И зкуството е бунт и съдържа нотка на арогантност.
Да създаваш и да бъдеш творец, означава да предизвикваш съвременниците си.
Някои художници са били толкова революционни в идеите си, че са били преследвани от закона.
От графични изображения на човешкото тяло до политически изявления, противопоставящи се на потиснически режими, боята и четката винаги са имали силата да говорят дори по-силно от думите.
Има свобода в художественото изразяване, която не може да бъде ограничена от консервативни обществени норми или закони.
Вижте кои са художниците, които са нарушили обществения ред:
Банкси
В повечето градове графитите са незаконен акт на вандализъм.
Обикновени има обособени пространства, където формата на изкуството е разрешена, но те не са привлекателни за Банкси.
Банкси е най-известният художник на графити в света.
Самоличността му остава неизвестна в продължение на десетилетия. Започва в Бристол, но има произведения из улиците на целия свят, а творчеството му е оценено на милиони долари.
През 2013 г. той обявява резиденция за артисти в Ню Йорк и започва да рисува графити из целия град. Тогавашният кмет на града Майк Блумбърг го обявява за вандал, но Банкси успя да се измъкне от дългата ръка на закона.
В много градове по света изкуството на Банкси все още се счита за противообществена проява.
Бенвенуто Челини
Бенвенуто Челини е известен италиански скулптор от епохата на Ренесанса.
Челини е роден през 1500 г. във Флоренция. Баща му Джовани Челини е музикант и майстор, изработващ музикални инструменти. С майката на Бенвенуто са женени 18 години, преди той да се роди.
Челини е неколкократно осъждан за хомосексуални актове, които по онова време са забранени.
Скулпторът умира на 13 февруари 1571 г. в родната си Флоренция.
Погребан е с големи почести в базиликата „Сантисима Анунциата“.
Караваджо
За великия италиански художник се говори, че имал буен нрав и живот изпъленен с превратности и приключения.
Караваджо завинаги променя живописта, но едно събитие от биографията му измъчва публиката и до днес.
На 29 май 1606 г., при неиззяснени обстоятелства художникът смъртоносно ранява млад мъж на име Ранучио Томазони.
Спорът е бил свързан с хазарт и дългове, а убиийството не е било планирано.
Дотогава патроните на Караваджо са успявали да го спасяват, но този път не могат да направят нищо.
Художникът бяга в Неапол. Там, извън юрисдикцията на римските власти, най-известният художник в Рим става най-известният в Неапол.
Впоследствие Караваджо има още проблеми и се забърква в още неприятности.
Обстоятелствата около смъртта му са също толкова неясни и мистериозни.
Пабло Пикасо
През 1911 г. Мона Лиза е открадната от "Лувъра" и Пабло Пикасо се оказва заподозрян.
Испанският художник дружи с бохемите на Париж, сред които измамник на име Оноре Жозеф Гери Пире, който понякога краде произведения от "Лувъра", след което ги продава на приятелите си, включително на Пикасо.
Полицията започва разследване, което стига до легендарния художник
Пикасо наистина е притежавал иберийски скулптури, откраднати от Пиерет.
Полицията обаче не успява да го обвърже с кражбата на "Мона Лица" и го освобождава.
Истинският крадец се оказва италиански художник и дърводелец, без никаква връзка с Пикасо.
Егон Шиле
Егон Шиле е известен най-вече с еротичните си рисунки, заради които австрийският художник експресионист се сблъсква със закона.
През 1912 г., когато графичното съдържание на неговото изкуство вече е започнало да предизвиква спорове, Шиле е арестуван по обвинение в отвличане и изнасилване на непълнолетно момиче, което му е служило като модел.
След като прекарва мъчителни 24 дни в затвора, той е освободен и обвинен само в публична неморалност.
След това той се въздържа да използва деца като свои модели.
Крис Бърдън
Предвид характера на изкуството на Бърдън, учудващо е, че е арестуван само веднъж.
Пърформансите му се състоят от самопредизвикване на реална физическа болка или поставяне на тялото в максимален дискомфорт, за да бъде тествана физическата издръжливост. На въпросите относно ранните му мазохистични действия, отговаря, че само така е можел да се изрази, когато е нямал средства да го направи по друг начин.
Бърдън често записва с видеокамера своите произведения, тъй като иска да наблегне не на преходността на действието, а на физическото усещане, което носи собственото му тяло като изкуство. През 1974г. изпълнява "Trans-Fixed", пърформанс, в който той е прикован към Фолксваген Бийтъл на оживено кръстовище. Именно тогава е задържан за нарушаване на обществения ред.
Може би най-запомнящият се негов акт е "Shoot" от 1971 г., в който е прострелян в рамото от свой приятел.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!