Т рансформацията на работното място тече с пълна сила – от Zoom до AI. Пандемията и цифровите технологии промениха (и променят) правилата на играта на работното място. Но най-голямата промяна е друга: възходът на младото поколение.
Родено между 1995 г. и 2009 г., поколението Z – или Gen Z – понастоящем съставлява около 2 милиарда от населението на Земята и се очаква да представлява 27% от работната сила до 2025 г. Това вероятно ще усложни взаимоотношенията, а изискването към работодателите е свързано с начините, с които те да привлекат и задържат младите таланти.
По какво се различават представителите на Gen Z от по-възрастните поколения?
Gen Z е първото поколение, израснало изцяло в дигиталната ера. Те не познават света без интернет, животът им се върти около най-новите технологии – от смартфони до очила за игри с виртуална реалност. Социалните мрежи дори е излишно да споменаваме. Именно тази технологична грамотност – и зависимост – ги отличава от техните предшественици: милениалите, mоколението X и бейби бумърите.
Gen Z е определяно и като „първото глобално поколение“, т.е. хора, които които през целия си живот са били виртуално свързани с други хора по цялата планета.
„Тъй като са израснали в силно дигитален, взаимосвързан и забързан глобализиран свят, поколението Z чувства, че има малко или никакви граници, било то в техния реален или виртуален живот“, казва Валери Малчерек, специалист по работодателско брандиране на Gen Z в Цюрих, Швейцария, чиято роля е да гарантира, че бизнесът продължава да привлича и задържа най-умните млади таланти.
„Този свят на безкрайни възможности означава, че те имат високи очаквания към своите работодатели“, добавя Малчерек. „И те вярват, че бизнесът има важна роля, когато става въпрос за справяне със социални и екологични проблеми.“
Въпреки медийното внимание върху феномена „тихото напускане“, скорошно проучване на Deloitte открива, че почти половината от поколението Z (49%) казват, че работата им заема централно място при формиране на чувството им за идентичност – въпреки че това е по-малко, отколкото при Милениалите (62%).
За поколението Z тяхното семейство и приятели са по-важни и това вероятно обяснява защо 42% от тях оценяват баланса между професионалния и личния живот, дистанционната работа и гъвкавия отпуск като техен основен приоритет при търсене на работа.
Някои традиционни ползи остават важни. Подобно на предишните поколения, заплатата е най-важният фактор при вземането на решение за работа – въпреки че Gen Z отдава по-малко значение на заплатата, отколкото по-старите поколения.
Но старата концепция за кариерна стълба – като се започне от най-ниското стъпало и се стигне до ъгловия офис – се смята за остаряла от Gen Z, които предпочитат нещо по-специфично.
Вместо това овластяването и гъвкавостта са ключови теми при решенията за кариера. Например Gen Z не просто иска да се присъедини към компания, която е възприела хибридни работни практики – те искат да имат свободата да избират къде и кога да работят. В допълнение Gen Z искат да определят своя кариерен път, казва Малчерек, и имат „гъвкавостта да го променят по всяко време, за да развият уменията си и да насърчат ученето през целия живот“.
Тази гъвкавост се простира и при смяна на работодател. Служителите от Gen Z могат да сменят работата си до 10 пъти на възраст между 18 и 34 години, според проучване сред американски студенти.
„Добрият баланс между професионалния и личния живот има голямо значение и е с приоритет пред изкачването по кариерната стълбица, за разлика от предишните поколения“, казва Малчерек. „Изграждането на приятелства и насърчаването на положителни взаимоотношения с колеги от работата често е по-важно от длъжностите. Gen Z също са мотивирани от това да имат смислена кариера, която им позволява да имат положително въздействие върху обществото. Мнозина искат да бъдат наети от компании, които са в съответствие с техните ценности и където те са овластени да стимулират промяната."
Какви са ценности, които търсят Gen Z от бъдещите работодатели?
Поколението Z очаква компаниите да покажат, а не просто да кажат, как подкрепят хората и планетата. И това трябва да бъде комуникирано по начин, който резонира с тях по каналите, които следват. Разнообразието, равнопоставеността и приобщаването са много важни и поколението Z също иска техният работодател да се грижи за планетата. Всъщност 55% от Gen Z проучват въздействието на компанията върху околната среда и политиките, преди да приемат работа – като 17% са сменили работа или сектор заради екологичен отпечатък.
Gen Z иска да има глас. Те очакват също така да им бъдат предоставени възможности да разширят своите умения, таланти и опит. Това означава, че работодателите ще трябва да променят начина, по който привличат, наемат, развиват и задържат таланти, насърчавайки личностното развитие. И това може да има допълнителни ползи за всяко поколение.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!