И зкуственият интелект (ИИ) може да бъде обучен да вижда детайли, които убягват на човешкото око. Наскоро невронна мрежа с изкуствен интелект идентифицира нещо необичайно в едно лице в картина на Рафаело: то всъщност не е нарисувано от него.
Става дума за лицето на Свети Йосиф, което се вижда в горния ляв ъгъл на картината, известна като „Мадона дела Роза“ (или Мадоната с розата).
Учените всъщност отдавна спорят дали картината е оригинал на Рафаело или не. Въпреки че са необходими различни доказателства, за да се стигне до окончателно заключение за произхода на дадено произведение на изкуството, нов метод за анализ, базиран на ИИ алгоритъм, застана на страната на онези, които смятат, че поне някои от щрихите са дело на друг художник.
Raffaello, Madonna della Rosa (1518-1520) Musée del Prado Madrid pic.twitter.com/pkqv8EXWaz
— Martine G. (@MGenevet) December 28, 2021
Изследователи от Обединеното кралство и САЩ разработиха персонализиран алгоритъм за анализ въз основа на произведенията, за които знаем, че са резултат от четката на италианския майстор.
„Чрез задълбочен анализ на характеристиките, ние използвахме снимки на автентични картини на Рафаело, за да обучим компютъра да разпознава стила му възможно най-детайлно - от щрихите, цветовата палитра, сенките и всеки друг аспект на работата му“, каза математикът и компютърен учен Хасан Угайл от университета в Брадфорд във Великобритания.
„Компютърът вижда много по-задълбочено от човешкото око - до микроскопично ниво.“
За да бъде обучен изкуственият интелект обикновено са нужни огромен набор от примери - нещо, което не винаги е налично, особено когато става въпрос за творчеството на един художник. В този случай екипът модифицирал предварително обучен модел, разработен от Microscoft, наречена ResNet50, съчетана с традиционна техника за машинно обучение, наречена Support Vector Machine.
По-рано било доказано, че методът има ниво на точност от 98 процента, когато става въпрос за идентифициране на картини на Рафаело. Обикновено се тренира върху цели картини, но тук екипът изискал да разгледа и отделните лица.
Докато Мадоната, Младенеца и Свети Йоан се потвърждава, че са създадени от ръката на Рафаел, това не е случаят със Свети Йосиф. Изследователите отбелязват, че в предишни дебати относно автентичността на картината, лицето на Свети Йосиф се е смятало за по-малко добре изработено от останалите.
„Когато тествахме „Мадона дела Роза“ като цяло, резултатите не бяха убедителни“, каза Угаил.
„След това тествахме отделните части и лицето на Свети Йосиф беше определено от ИИ, като вероятно неизрисувано от Рафаело, докато другите три са положително негово дело.“
Джулио Романо, един от учениците на Рафаело, може да е отговорен за четвъртото лице, но това в никакъв случай не е сигурно. Това е още един пример за това как модерната технология, разкрива тайните на класическите картини – този път това е ИИ.
„Мадона дела Роза“ е рисувана върху платно в годините 1518-1520, смятат експертите. В средата на 1800 г. критиците на изкуството започнали да подозират, че Рафаело може да не е нарисувал всички от приписаните му картини.
Сега тези подозрения почти със сигурност са се оказали правилни. Изследователският екип зад проучването иска да подчертае, че този ИИ ще помага на експертите по изкуство и в бъдеще, но няма да ги замести.
„Това не е случай на ИИ, който отнема работните места на хората“, казва Угаил. „Процесът на удостоверяване на произхода на дадено произведение на изкуството включва разглеждане на много аспекти като пигменти, състояние на картината и така нататък.“
„Този вид софтуер обаче може да се използва като един полезен инструмент за подпомагане на процеса.“
Изследването е публикувано в Heritage Science.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!