Л ятото на 2022 година не изобилства с касови игрални филми по кината. Широко хваленият, великолепен „Топ Гън: Маверик“ стартира сезона с фантастично комерсиално представяне и продукциите на Marvel Studios постигат обичайните си финансови резултати, но това лято не може да се сравнява с предпандемичните топли сезони, когато по киносалоните имаше интригуващ нов блокбъстър почти всяка седмица.
Брад Пит прикова погледите с пола, розова риза и жилетка (ВИДЕО/СНИМКИ)
Тази година такъв има приблизително по веднъж в месеца, докато останалите нови попълнения в репертоара на кината се ограничават до анимационни филмчета и хоръри. За щастие, август стартира именно с класически летен хит с много екшън, хумор и сюжетни завои: „Убийствен влак“ с Брад Пит в главната роля. Режисьор е Дейвид Лийч, майстор на жанра, отговорен за заглавия като „Джон Уик“, „Атомна блондинка“ и „Дедпуул 2“.
Лентата притежава много колорит, трудно уловимото качество, което така крещящо липсва в по-скъпо струващата продукция на Netflix от същия жанр, която е актуална в момента - „Живи сенки“. И двата филма следват познат сюжет, но в случая на „Убийствен влак“ той е поднесен с много повече интрига, настоятелност и осезаем стремеж към оригиналност.
Пъстрата палитра от персонажи, вдъхновена от филмите на режисьори като Гай Ричи, е най-голямото предимство на лентата. Главният герой е чаровен престъпник, чиито опити да промени живота си с помощ от психиатри и книги за постигане на душевен мир са представени със здравословна доза ирония; заобикалящите го поддържащи персонажи са в равна степен забавни и съвсем реалистично мотивирани от събитията в собствения си живот.
Брад Пит блести в главната роля с характерното си чувство за хумор, познато ни от вече достатъчно успешни филми, за да окачествим 58-годишния актьор и като истинска филмова звезда за няколко поколения. Зрителят стиска палци на персонажа му и следи с интерес безумните му премеждия на влака-стрела от Токио за Киото, защото проследяваме хаотичните събития именно през неговите неподозиращи очи, което ефективно ни поставя в неговите обувки.
Ако Калинката, както е кодовото му име, беше всеможещ екшън герой като анонимния протагонист на Райън Гослинг в „Живи сенки“, това внушение нямаше да бъде постигнато и наполовина толкова ефикасно. Но забавните шокирани реакции на персонажа на Пит при всеки следващ инцидент на влака и желанието му просто да отърве кожата, дори с ясното съзнание, че няма да изпълни поставената му задача, позволяват на зрителя подсъзнателно да се идентифицира с него.
С това лентата постига най-важната задача във всеки един екшън филм - да изгради достъпен протагонист. Но не се ограничава до това. Около него собствените си интереси преследват двама професионални убийци от Обединеното кралство, млада рускиня със сложен план и недобронамерени цели, гневен мексикански вдовец и както бивши, така и настоящи членове на Якудза, японската мафия.
Всеки от персонажите е представен със своя предистория, която му дава валидни мотиви за действията му в злополучния влак, но и с щипка хумор в повечето сцени. Арън Тейлър-Джонсън и Брайън Тайрий Хенри са изключително забавни заедно в сцените си като способни наемни убийци, натоварени със задачата да ескортират сина на гангстер обратно до баща му.
Едновременно с това безспорната химия помежду им спомага смешните моменти с тяхно участие да градират до степен, в която драматичният ефект от последните им съвместни сцени е абсолютно автентичен. Но никой не приземява филма в рамките на реализма повече от японската легенда Хироюки Санада, използван съвършено в сюжета в амплоато на изстрадал семеен мъж, преследващ отмъщение.
Познат както от японски класики, така и от холивудски хитове, Санада носи със себе си авторитет и излъчване, каквото обикновено асоциираме с британски ветерани на актьорската професия, удостоени с титлата „сър“. Всяка негова реплика неизменно попада в целта си, а когато героят му се включва в екшъна едва в заключителната част от действието, ефектът не е нищо по-малко от поразителен.
Режисьорът Лийч успешно балансира хумор, зрелищен екшън и драма, също както и в много от предишните си филми. „Убийствен влак“ вероятно не е от калибъра на „Джон Уик“, но надминава нивото на „Дедпуул 2“ и „Атомна блондинка“. Екшън сцените в лентата са експлозивни, зрелищни и постигат желаните художествени внушения в рамките на сюжета, дори и да излизат от границите на реализма.
С всички тези качества „Убийствен влак“ се нарежда като отлична опция за развлечение извън дома това лято. Мястото на филмите от този жанр безспорно е в киносалона, където споделеният смях, изненада или вътрешна емоция е двойно по-приятен. Киното събира хората заедно и ги забавлява именно с такива ленти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!