С правянето с оплакващ се човек не е лесна задача. Вие сте изправени пред някого, чието поведение помрачава настроението ви. Той вижда хиляди проблеми и за него чашата винаги е наполовина празна.
Понякога оплакването е индикация за психично разстройство. Важно е да бъдеш съпричастен, но също така и настоятелен, когато поставяш граници. По-долу описваме как да действате.
1. Слушайте активно и съчувствайте
Наясно сме, че да живееш с някой, който се оплаква от всичко, поглъща енергията ти. Не е лесно. Много хора, свикнали да се оплакват, го правят, защото не са чути. Те трябва да бъдат валидирани и взети предвид. Ако това не се случи, те влизат в цикъл и автоматизират мрънкането. В тези случаи се препоръчва следното:
- Разберете какво се случва с тях и защо се чувстват така.
- Слушайте внимателно и задавайте въпроси, за да покажете интереса си.
- Поддържайте позитивно и емпатично отношение по време на диалога с тях.
2. Насърчавайте решаването на проблеми
Когато си имате работа с човек, който се оплаква, е препоръчително да го насочите към по-проактивно отношение. Можете да им препоръчате да прилагат умения за решаване на проблеми. Питайте ги какво биха могли да направят, за да подобрят тази ситуация.
3. Прилагайте асертивност
Понякога, колкото и да призовавате този човек да приложи техники за справяне с мрънкането, той не го прави. Вместо това остава обвит в постоянна негативност. Това е така, защото е безпомощен и предполага, че колкото и да действа, нищо няма да се промени. Без да осъзнава, превръща комуникацията, доминирана от съжаление, в навик и не знае как да се отърве от него.
Бъдете категорични и го накарайте да види поведението си. Да направите вредното отношение видимо е начин да ги накарате да мисли за него и да го осъзнае.
Оплакването е част от човешкия комуникативен репертоар. С него изразяваме това, което не харесваме или ни разочарова, така че другите да знаят и да ни подкрепят.
4. Тактики за конструктивен разговор
Конструктивен разговор е този, в който двамата събеседници успяват да изяснят различията си, за да постигнат съгласие. В този смисъл ще ви е интересно да знаете, че с правилните инструменти бихте имали ефективен и задоволителен вербален обмен с оплакващ се човек. Опитайте се винаги да водите диалога към по-разумни подходи. Ако видите, че попадате в примката на негативизма, пренасочете разговора.
5. Стеснете границите, за да запазите благосъстоянието си
Постоянните оплаквания могат да имат вредно въздействие върху вас. Когато някой мисли и реагира песимистично, това може да се отрази на настроението и плановете ви
Мрънкащите хора имат постоянното усещане, че са жертвите във всякакви отношения и обстоятелства. Това е изморително и може да доведе до голямо психологическо изтощение. За да се предпазите, е необходимо да си изградите стени за емоционална защита.
Съсредоточете се върху положителното, разпознайте собствените си нужди и определете от какво имате нужда, за да се чувствате добре и да защитите вашето самочувствие, благополучие и емоционална цялост.
Бъдете настоятелни и изразете това, което не можете да толерирате и посочете причините си.
Още от автора:
3 модерни диети, които специалистите не препоръчват
Защо всъщност се страхуваме от смъртта?
От себеомраза към себелюбие: 7 стъпки, с които да се заобичате отново
Мъжката енергия: Ето как да я развиете, за да постигнете целите си
Шест знака, че отхвърляш женската си енергия
Трикове, с които да накараме малко дете да се храни
Как да действаме, ако се “пристрастим“ към някого
Травми от детството: Ето как да познаем, че даден човек ги има
Казвам го, защото те обичам: Негативните коментари, които ни нараняват
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!