Т ехнологичният прогрес, за добро и за зло, не подминава нито една сфера от ежедневието ни. Средствата за масова комуникация са най-афектирани, което се отразява върху достъпа ни до популярната култура и масовите развлечения, сред които се числи и седмото изкуство – киното.
Така наречените „стрийминг“ платформи за разпространение на филми и сериали отдавна са излязли от първоначалната си роля на заместител на видеотеките. В наши дни те вече са глобални компании с капитал от милиарди долари и създатели на собствено оригинално съдържание. А с постоянния им растеж неизбежно идва и конкуренция, която ще стане по-жестока отвсякога в края на тази година.
На 12 ноември ще бъде даден стартът на платформата Disney+ на едноименния корпоративен развлекателен гигант. Тя ще се предлага на драстично по-ниски цени от доминиращите пазара на този етап Netflix и ще разполага с целия безкраен исторически резерв от съдържание на студиото на Мики Маус, както и със значителни ресурси да създава свои ексклузивни продукции.
Най-голямата бизнес сделка в киното за 21 век
Сред тях ще са нов сериал от вселената на „Междузвездни войни“ от нашумелия режисьор Джон Фавро, игрален римейк на класическата анимация „Лейди и Скитника“ и редица нови сериали от разрастващата се екранна вселена на Marvel Studios. Но фантастичният репертоар на Disney+ няма да накара конкурентите ѝ да свият платна и да се откажат от битката за върха в бранша.
Netflix на свой ред правят редица ходове, за да се задържат като водещата марка в стрийминг сектора. В началото на август платформата привлече създателите на колосалния сериал „Игра на тронове“ Дейвид Бениоф и Дан Уайз с дългогодишен договор на обща стойност от 200 милиона долара, по силата на който тандемът ще създава сериали и филми за новите си шефове.
Как "Игра на тронове" изгуби битката за идентичността си
Това няма да им попречи да изпълнят и вече поетите си ангажименти към Disney и да продуцират филм от необятния свят на „Междузвездни войни“. Но основният проблем на Netflix на този етап не е нарастващата конкуренция в стрийминг сектора – платформата вече има стотици милиони абонати от цял свят и няма изгледи те да намалеят чувствително – а амбициите ѝ да се доказва като филмово студио.
Те са проблем, тъй като компанията не може да достигне разбирателство с водещите вериги киносалони по света относно разпространението на продукциите ѝ. Netflix изисква филмите ѝ да стават достъпни за абонатите ѝ онлайн не повече от три седмици след излизането на съответната лента по кината, а салоните на свой ред искат по-дълъг прозорец – поне от няколко месеца – в който да пласират продукциите на студиото преди зрителите да могат да ги гледат по домовете си.
За шефовете на големите компании, замесени в този спор, въпросът просто опира до много пари, но за феновете на седмото изкуство създава доста по-сложна дилема. През цялата си история киното е било обединяваща сила. Срещата в киносалона е била и винаги ще бъде социално преживяване, израз на приятелство, любов и каквото още можете да се сетите според житейската ситуация.
Затова е и вбесяващо, че изключително богата компания като Netflix не иска да жертва поне малка част от приходите си, за да разпространява продукциите си по киносалоните. Встрани от сантименталния аспект на гледането на филм на кино, удоволствието от това човек да види проект на велик режисьор като Алфонсо Куарон или Мартин Скорсезе на голям екран просто е несравнимо по-голямо от каквото и да е домашно преживяване, независимо от качеството на телевизора.
Сделка с киносалоните би довела до дивиденти и за самите продуценти от Netflix. Няма съмнение, че именно слабото разпространение на филма „Рома“ на Алфонсо Куарон миналата година го лиши от триумф в категорията за най-добър филм на наградите „Оскар“. Изглежда много вероятно „Ирландецът“ на Мартин Скорсезе да последва същата съдба тази година.
"Рома" - любовното писмо на Алфонсо Куарон към живота
Есента идва: Време е за филмови фестивали
Желанието на Netflix да има репутация на престижно филмово студио ще се увенчае с успех много по-бързо, ако платформата достигне разбирателство с кината. От друга страна, холивудската студийна система също следва да си вземе поука от ситуацията – „Ирландецът“ на Скорсезе се оказа в Netflix, тъй като редица традиционни студия отказаха на легендарния режисьор финансиране за реализация на проекта му.
Amazon нямат такъв проблем и са дали принципното си съгласие оригиналните им филми да се прожектират по кината в продължение на 90 дни преди да стават достъпни онлайн за абонатите на платформата им Prime Video. Затова и компанията е обект на похвали от страна на традиционалисти като Кристофър Нолан, един от най-преуспелите режисьори на планетата, който изрично е отказвал възможността да работи с Netflix и е критикувал платформата заради „безумната“ ѝ политика.
Amazon готвят и свой собствен мегапроект. Преди повече от година компанията закупи филмовите права за и всякакви екранни проекти, свързани със Средната земя на Дж. Р. Р. Толкин, и оттогава насам е в етап на активна подготовка на сериал, чийто сюжет ще се развива във Втората епоха на фантастичния свят. Засега са планирани пет сезона със зашеметяващ общ бюджет от 1 милиард долара.
Коя ще е следващата "Игра на тронове"
Warner Bros. също се готвят да влязат в стрийминг сектора с планираната платформа HBO Max, а същото вече правят и Apple със своята услуга Apple TV, в чийто репертоар личи сериала The Morning Show със звездните имена Дженифър Анистън и Рийз Уидърспуун. По всичко личи, че борбата в сектора ще е безмилостно жестока, а от нея с абсолютна сигурност ще спечелим само ние, зрителите.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!