През 2014 година френският аукционер Марк Лабарб получава обаждане по телефона от приятел. На таванското помещение в дома му в Тулуза е намерен интересен предмет: картина, обвита в слой прах, която предвещавала интересно стечение на обстоятелствата.
Лабарб веднага се захваща да пригоди картината в приличен вид и изпраща нейна снимка на Ерик Туркин, оценител на произведения на изкуството, базиран в Париж.
Пет години по-късно картината стои изложена в галерия в Лондон. Творбата е с височина метър и половина и е широка метър и осемдесет сантиметра.
Туркин е идентифицирал картината като произведение на италианския гений Караваджо - „Юдит и Олоферн”, която най-вероятно е била нарисувана през 1607 г.
На пресконференция в четвъртък, в галерията „Колнаги”, бе официално обявено, че Лабарб ще организира търг на 27 юни, на който се очаква картината да бъде продадена на сума около 150 милиона евро.
„Това е най-великолепната картина, която съм виждал”, споделя Туркин. „Сцената е груба, почти непоносима, но е като жива. Той е бил майстор, умеел е да предава историите без думи”.
Пресъздадената сцена е от Книгата на Юдит, части от които се откриват в Стария Завет. Юдит е била вдовица от древния град Бетулия, бил под обсада от армията на асирийския генерал Олоферн. За да спаси своя град, Юдит съблазнява генерала и го примамва в своята шатра, където в последствие го обезглавява.
Четири документа доказват произхода на творбата: две писма от 1607 г., в които графът на Мантова описва картината, сведения от разпространителя на произведения на изкуството от този период Луи Финсон и списък с инвентар, откаран в Антверп от 1619 г.
След 1619 г. няма много сведения за съдбата на „Юдит и Олоферн”. Според галерията „Колнаги” тя може да е била изложена в Антверп през 1689 г. „Не знаем какво се е случило с нея след това”, добавя Туркин.
Преди творбата да бъде открита в Тулуза само бегло нейно копие на Луи Финсон подсказвало за съществуването на оригинала.
От тук се зараждат съмнения за автентичността на картината, но Туркин е категоричен, че тя е оригиналният шедьовър на Караваджо, защото от нея струи живот, а не е „суха и скучна” като повечето копия.
„Дори и хора, които не са почитатели на Караваджо, не могат да отрекат уникалността на картината”, казва Туркин.
Лабарб и Туркин са на едно мнение по отношение на това, че биха се радвали да видят „Юдит и Олоферн” в някой музей.
„Ако имаш Караваджо в музея си, значи имаш най-доброто”, категоричен е Лабарб.
Той все още не може да повярва, че творбата е открита в неговия дом. „Има само 65 открити негови картини, а аз намерих 66-тата в таванско помещение в Тулуза. Невероятно е, но е истина”.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!