О ще от древността, от древна Гърция и Рим, хората създават тържища, за да обменят стоки и да си набавят необходимото, което не могат да произведат. Пазарите са се случвали основно на градските площади, а постепенно се появяват и първите магазинчета.
Началото идва с възникването на средна класа в Европа в края на XVII и началото на XVIII век. Повишаването на стандарта на живот съвсем естествено води до по-широк интерес към стоки, които не са от първа необходимост – порцелан, кафе, подправки. Пазаруването започва да се възприема не само като потребност, но и като форма на социална изява, забавление и начин на прекaрване на част от свободното време. Днес модерната търговия носи не само икономически ползи за търговците, но и за държавните икономики и потребителите. Сега имаме достъп до търговски обекти от всички ценови сегменти и формати – от арт магазинчета и бутици, през квартални магазини, до молове, хипермаркети, супермаркети и дискаунтъри.
Развитието на модерната търговия се отразява положително на избора ни като клиенти. Методите на търговците за сертифициране и контрол и изискванията към снабдителите, повишават качеството на продукцията. В същото време се подпомага и местното производство чрез предлагания богат пазар на доставчиците, насърчавайки ги да внедряват международни стандарти и да стават по-конкурентни. Голяма част от модерната търговия се обвързва и със значими социални каузи. Това са само част от акцентите в доклад, изготвен през 2017 г. от Института за пазарна икономика (ИПИ) за видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България. През миналата 2020 година институтът изготви оценка за въздействието върху икономиката на страната от дейността на един от представителите на модерната търговия у нас – Lidl. Резултатите показват, че съвкупният ефект от дейността на Лидл България върху икономиката на страната само за 2019 г. възлиза на 1.12 млрд. лв.
По-любопитно би било да погледнем в детайл, за да може да си представим как дори само един магазин може да доведе до промяна на средата, в която живеем. Например 50-ият магазин от веригата Lidl, открит в Троян миналия месец. Компанията решава да изчисли прогнозното въздействие от работата му върху местната икономика и възлага оценката на експертите от ИПИ.
- Данните показват, че :
- в Троян заплатите на служителите на веригата са с 82% по-високи от средните за сектора в общината.
- 890 хил. лв. е прогнозната стойност, изчислена от експертите, за съвкупното въздействие от дейността на Лидл в Троян на годишна база.
- 550 хиляди лева от тях включват директните разходи на компанията към местни доставчици на продукти и услуги и възнагражденията на служителите в рамките на годината
- вторичният ефект от дейността на веригата е в размер на още 340 хиляди лева, под формата на допълнително търсене на стоки и услуги от местния бизнес, както и от служителите на компанията
Допълнително се подобрява и цялостната инфраструктура около магазина. Изградени са две улици върху закупения терен, които са дарени на общината. Ако трябва да поясним какво всъщност представляват тези числа – това са нови работни места, нови поръчки за стоки и услуги към местния бизнес, който на свой ред по веригата се развива, отваря работни места, плаща за суровини, материали и труд. А служителите отново харчат своите възнаграждения, подпомагайки отново местния бизнес. Така реалните ползи от един магазин са много повече от това, което можем да си представим на пръв поглед.
А самото пазаруване отдавна вече не е само необходимост, а социален феномен, който ни свързва по много различни начини и променя нашата среда.