З ащо цветята са толкова скъпи - има няколко причини. Цветята са деликатни, нетрайни, трудно се отглеждат, често се внасят и могат да прекосят континент, докато преминават от полето до цветар.
Голям двигател е и това, че много страни внасят цветя.
Според проучване на Comtrade, международната база данни на ООН, световният износ на рязани цветя е на стойност 8,48 млрд. долара през 2017 г., което е с 46% повече от 1995 г. Холандия е най-големият износител, следван от развиващите се страни като Колумбия, Еквадор, Кения и Етиопия. Еквадор и Колумбия изнасят най-много рози и карамфили през 2018 г., Тайланд е начело на търговията с орхидеи, докато Колумбия доминира с лилии и хризантеми.
Най-големите вносители са почти изключително развити страни: САЩ, Германия, Великобритания, Холандия и Русия. Ейми Стюарт, която изследва бизнеса с цветя, казва, че почти всички цветя, закупени в развитите страни, се внасят.
"Те се движат през континентите и тъй като са нетрайни, те трябва да бъдат охладени. За флористите може да е рисковано, защото те могат да поръчат 10 000 лалета с надеждата да ги продадат за едно събитие в календара, като Деня на майката. Но ако не ги продадат, остатъците бързо увяхват и стават безполезни. Част от това, за което потребителите плащат, е този риск".
Цветовете трябва да се отглеждат по такъв начин, че да не развиват болести или гъбички, които потенциално биха могли да се разпространят чрез цели култури.
Пазенето от вредители е голямо предизвикателство. Всичко се засажда по график. В случая с Деня на майката, който много страни отбелязват сега, те са засадени през януари или февруари, и трябва да цъфтят до началото на май.
Голямата причина, поради която рязаните цветя могат да бъдат толкова скъпи, е, че те преминават през толкова много деликатни етапи по веригата на доставки.
Разходите за труд вече са по-високи - според преброяването на земеделските стопанства в САЩ през 2012 г. трудът представлява 10% от общите оперативни разходи за селското стопанство в САЩ, но този процент се е увеличил до 40% поради нарастващите заплати.
Средните заплати в САЩ за берачите са около 13.25 долара на час. „За да увеличат производството, за да посрещнат търсенето на цветя, производителите са длъжни да плащат много над средното ниво”, казва производител.
В развитите страни като Холандия или Германия, има оранжерии с автоматизирана технология като сложни машини за поливане, където са необходими по-малко работници. Но в по-бедните страни с по-евтина работна ръка, технологиите са по-малко използвани.
Тогава е време за доставка. Докато цветята чакат на пистата или в задната част на камиона, температурите не могат да бъдат твърде ниски или твърде високи. Когато пристигнат при търговеца на едро, те трябва да изглеждат перфектно. Това означава, че не трябва да има ухапвания от буболечки, липсващи цветчета, без мъртви пъпки. В противен случай те се изхвърлят. "Трябва да е безупречно", казва експерт.
През останалите месеци цветята се продават на цена, по-ниска от обикновено или се изхвърлят.
Розите, прелетели от Богота до Маями, са ударени с такса вносител от 15 цента, вътрешният хладилен транспорт може да варира, но това е още осем цента на роза.
Също така зависи и от това какъв цвят се доставя. Времето за доставка от полето до цветар може да бъде до една седмица (въпреки че може да варира в зависимост от това откъде идват цветята), а цветовете трябва да бъдат внимателно обработвани на всяка стъпка от пътя.
В индустрията казват, че потребителите трябва да осъзнаят количеството работа, което се прехвърля в един букет.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!