Н аскоро учени направиха интересно откритие за боята, използвана от известния класически художник Леонардо да Винчи. Чрез задълбочени изследвания на компонентите на боята те са открили тайна съставка, която досега не е била известна. Резултатите от това проучване са публикувани в списание Nature Communications от Офели Ранке, автор, свързан с Института по инженерни процеси и механика в Технологичния институт в Карлсруе, Германия.
Роден през 1452 г. във Венеция, Италия, Леонардо да Винчи е прочут класически художник, който умира през 1519 г. във Франция. Известните му картини, сред които "Мона Лиза", "Тайната вечеря" и "Витрувианският човек", са го превърнали в нарицателно име. В допълнение към художествените му таланти, той има заслуга и за изобретяването на съвременните хеликоптери и други устройства. Да Винчи е бил интелектуалец, който е насърчавал изкуството и културата, и макар да е запомнен предимно с картините си, са проведени малко изследвания, за да се разберат сложните детайли, които са били необходими за създаването на тези шедьоври. Едно наскоро публикувано изследване обаче хвърли нова светлина върху тези произведения на изкуството.
Картините са три: Коя е истинската Мона Лиза
В картините е открито малко количество протеин, за което първоначално се е смятало, че е резултат от замърсяване поради недостатъчни изследвания. Последните проучвания обаче показаха, че добавянето на протеини, особено на яйчни жълтъци, е било целенасочена и решаваща стъпка в процеса на създаване на боите. Тази техника е била често използвана от класически художници като Сандро Ботичели и Рембранд, както и от други в Европа от XVI до началото на XVIII в.
Скорошни изследвания разкриха, че дори малко количество яйчен жълтък може значително да промени характеристиките на боята. Включването на яйчен жълтък в маслени картини от класическите художници е демонстрирало техния опит и майсторство в тази област. Като са добавяли яйчни жълтъци към боите си, тези художници са успявали да променят химическия състав и да създадат картини с трайни качества.
Кой е бил в действителност Леонардо да Винчи
За разлика от температа, която включва комбиниране на яйчен жълтък, прахообразни пигменти и вода, европейските художници предпочитали маслената боя. При този вид боя вместо вода се използва ленено или шафраново масло, което води до по-ярки цветове и по-гладко нанасяне върху платното.
От друга страна, маслената боя е склонна към физични промени, когато е изложена на въздействието на елементите, особено на светлината, което води до потъмняване на боята поради окисляване и удължено време на съхнене. За да се справят с тези недостатъци, класическите художници може би са проучвали възможността за включване на яйчен жълтък в процеса на формулиране. Този експеримент би могъл да предотврати окислителния процес, който води до потъмняване на маслените бои, тъй като яйчните жълтъци съдържат антиоксиданти.
Гениалност или поглед в бъдещето? Изобретенията на Леонардо да Винчи
Учените са придобили ценни знания за ползите от добавянето на протеини към традиционния процес на създаване на оловно бяло и ултрамарин синьо пигменти. Използвайки ленено семе, пигмент, дестилирана вода и яйчен жълтък, те успели да пресъздадат процеса и да наблюдават въздействието на протеина върху състава. Една от забележителните констатации е, че добавянето на белтък е помогнало да се намали чувствителността на пигмента към влага, което е улеснило нанасянето му върху платно.
Според констатациите включването на яйчен жълтък осезаемо повлиява текстурата и характеристиките на боята. Тези, които търсят по-твърда боя, могат да включат яйчен жълтък, за да постигнат висок ефект на импасто. Тази техника включва нанасяне на плътни удари с четката върху платното, в резултат на което се получават видими щрихи.
Мистериозната история на „Мона Лиза“ - неразбулената тайна на Леонардо да Винчи
В Alte Pinakothek в Мюнхен, Германия, е представена ранна картина на Леонардо да Винчи, наречена "Мадоната с карамфилите". Тази картина демонстрира ефекта от използването на маслени бои без яйчен жълтък, за което свидетелства набръчкването на маслената боя върху лицата на изобразените на платното герои. През онази епоха е било популярно използването на по-малко пигмент, а маслените бои без жълтък са предизвиквали набръчкване на боята при изсъхването ѝ. Това навежда на мисълта, че картината "Мадоната с карамфилите" може да е създадена преди използването на яйчни жълтъци в състава на боите да стане обичайно.
Неотдавна беше проведено изследване на картината на Ботичели "Плач над мъртвия Христос", която в момента е изложена в Alte Pinakothek. Картината е създадена с темпера, но изследователите откриват, че на заден план е използвана маслена боя. Това дава представа за целенасочените техники, използвани от класическите художници при създаването на техните бои.
Противоречия и загадки в "Тайната вечеря"
Техниките за формулиране на боите, използвани от известни исторически личности, са разкрити чрез скорошно проучване. Открито е също така как старите картини са запазили естетическата си привлекателност в продължение на години. Интересно е, че това, което някога се е смятало за замърсяване в картините, всъщност е било съзнателен избор, направен от европейските велики майстори. В момента се провеждат допълнителни изследвания, за да се проучи използването на протеини като свързващи вещества в маслените бои и да се навлезе по-дълбоко в историята на тези прочути картини.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!