Р азходете се по улиците на Шанхай, където кафенетата са неповторими. Има райони, в които няма да можете да се обърнете, без да подминете поредното ново малко кафене.
Финансовата столица на Китай вече има толкова много кафенета, че според правителството те са най-много от всички градове в света.
Кафенетата в града се развиват от години, но след отпускането на мерските след Covid-19, те получиха истински тласък, тъй като местните жители започнаха да живеят на открито и да търсят места, където да се срещат с приятелите и семейството си.
При толкова много нови заведения обаче конкуренцията за клиенти стана ожесточена. Повечето собственици, с които BBC разговаря, не смятат, че всички тези предприятия могат да оцелеят.
Шанхайските власти твърдят, че в града има „повече от 8000 кафенета“. А в доклад на Шанхайския международен фестивал за култура на кафето се посочва, че в края на 2024 г. ще има 9553 кафенета.
City of cafes: Shanghai’s love affair with coffee https://t.co/2YqHv3K4hS
— BBC News (World) (@BBCWorld) July 31, 2024
И не само броят на търговските обекти отличава Шанхай.
Докато в други китайски градове все още доминират големите вериги кафенета като Starbucks и местния ѝ конкурент Luckin, експлозията на кафенетата в Шанхай се подхранва основно от нишови, независими обекти, като Hidden Track.
Собственичката му Донг Сяоли казва, че не е имала друг избор, освен да се впусне в индустрията, защото е била толкова запалена по кафето.
Но това не е било лесно.
Запитана какъв съвет би дала на някого, който смята да тръгне по нейните стъпки, тя се смее и отговаря: „Бих казала да не го правите.“
„Инвестицията спрямо възвръщаемостта е ужасна. Трябва да се купят скъпи машини и да се вложат много пари за декорация. Печелите много малко пари в сравнение с други индустрии“, споделя Сяоли.
За да успееш на този много претъпкан пазар, да имаш своеобразна атмосфера е толкова важно, колкото и всичко останало за привличане на клиенти.
Hidden Track е заложил на ограничено меню и семпла, минималистична атмосфера, която се отваря към улицата по приветлив начин.
Да бъдеш забелязан в кафене тук се смята за модерно и урбанистично и това е помогнало на младите клиенти да влязат през вратите. Кафенетата са се превърнали в социален повод за много млади хора да се облекат и да се срещнат на кафе и разговор.
Жителите на Шанхай, които отдавна се възприемат като наследници на космополитното отношение, проникнало в Шанхай през първите десетилетия на ХХ в., също се гордеят с кафенетата си.
„Шанхай отдавна е международен търговски град: ние започнахме да пием кафе много отдавна. Постепенно и по-малките градове ще се сдобият с различни видове кафенета“, казва един мъж, седнал в кафене.
Жена наблизо се съгласява, че местната кафеена култура вече е твърдо установена. Запитана колко чаши кафе пие на ден, тя се смее на глас и отговаря: „Толкова, колкото ми харесва.“
City of cafes: Shanghai’s love affair with coffee https://t.co/BUVhpgh47v
— BBC Asia (@BBCNewsAsia) July 31, 2024
С увеличаването на броя на кафенетата нараства и апетитът за експерименти.
Почитателите на кафето в този гигант, който пие чай, искат да опитат нови вкусове и нови напитки.
Юан Джингфенг, управител на кафене R1070, казва, че всичките му зърна идват от Япония.
„Разходите ми са много високи. Вносните ми зърна включват американски и италиански стилове, които се внасят от Япония в оригиналните им опаковки“, казва той.
„Цените на едро се повишиха драстично през последните няколко години. Влияние оказаха войните в Йемен и Етиопия. Добрите зърна стават все по-малко, докато броят на пиещите кафе продължава да се увеличава“, казва още той.
Засега обаче той твърди, че не е успял да прехвърли увеличените разходи върху нарастващата си база от потребители на кафе.
Кафенето AC е собственост на глухи хора и в него работят глухи баристи.
Янг Янфанг - който превежда в AC за тези, които не могат да говорят с ръцете си - казва, че след пандемията „приятелите много искат да се срещнат на кафе или питие и Шанхай се превърна в град с наистина силна кафе култура“.
„Мога да пропусна хранене, но не мога да пропусна кафето си“, добавя тя.
И това не е единственото подобно кафене.
Друго популярно кафене, което се обслужва от незрящ персонал, сервира кафе през дупка в стената, от някой, който носи ръка с маймунски костюм, на клиентите, чакащи на улицата.
По протежение на един участък от пътя преброихме 18 кафенета само в рамките на няколкостотин метра.
Във всички тях има много клиенти.
Собствениците се надяват, че това няма да е просто преходна мода.
Според някои оценки миналата година китайският пазар на кафе е бил оценен на повече от 260 милиарда юана (35 милиарда щатски долара). Прогнозите са, че той може да се увеличи с още сто милиарда (13 милиарда щатски долара).
По данни на Световния портал за кафе пазарът на маркови кафенета в страната е нараснал с 58% през миналата година.
При толкова високите режийни разходи в Шанхай много кафенета не могат да си позволят да използват пространството си през нощта. Затова, когато слънцето залезе, те превръщат кафенетата си в барове, понякога с музика на живо.
Собственикът на кафене и бар „Цвете“ Уанг Си има първокласно място с прекрасна гледка към града. Маржовете му са много малки, но в момента предприятието му оцелява.
„Аз съм доста оптимистично настроен. Надявам се, че китайската икономика бързо ще се върне на нивата отпреди пандемията. Ако икономиката отново потече, всеки ще реализира печалба“, казва той.
Китайската икономика може и да е изправена пред сериозни препятствия, но докато Уан Си говори, той поглежда към клиентите, седящи на малки масички и столчета, загледани в Суджоу Крийк към блестящия силует на Шанхай и - в тази вечер - е трудно да не споделим оптимизма му.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!