К артина на италианската художничка Артемизия Джентилески от 17-и век беше открита в Кралската колекция в замъка Уиндзор във Великобритания, след като е била погрешно приписана на друг художник преди поне два века, съобщи ДПА.
Смята се, че произведението, озаглавено „Сузана и старейшините“, е било поръчано от съпругата на Чарлз Първи - Хенриета Мария от Франция, докато тя се е подготвяла за раждане.
A painting in the Royal Collection that was one of the brownest and most heavily overpainted curators had ever seen has been identified as a lost work by Artemisia Gentileschi — considered the greatest female artist of her generation https://t.co/jshOJkuF8F
— History First (@history1st) September 23, 2023
Повече от 100 години картината е била съхранявана на склад в двореца Хемптън Корт, след като е била погрешно приписана на анонимен френски художник.
След като творбата премина през консервация, „Сузана и старейшините“ беше включена в нова временна изложба в гостната на кралицата в замъка Уиндзор. До картината са показани също „Автопортрет като алегория на живописта“, известен още като „La Pittura“, както и картината „Йосиф и жената на Потифар“ на бащата на художничката – Орацио Джентилески, която е създадена по време на неговия престой в Лондон.
„Сузана и старейшините“ беше открита, докато кураторите на Тръста на Кралската колекция проследяваха картини, разпродадени и разпръснати из Европа след екзекуцията на Чарлз Първи. Седем картини на Джентилески са записани в инвентара на Чарлз Първи, но досега се смяташе, че единствената оцеляла е „Автопортрет като алегория на живописта“, докато останалите бяха считани за изгубени.
A rare surviving painting by Artemisia Gentileschi has been rediscovered in the Royal Collection.
— Royal Collection Trust (@RCT) September 24, 2023
Watch now to learn about the rediscovery and conservation of ‘Susanna and the Elders’, misattributed at least 200 years ago. https://t.co/HAIfdEA8MI pic.twitter.com/VYISI3oJnk
Сега кураторите обаче успяха да сравнят описанието на „Сузана и старейшините“ с картината в двореца Хемптън Корт. Марката „CR“ (което означава Carolus Rex) беше намерена на гърба на платното, когато то беше подложено на консервационна обработка. Това потвърждава, че картината някога е била в колекцията на Чарлз Първи.
Джентилески се прочува из цяла Европа през 17-и век - период, в който има малък брой официално признати жени художници. Тя се обучава при баща си в Рим, а по-късно работи за аристократични и кралски особи във Флоренция, Неапол, Венеция и Лондон.
Творбите й губят популярността си през 18-и и 19-и век, но през последните 50 години тя отново се прочу със своите „силни и съпричастни изображения на жени от историята“, казаха от Тръста на Кралската колекция.
Специалната изложба на творбите на Артемизия и Орацио Джентилески в замъка Уиндзор ще продължи до 29 април 2024 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!