О казва се, че и преди да се появят линиите за обслужване на клиенти, недоволните купувачи са намирали начин да се оплачат.
Преди хиляди години по времето на Месопотамия хората са пишели оплакванията си върху глинени плочи.
Считаното за най-старото открито до момента оплакване
на недоволен клиент е изпратено до търговеца Еа-Насир преди около 3800 г. в месопотамския град Ур, на територията на днешен Ирак.
То е гравирано на акадски от двете страни на глинена плоча и е изпратено от мъж на име Нанни. Той бил недоволен от качеството на медната руда, която му е доставена, както и от отношението на търговеца спрямо него.
Written around 3,800 years ago, this clay tablet is the world’s oldest known customer complaint. It involves a man called Nanni telling a businessman called Ea-nasir that he is unhappy with his delivery of copper. (Image: The Trustees of the British Museum) pic.twitter.com/txzaJshoSw
— Quite Interesting (@qikipedia) 23 август 2018 г.
Еа-Насир, срещу когото е написано оплакването, бил член на влиятелна група търговци от остров Дилмун (днешен Бахрейн). Исторически записи сочат, че е бил прочут търговец на мед, но не се славел с коректността си, поради което получавал и много оплаквания от разгневени купувачи.
Мъж на име Арбитурам е изпратил бележка до Еа-Насир, в която се оплаква, че не е получил медната руда, за която е платил, пише „Форбс“. В груб превод текстът на бележката гласи: „Защо не ми даде медта? Ако не ми я дадеш, ще разваля нашата договорка. Давай ми отново добра медна руда. Прати ми човек“.
Тези думи обаче не могат да се мерят с изчерпателното оплакване на Нанни
Глинената плоча е преведена от асириологът А. Лео Опенхайм през 1967 г.:
„Когато дойде, ми каза това: „Ще дам на Гимил-Син (когато се появи) медна руда с добро качество“. След това си тръгна и не изпълни това, което ми обеща. Изкарал си пред пратеника ми (Сит-Син) некачествена мед и си му казал „Ако искаш да я вземеш - вземи я, ако ли не - изчезвай“.
За какъв ме вземаш, че да третираш някой като мен с такова презрение? Изпратих джентълмени като нас да вземат парите ми, а ти се отнесе с неуважение и няколко пъти ги върна с празни ръце, и то през вражеска територия. Има ли някой от Дилмун, който да се е държал с такова презрение към мен? Само ти се отнесе така с пратениците ми!
Само заради среброто, което ти дължа, се чувстваш свободен да се отнасяш към мен по този начин, докато аз дадох на двореца от твое име 489 кг мед и Уми-Абум също даде 489 кг. мед…
Как се отблагодари за това? Държиш торбата с парите ми на вражеска територия. Сега трябва да ми върнеш всичко. И имай предвид, че от сега нататък няма да приема никаква мед от теб, която не е с добро качество. Ще подбирам рудата в собствения си двор и ще упражня правото си да ти откажа поръчка, защото се отнесе по този начин с мен“.
Очевидно този клиент не си е мълчал пред некоректността на търговеца. Това е един добър пример от преди 3800 г., за това как хората трябва да отстояват правата си и да не се примиряват с неправдата.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.
Четете още:
5 тайни текста, скрити в исторически артефакти
Разкрита ли е тайната на една мистериозна книга на 600 г.
Разчетоха древен ръкопис на маите, който указва къде е изчезнало 8 т злато
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!