Х артията има важно място в японската култура. Дали ще се използва за калиграфия, оригами, или пък за традиционните ветрила – отношението към нея е специално. Доказва го и изкуството „Кири-е“ - рисуване чрез изрязване на хартия.
Това древно изкуство е на повече от 1400 години и е донесено в Япония от Китай. Първоначално се използва за декориране на сгради и домове, а по-късно е провъзгласено от императора за „национално богатство“.
Разговаряме с Мариела Табакова от галерия „Финес“, където от 12 до 27 септември своя дом намират картини „Кири-е“, събрани в изложбата „Уаби-саби: идеалното несъвършенство“.
Техниката на „Кири-е“ в миналото е използвана за изработването на традиционните кимона.
В японската култура кимоното показва много за човека, който го носи. По него може да се разбере дали една дама е омъжена, от коя социална каста е. Също така има кимона за различни поводи – за тържествени случаи, но и за следобедна разходка. За да изпълнява тези свои функции, кимоното се изработва от специален плат, върху който се рисуват определените послания. Когато човек принадлежи на някой стар род – тогава задължително върху кимоното присъства гербът на рода.
За изработката на кимона японците съставят шаблони, които изрязват, за да могат да оцветят плата - тоест използват "кири-е". Но от рисунки в храмове или шаблони за кимона „Кири-е“ прераства в отделно изкуство.
В ГАЛЕРИЯТА РАЗГЛЕДАЙТЕ НЕВЕРОЯТНИТЕ КАРТИНИ "КИРИ-Е"
„Понякога да направиш една сложна рисунка, изрязвайки върху хартия, без да ти трепне ръката, е доста по-сложно, отколкото да я нарисуваш с четка“.
"Уаби-саби" – идеалното несъвършенство
Този термин японците използват от дълги години. Означава „животът такъв, какъвто е“. Философското тълкуване е на почит в страната на изгряващото слънце.
„Идеалното несъвършенство, преведено на по-популярен език, ще рече, че във всичко, което природата е създала, в цялото ѝ несъвършенство, всъщност тя е идеална. Както и животът на всеки човек, въпреки всички проблеми и перипетии, по своята същност е съвършен. Тоест животът е такъв, какъвто ние го усещаме“, пояснява Табакова.
Българи със скалпел в ръка
И в нашата страна има място, където всички любители на това японско изкуство могат да се съберат, за да обменят идеи и опит. Това е организацията „Кири-е Интернешънъл България”, основана от българката от гръцки произход – Рина Пападопулу.
Тя е много запленена от японската култура и започва сама да се занимава с „Кири-е“ вкъщи. Често пътува до Япония, където се свързва с японски сенсей (на японски език думата сенсей означава не само учител, но и духовен водач).
Така тя усъвършенства техниката си и след като установява, че в Европа изкуството не е широко застъпено, създава организацията. Благодарение на нея хората могат да разберат подробности за това откъде да си купят хартия, каква да бъде тя, както и други специфики за изработката на „Кири-е“.
Българските автори на това изкуство имат съвсем различни професии, но са избрали това сложно и същевременно изключително интересно хоби. Една от авторките в изложбата преди две години е била само фен, но днес вече представя своите „Кири-е“ картини. Тя споделя, че процесът по изработката им я успокоява невероятно.
ВИЖТЕ И ВТОРА ЧАСТ НА ГАЛЕРИЯТА ЗА СТАРОТО ЯПОНСКО ИЗКУСТВО
Да се пренесем в Киото с традиционни ветрила и кимона
В галерия „Финес“ са изложени и творби на Сенсей Маяно Онодера, която гостува в България за Дните на японската култура. Една от внушителните творби, с размери 2 на 3 метра, е дело на нейни ученици. Сенсей Онодера ръчно изработва дори хартията, върху която се изрязват различните картини. От галерията в София творбата ще се отправи на дълъг път, за да бъде изложена в музей в Китай.
"Сенга"
Това е по-сложният вариант на "Kири-е", който Сенсей Онодера представя на своя уъркшоп. В този случай картините не са само черни, апликирани на жълт фон, а вече се оцветяват. Техниката е много сложна, защото се изрязват отделни малки елементи, залепват се, наслагват се.
Между "Сенга" и „Кири-е“ картините са изложени японски ветрила и кимона. При тях изработката също е много интересна – правят се от специална, понякога ръчно направена хартия, обработват се по специален начин, рисуват се. И самата дървена основа, на която се закачва ветрилото, също има специфична изработка.
„Ветрилата имат специално място в японската култура – гейшите винаги са длъжни да държат едно в ръцете си. А поради голямата влага, която е в Япония, те традиционно носят ветрила, за да могат да се разхлаждат“.
Всеки, който иска да разгледа изложбата, може да го направи в галерия "Финес" на ул. Христо Белчев 17, София.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!