К ъсно вечерта в понеделник полет VA 148 на Virgin Australia излита от Куинстаун в Нова Зеландия с крайна дестинация Мелбърн. Малко след излитането десният двигател на самолета Boeing 737-800 започва да издава силни трясъци, последвани от пламъци.
Пилотът продължил полета с останалия двигател, като 73-те пътници и екипажът на самолета се приземили аварийно на близкото летище Инверкаргил.
(Видеото е архивно: Инцидент в небето: Птица предизвика пожар в двигател на самолет)
Virgin Australia заявява, че драматичният развой на събитията е причинен от "възможен удар на птица". Летището в Куинстаун омаловажава вероятността за удар от птица, като заявява, че "по това време в района на летището не са открити птици".
Въпреки че не знаем какво точно се е случило, ударът от птица е често срещан и реален риск за самолетите. То може да повреди самолетите и дори да доведе до смъртни случаи.
Колко често самолети се сблъскват с птици?
Първият сблъсък с птица е регистриран от Орвил Райт през 1905 г. над царевично поле в Охайо.
Сега те се случват всеки ден, с известна сезонна променливост, дължаща се на миграционните модели на птиците.
ISS has magic space shielding for flying debris. 🤡🌎
— Ƶ𝐞TⒺ𝓉𝐢C (@Zeteticzz) January 4, 2024
A bird hit this plane an about 17 thousand miles per hour slower 🤣😂 https://t.co/maEYnPOOjD pic.twitter.com/bWo0wYhKEd
Може би най-известният случай на сблъсък с мигрираща птица се случва през 2009 г., когато полет 1549 на US Airways се сблъсква с ято мигриращи канадски гъски малко след излитането си от летище Ла Гуардия в Ню Йорк. Двата двигателя на самолета отказват а и капитанът Съли Съленбъргър е принуден да го управлява и да кацне без двигател в река Хъдсън.
Между 2008 г. и 2017 г. Австралийският съвет за безопасност на транспорта е регистрирал 16 626 сблъсъка с птици. В Америка Федералната авиационна администрация съобщава за 17 200 удара с птици само през 2022 г.
Къде се случват ударите с птици и какви са последиците от тях?
PIA flight to Quetta suffers bird hit: Plane partially damaged, passengers’ safe
— Asal Khabrain (@salmanbaba71911) March 31, 2024
#Abhiya #ProudOfBalochWomen #TejRan #oriele #BBB24 #ShameOnElvish #DoumbeBaki #Mahashivratri #IWD2024 pic.twitter.com/aqsU5pFdSd
По данни на Международната организация за гражданска авиация 90% от ударите с птици се случват в близост до летища. Като цяло това се случва, докато самолетите излитат или кацат, или когато летят на по-малки височини, където се наблюдава най-голямата активност на птиците.
Ефектът от удара с птица зависи от много фактори, включително вида на въздухоплавателното средство и най-вече - размерът. Резултатите могат да включват спиране на двигателя, както се е случило с полета на Virgin Australia. Този самолет е бил Boeing 737-800, който може да лети с един двигател до алтернативно летище.
При по-малките самолети, особено еднодвигателните, ударите с птици могат да бъдат фатални. От 1988 г. насам в световен мащаб са докладвани 262 смъртни случая от удари с птици и 250 унищожени самолета.
Повечето удари с птици се случват рано сутрин или при залез слънце, когато птиците са най-активни. Пилотите са обучени да бъдат бдителни през тези периоди.
A Bird Hit the Plane's Engine, Scenes from Aviationhttps://t.co/q1uuL917N6 pic.twitter.com/FMzPwbgQOY
— @CaptainAirplane Official Account Copyright… (@CPaRPlNOfFiCial) October 29, 2023
За проследяване на ята от птици може да се използва радар. Тази технология обаче е наземна и не е достъпна в целия свят, така че не може да се използва навсякъде.
Двата най-големи производителя на пътнически самолети - Boeing и Airbus - използват турбовентилаторни двигатели. Те използват поредица от лопатки на вентилатора, за да компресират въздуха, след което добавят гориво и пламък, за да получат необходимата за излитане тяга.
Попадането на птица в един от тези двигатели може да доведе до сериозни повреди на лопатките на вентилатора, което да доведе до отказ на двигателя. Производителите на двигатели проверяват безопасността на тези двигатели, като изстрелват към тях замразено пиле, докато двигателят работи на пълна тяга.
В циркуляра на австралийската правителствена служба за безопасност на гражданската авиация относно управлението на опасностите, свързани с дивата природа, е описано какво трябва да направят летищата, за да не допускат птици и животни в близост до летището. Една от техниките е да се използват малки газови експлозии, които имитират звука на пушка, за да се възпрат птиците от скитане в близост до пистата. В районите с висока популация на птици летищата могат да използват и определени треви и растения, които не привличат птиците.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!