Историята на влака, който може да си съперничи със самолет
Източник: iStock/Getty Images
2

О ще в началото на ХХ век физическите принципи на магнитната левитация са добре проучени и през 1934 г. немският инженер Херман Кемпер патентова влак с магнитна левитация. Именно той е прототипът на бъдещите маглев (от магнитна левитация).

Когато се движи, влакът буквално витае над коловоза, използвайки ефекта на взаимно отблъскване на еднаквите полюси на магнити. Въпреки факта, че на теория създаването на маглев не изглежда много трудна задача, на практика разработчиците на влакове с магнитна левитация са се сблъскали с огромен брой проблеми.

Трябва да изминат много десетилетия, за да се разрешат многобройните трудности. В момента само две държави в света - Китай и Япония - експлоатират пътнически маглев влакове. И докато Япония работи върху маглев повече от половин век, Китай реши просто да заимства немската система Transrapid, която никога не намира търговско приложение в самата Германия.

С 5 пъти по-голям бруто тонаж от „Титаник”: Най-големият круизен кораб тръгва на първо плаване

Не за граждански цели?

Системата Transrapid е замислена изключително за гражданска употреба, но нейното развитие от началото на седемдесетте години на миналия век беше извършено от такива гиганти на западногерманската отбранителна индустрия като Krupp, Thyssen, Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB), Henschel и Krauss-Maffei, към които скоро се присъедини концернът Siemens. Целият западногермански инженерен елит бе хвърлен в разработката на Maglev, който се справи блестящо със задачата си, успявайки да създаде напълно функционална система.

Общо девет модела влакове Transrapid са построени и тествани на няколко експериментални коловоза, където показват обещаващи резултати. Германското правителство обаче решава да се откаже от влаковете с магнитна левитация в полза на високоскоростните железопътни влакове, въпреки факта, че последните при никакви обстоятелства не биха могли да постигнат производителността на влаковете Transrapid. През 1988 г. влакът Transrapid-07 успява да ускори до 450 км/ч и това очевидно не е лимитът му.

Какво се случва, когато влак в Япония закъснее с 1 минута

Германското правителство не се впечатлява и от други предимства на маглев пред традиционните влакове: нулеви емисии вредни вещества, възможност за по-остри завои и наклони, по-малко шум, липса на износване на шасито (поради липсата му) и почти нулев процент на инциденти. Дори ако има прекъсване на захранването, маглев, благодарение на батериите на борда, няма да падне на пистата с висока скорост. Освен това някои влакове с магнитна левитация, като японския MLX01, са оборудвани с колела, които се прибират и разтягат при ниски скорости, подобно на колесник на самолет.

Голямо предимство е обслужването на влакове, които нямат ходова част, което обикновено изисква скъпи ремонти, нямат скорости и двигатели и съответно няма износване на всички тези компоненти. Maglev дори не се нуждае от машинист, тъй като почти всички влакове могат да работят в безпилотен режим.

маглев maglev влак
маглев maglev влак Източник: iStock/Getty Images

Защо маглев не влиза в широка експлоатация

Има и недостатъци - това е повишен електромагнитен фон и изграждането на маршрути, които могат да бъдат не просто скъпи, но много скъпи. Така например цената на 286-километровия участък от Токио до Нагоя се оценява на $46,5 млрд., а целият 438-километров маршрут от Токио до Осака ще струва $74 млрд.!

По-голямата част от маршрута минава през основите на планински вериги, което обяснява тази астрономическа цена. Без множеството тунели цената на маршрута би била значително по-ниска. Така китайската 30,5-километрова магистрала от Шанхай до летище Пудонг струва само $1,2 млрд., като тази цена включва разходите за гари и влакове. И въпреки че цената на транспортирането на пътник на маглев е по-скъпа, отколкото на обикновен влак, правилни би било да се сравняват маглев не с влакове, а с пътнически самолети. В крайна сметка тяхната оперативна скорост е по-близка до авиацията, отколкото до наземния транспорт.

Китайският маглев превозва пътници със скорост от 431 км/ч, което е малко по-малко от тази на турбовитлов пътнически самолет, а японският маглев през април 2015 г. успя да ускори до рекордните 603 км/ч. В същото време разходите за транспортиране на пътник с магнитен влак са повече от два пъти по-ниски, отколкото с пътнически самолети. А за безопасността няма какво да се каже.

