С ъвременната медицина, базирана на проучвания и научни факти, започва да се оформя едва през XVIII в.
С годините тя се развива все по-бързо, а нещата, които сме смятали, че знаем, стават все по-малко валидни и остарели.
Лекарят, който през XIX в. изгуби работата си заради измити ръце
Има редица примери, доказващи, че в миналото сме имали доста грешна представа за това, кое е добро и кое е лошо за нашето тяло. Съвсем вероятно е и много от нещата, които днес смятаме за здравословни, да не са такива, но все още да не знаем.
Във видеото горе вижте шест мита за здравето и техните научни обяснения
Реклами, статии и постери от миналото обаче ни показват как знанието променя възгледите. Ето няколко интересни примера за кампании от близкото минало, които днес ни се струват безумни, но тогава са изглеждали съвсем нормални и хората най-вероятно са им се доверявали:
Реклами от 40-те години на ХХ в. насърчават хората да употребяват амфетамин,
за да отслабнат.
Stay fit and slim by taking Amphetamine! Surprising #vintage ad. pic.twitter.com/RY946RJbb5
— This is stunning! (@thisisstunning) 17 юни 2015 г.
Днес сме наясно, че амфетаминът може да държи човек буден и бодър до 72 часа без никакъв сън и храна, но също така знаем и че след като влиянието му изчезне, настъпва тежко физическо изтощение, хората се обездвижват, телесната им температура се понижава и могата да изпадат в кома.
Хероинът - "Лекарството на Бог" или "тихата зависимост"
"Кока-кола" приканвала родителите да дават от газираната напитка на децата си
В рекламата пише, че след лабораторни изследавния, учените са установили, че колкото по-рано децата започват да пият кола, толкова по-вероятно е те да се развият като по-успешни личности и да се впишат в обществото.
Vintage ad of the day: You can't start cola early enough! pic.twitter.com/TNOdkAa8JT
— Brilliant Ads (@Brilliant_Ads) 8 септември 2013 г.
За маслото с любов
"Съвет за хранене: Маслото е хлъзгаво, затова трябва да ядем колкото се може повече, за да смажем артериите и вените си", гласи друга реклама от близкото минало.
We like butter....a lot....but I'm not sure if we love it for the reasons that this vintage ad says that we should. #foodindependance pic.twitter.com/ok7HZdUyaM
— Azure Standard (@Azure_Standard) 4 октомври 2016 г.
Да, почти всеки обича маслото и приятния мек вкус, който придава на храните, но все пак, ако ядем от него "колкото се може повече", със сигурност няма да смажем добре артериите си.
В ГАЛЕРИЯТА РАЗБЕРЕТЕ КОИ СА ЕДНИ ОТ НАЙ-ДОБРИТЕ КОМБИНАЦИИ ОТ ХРАНИ ЗА ЗДРАВЕТО
Цигари за лечение на астма
Рекламата от 1885 г. гласи, че дори само една цигара е достатъчна, за да облекчи тежки пристъпи на астма, кашлица и бронхит.
Smoking 'CIGARS de JOY' will cure ASTHMA and BRONCHITIS! Safe for "ladies, children & delicate patients." (1885) pic.twitter.com/xxPviZ0J9R
— Bob Nicholson (@DigiVictorian) 6 май 2015 г.
Когато хората не знаеха, че цигарите са вредни и децата пушеха наравно с възрастните
"Кажи "чао" на депресията с тоник-виното!"
В рекламата е поместено мнението на жена, която е изключително доволна от напитката и твърди, че тя я е избавила от депресията.
Say goodbye to depression - tonic wine pic.twitter.com/yaVcBvs0Ry
— Susie M (@wrathofgod) 2 януари 2015 г.
Ефектът на алкохола върху тялото временно може да облекчи някои от симптомите на депресия, потискането на нервната система може да притъпи емоциите и човек може да избегне решаването на сериозни проблеми. Това „самолечение“ обаче е един от най-малко ефективните методи за справяне с депресията.
В миналото хомосексуалността е определяна като болест
Кола срещу главоболие
Реклама на газираната напитка от XIX в. я описва като ефикасен "мозъчен тоник" за борба с главоболието и умората.
Coca Cola was originally sold as a 'Brain Tonic' with the active ingredient Cocaine. Know when to Pivot. #TuesdayThoughts pic.twitter.com/GRGYgf6SCW
— PeopleOfSydney (@LyonBeau) 22 август 2017 г.
След като това са първите години след създаването на напитката, тя все още не е била кола, а кокауайн – комбинация от вино и кокаин. Това обяснява и защо е предписвана за главоболие и умора.
"Безвкусния тоник" срещу малария и грип
#Advertising #Vintage "Grove's Tasteless Chill Tonic" #Newspaper pic.twitter.com/YPSUWTzjPp
— Eclecticity (@twistopherrobin) 14 ноември 2016 г.
Според рекламата във вестника, напитката е ефикасна за борба с малария и грипове, защото е безвкусна смес от желязо и хинин и прави "децата и възрастните дебели като прасета".
За още новини и интересни материали харесайте страницата ни във Facebook ТУК.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!