М узиката има силата да ни пренася в други времена и места, независимо дали става дума за квартала, в който сме израснали, или за отдавна изгубен момент от праисторията. Сега изследователите са анализирали 55 ноти от нотен текст от Шотландия от XVI в., като са пресъздали звук, свързан с култура, за която не е запазена друга музика.
Записът е открит в полето на страница, прикрепена към книга, която сама по себе си е от историческо значение: Абърдийнския бревиарий от 1510 г. Сборникът с молитви, четива и химни не е в списъците на бестселърите сега, но е първият пълноценен том, отпечатан в Шотландия.
Екип от KU Leuven в Белгия и Единбургския университет в Обединеното кралство сега са анализирали музикалния фрагмент, който е открит в книгата още през 2011 г.
Макар че фрагментът е бил съпоставен с малко известно християнско песнопение, което днес все още се пее в някои англикански църкви по време на Великия пост и се нарича Cultor Dei, memento („Служителю Божий, помни“), изследователите не са сигурни дали нотите са били предназначени да насочват инструменти или хор. Въпреки това фрагментът от нотите е достатъчен, за да могат специалистите да разширят познанията си за литургичната култура в Шотландия преди Реформацията.
Lost Musical Fragment From 500 Years Ago Can Finally Be Heard Again https://t.co/xSKJ5veAKM
— ScienceAlert (@ScienceAlert) January 11, 2025
„Само от един нотен ред, начертан на празна страница, можем да чуем химн, който е мълчал почти пет века, малък, но ценен артефакт от музикалните и религиозните традиции на Шотландия. Фактът, че теноровата ни партия е хармония към добре позната мелодия, означава, че можем да възстановим останалите липсващи части“, казва музикологът Дейвид Кони от Единбургския университет.
Музиката идва без каквото и да е заглавие или атрибут, но изследователите я разпознават като полифонична композиция на две линии: вид музика, при която се пеят или свирят едновременно няколко мелодии.
Това довело до появата на Cultor Dei, memento. Нотацията напълно съвпада с теноровата партия на вокалната хармонизация на химна. Можете да чуете как може да е звучала певческата версия на нотацията във възстановката, публикувана тук.
Това е един от много малкото музикални записи, с които разполагаме от този период, и единственият, който е оцелял от Североизточна Шотландия, което го прави изключително важна нова находка за изследователите на този период от музиката.
„Дълго време се смяташе, че Шотландия преди Реформацията е безплодна пустош, що се отнася до духовната музика. Нашата работа показва, че въпреки сътресенията на Реформацията, които са унищожили голяма част от по-очевидните доказателства за нея, в шотландските катедрали, църкви и параклиси е имало силна традиция на висококачествено музициране, както навсякъде другаде в Европа“, казва музикологът Джеймс Кук от Единбургския университет.
Проучването изследва и историята на притежанието и създаването на книгата, като открива връзки с катедралата в Абърдийн и параклиса „Света Мария“ в Ратрай, Абърдийншър, но не посочва кой може да е написал музиката. Откритието е насърчило изследователите да потърсят в други подобни текстове музикални подсказки - напълно възможно е те да са записани в полетата.
„Възможно е в празните страници и полетата на други печатни книги от XVI в., съхранявани в библиотеките и архивите на Шотландия, да се крият още музикални или други открития“, казва музикологът Пол Нютън-Джаксън от Университета в Льовен.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!