П овторените преживявания имат странна връзка с ума ни. Дежавю (Déjà vu) ни кара да чувстваме, че сме преживели нова ситуация някога назад в миналото и ни оставя с некомфортното усещане, че то се повтаря.
Но ново изследване откри, че déjà vu всъщност е прозорец към нашата памет. Феноменът възниква, когато частта от мозъка, която открива познати неща, се десинхронизира с реалността. Дежавю е сигналът, който ни предупреждава за това - като вид проверка за паметта ни.
Но обратният феномен е още по-необичаен и странен.
Обратното на déjà vu е "jamais vu ", когато нещо, което знаеш, че ти е познато, се чувства нереално или ново по някакъв начин. В скорошно изследване, което наскоро спечели награда Ig Nobel за литература, се проучва механизма зад феномена.
Jamais vu може да включва гледане на познато лице и внезапното му възприемане за необичайно или непознато. Може да се прояви когато отидете на познато място, но се дезориентирате къде сте или го виждате с "нови очи".
Когато хората го описват, те споделят неща като: „Докато пиша на изпитите си, пиша правилно дума като „апетит", но продължавам да гледам думата отново и отново, защото се съмнявам, че може да е грешна."
Не знаем много за jamais vu. Но докладът предполага, че ще бъде доста лесно да се предизвика в лабораторията и в ежедневието. Ако просто помолите някого да повтаря нещо отново и отново, той често открива, че думите стават безсмислени и объркващи.
Експеримент, проведен върху 94 студента, откри, че 70% от тях са изпитали jamais vu поне един път, докато са изписвали едни и същи думи.
Jamais vu е сигнал, че нещо е станало твърде автоматично, твърде плавно, твърде повтарящо се. Помага ни да "се рестартираме" , а усещането за нереалност всъщност е проверка на реалността.
Логично е това да се случи, пише в проучването. Нашите когнитивни системи трябва да останат гъвкави, което ни позволява да насочваме вниманието си към където е необходимо, вместо да се губим в повтарящи се задачи твърде дълго.
Ние едва започваме да разбираме jamais vu. Основният научен пример е за "пренасищане" – претоварването на представянето, докато стане безсмислено.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!