как един от учениците на Исус доброволно зае мястото му на кръста. Но тъй като е написана дълго след възхода на исляма, учените я разглеждат като по-късно развитие, а не като оригинален ислямски източник
- Физически външен вид
За разлика от Библията, която не описва външния вид на Исус, ислямските хадиси предлагат подробности. Той е изобразен като мъж с червеникав или кафяв тен, леко телосложение и вълниста коса, която изглежда мокра.
Съобщава се, че пророкът Мохамед е видял Исус по време на чудотворното му нощно пътуване до небето, известно като „Исраʾ и Миʿрадж“. Това видение предоставя допълнителни подробности за чертите на Исус.
В сравнение с утешителното описание на Исус, ислямските текстове описват Даджал като нисък, широкоплещест, сляп с едното око и носещ думата kafir (невярващ) на челото си.
В християнството Исус се бие с многоглав звяр в Откровение (символизиращ силите на злото), използвайки меч, който излиза от устата му. Но в исляма битката на Исус е по-директна, тъй като той убива Даджал и постига окончателния триумф на исляма.
- Къде е погребан
Ислямската традиция твърди, че Исус в крайна сметка ще умре от естествена смърт и ще бъде погребан до Мохамед в Медина, град в Саудитска Арабия, който се смята за втория най-свещен град в исляма. Това ще отбележи последната глава от земния път на Исус.