През 2004 г. Китай беше почти единствената страна в света, оперираща с маглев. Въпреки че преди това маглев никога не е бил изучаван сериозно в Поднебесната империя. Но както често се е случвало в историята на китайската индустрия, германците им помагат да направят огромна крачка напред. По-точно концерните Siemens и Thyssen-Krupp. Именно те споделят своите разработки по системата Transrapid с китайските си партньори.

Още любопитни факти от историята на Maglev четете на CarMarket.bg

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Дългът на България към БВП расте най-бързо в ЕС

Дългът на България към БВП расте най-бързо в ЕС

Свят Преди 37 минути

Най-задлъжняла е Гърция, следвана от Италия

Туск призова Европа да не се страхува

Туск призова Европа да не се страхува

Свят Преди 47 минути

Туск: Обръщам се към европейците - вдигнете глава, Европа беше и винаги ще бъде велика

Силви Кирилов разпореди проверки в Клиниката по детска онкохематология в ИСУЛ

Силви Кирилов разпореди проверки в Клиниката по детска онкохематология в ИСУЛ

България Преди 2 часа

Причината - в писмо от родители се посочва, че хигиената е ниска и има съмнение за деца, заразени с вътреболнична инфекция

<p>&quot;Спрете да работите за Русия&quot;</p>

Великобритания към частните шпиони: Спрете да работите за Русия

Свят Преди 2 часа

Тайните частни разузнавателни и охранителни компании се превърнаха в голям бизнес за Обединеното кралство

Внимание! Нова измама от името на КАТ през чат приложение

Внимание! Нова измама от името на КАТ през чат приложение

България Преди 2 часа

Т. нар. "фишинг" съобщения се разпращат чрез WhatsApp

От нацистки бункер до луксозен хотел: Историята на Hamburg Bunker (СНИМКИ)

От нацистки бункер до луксозен хотел: Историята на Hamburg Bunker (СНИМКИ)

Свят Преди 2 часа

Тази бетонна структура с мрачна история е претърпяла изненадваща промяна

Снимката е илюстративна

Фалшива медицинска сестра отвлече бебе от родилното

Свят Преди 2 часа

Похитителката симулирала, че е бременна, подготвила парти за посрещане на бебето в дома си

Неочакван обрат: Таблоид се извини на принц Хари за намесата в личния му живот

Неочакван обрат: Таблоид се извини на принц Хари за намесата в личния му живот

Свят Преди 2 часа

Херцогът уреди делото си, преди още процесът да започне

Спорна конституционна реформа в Никарагуа

Спорна конституционна реформа в Никарагуа

Свят Преди 2 часа

Организацията на американските държави отхвърли конституционната реформа и призовава за диалог с никарагуанските власти

Изпълнителните заповеди на Тръмп: Какво е подписал досега

Изпълнителните заповеди на Тръмп: Какво е подписал досега

Свят Преди 2 часа

Кои са най-важните заповеди, подписани от новия президент на САЩ?

„Златните глобуси на порното“: Вижте най-големите звезди от филмите за възрастни (СНИМКИ)

„Златните глобуси на порното“: Вижте най-големите звезди от филмите за възрастни (СНИМКИ)

Любопитно Преди 2 часа

Най-големите звезди в развлекателната индустрия за възрастни отпразнуваха постиженията си на наградите XBIZ XMA в Холивуд

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов

Бойко Борисов започва обиколка на страната

България Преди 2 часа

„ГЕРБ имаме хора зад гърба си, което е най-големият капитал в политиката“, каза бившият премиер

Линейка и кола катастрофираха в София (СНИМКИ)

Линейка и кола катастрофираха в София (СНИМКИ)

България Преди 2 часа

Към момента единствено има информация за нанесени материални щети по превозните средства

<p>ПГ на &quot;БСП-Обединена левица&quot; е с нов&nbsp;председател</p>

Драгомир Стойнев е новият председател на ПГ на "БСП-Обединена левица"

Свят Преди 2 часа

Заместник-председатели на групата са Кирил Добрев и Мая Димитрова