С лед като стана ясно, че най-големите производители на автомобили в Германия са си направили ценови картел, критиките срещу гигантите от Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен не спират. Което е напълно разбираемо, след като аферата с манипулираните дизелови двигатели подкопа сериозно доверието в сектора. 

Самите автомобилни фирми мълчат и чакат бурята да отмине. Което също е разбираемо, тъй като разследването срещу тях още е в самото начало и все пак важи презумпцията, че са невинни до доказване на противното. Освен това всяка грешна дума може да причини щети за милиони, пише Хенрик Бьоме в "Дойче веле" (Deutsche Welle).

Учени твърдят, че са близо до революция при батериите за електромобили

Най-мощната Tesla Model S измина над 900 км с едно зареждане

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

На този фон приближава друга буря, която заплашва да промени изцяло автомобилния сектор. Противниците на двигателите с вътрешно горене празнуват, те предусещат края на своя враг - бълващата отрови в атмосферата горивна система, задвижвана с токсични фосилни отпадъци.

Всичко това много напомня за един друг енергиен обрат в Германия, която реши да се откаже от въглищата и урана и да ги замени с възобновяеми източници на енергия. Обрат, който също струва милиарди и не може да бъде осъществен без щедри държавни субсидии.

Това обаче не пречи на германските производители на слънчеви панели да фалират един след друг. Никое домакинство не желае в двора си ветрогенератори, нито пък е склонно близо до имота му да минава магистрален електропровод за високо напрежение. По подобен начин стоят нещата и с двигателя с вътрешно горене - въпросът е същият, откъде ще дойде необходимото електричество, след като бъдат закрити всички конвенционални електроцентрали?

С какво ще се придвижваме, ако бъдат забранени двигателите с вътрешно горене? Разбира се, че с електроавтомобили, гласи прибързаният отговор. Но никой засега не знае, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия. Защото екологичните ползи от тях са много спорни.

Например можете да карате Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда необходими за производството на електрическа "Тесла". Една от причините за това е тежащата около тон батерия на електроавтомобилите.

Милиони електрически автомобили означава също и милиони батерии. Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите. А откъде идва кобалтът? Основно от Конго - разтърсвана от гражданска война и проядена от корупцията страна. Още по-лошо, в добива на кобалт в Конго са заети основно деца. А без кобалт няма да излезе нищо от прекрасните планове за електромобилност. 

При производството на батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато свърши животът на всички тези милиони батерии, те трябва да бъдат адекватно съхранявани или рециклирани, иначе се превръщат в токсичен отпадък.

Може би електрическите автомобили представляват само временно решение. Нищо чудно технологията на бъдещето да се нарича горивна клетка. Може би. Само че никой не знае - нито един автомобилен корифей, нито някой шеф на автомобилен концерн може да гарантира това. Никой все още не знае отговора.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Въздушна тревога е в Одеса и областта

Въздушна тревога е в Одеса и областта

Свят Преди 3 часа

Сирените бяха задействани в 21:53 часа

Щатът Уисконсин: Клюква, сирене и фанатизъм

Щатът Уисконсин: Клюква, сирене и фанатизъм

Свят Преди 5 часа

Формулата на успеха в Уисконсин е проста: намери нещо, което обичаш, и работи усилено

<p>Да или не на ракетите &bdquo;Таурус&ldquo; за Украйна?</p>

Сигнал към Москва и съюзниците: Да или не на ракетите „Таурус“ за Украйна?

Свят Преди 6 часа

Сега Русия заобикаля и украинците, и европейците, преговаряйки пряко със САЩ

Арктика: Мястото, където миналото среща бъдещето

Арктика: Мястото, където миналото среща бъдещето

Свят Преди 6 часа

Животът в края на света има своите специфики – до Уткиагвик може да се стигне само със самолет

Атака с хладно оръжие пред супермаркет в Германия, има ранени

Атака с хладно оръжие пред супермаркет в Германия, има ранени

Свят Преди 7 часа

Минувачи успели да задържат извършителя

<p>Александър Везенков получи поредно признание&nbsp;🏀</p>

Александър Везенков попадна в идеалния отбор на сезона в Евролигата

България Преди 7 часа

В идеалната петица на Евролигата попаднаха още Найджъл Хейс-Дейвис, Карсън Едуардс, Кендрик Нън и Ти Джей Шортс

Трима загинаха в Италия след проливни валежи

Трима загинаха в Италия след проливни валежи

Свят Преди 7 часа

Особено тежко са засегнати Пиемонт, Южен Тирол и Ломбардия

<p>Ядрена сделка със САЩ е възможна</p>

Иранският външен министър пред Лавров: Ядрена сделка със САЩ е възможна

Свят Преди 7 часа

По думите на Арагчи Иран е изтъкнал, че САЩ са проявили сериозност по време на първия кръг на преговорите

Хиляди поклонници по Кръстния път в Йерусалим на Разпети петък

Хиляди поклонници по Кръстния път в Йерусалим на Разпети петък

Свят Преди 8 часа

В Източен Йерусалим и на Западния бряг живеят около 50 000 християни

Расте броят на жертвите и ранените след американските удари по пристанище в Йемен

Расте броят на жертвите и ранените след американските удари по пристанище в Йемен

Свят Преди 8 часа

Това е най-смъртоносната атака от американската кампания на въздушни удари, започнала на 15 март

<p>&nbsp;Лечебните заведения реагираха на промените в потребителската такса за болничен престой</p>

Лечебните заведения реагираха на решението за по-ниска потребителска такса при престой в болница

България Преди 8 часа

Досега таксата за болничен престой на ден беше 5,80 лв., но с постановление на МС, обнародвано в Държавен вестник, таксата се намалява на един лев

Разпитаха ректора на Белградския университет, подозират го в злоупотреба

Разпитаха ректора на Белградския университет, подозират го в злоупотреба

Свят Преди 9 часа

Той благодари на всички, които са го подкрепили

Ванс пред Мелони: Оптимисти сме, че можем да сложим край на руско-украинската война

Ванс пред Мелони: Оптимисти сме, че можем да сложим край на руско-украинската война

Свят Преди 9 часа

Двамата отпътуваха за италианската столица преди великденските празници

Орбан очаква бизнес сделка със САЩ

Орбан очаква бизнес сделка със САЩ

Свят Преди 9 часа

"Водим разговори с американците по икономически въпроси, които биха били изгодни за нас", каза Орбан

Рискови откровения и градински приключения в новия епизод на “Един за друг”

Рискови откровения и градински приключения в новия епизод на “Един за друг”

Любопитно Преди 9 часа

Двойките влизат в битка за надмощие във Вилата на любовта

<p>Доставял ли е Китай смъртоносни оръжия на Русия?&nbsp;</p>

Китай отрече да въоръжава Русия, реагирайки на изявление на Зеленски

Свят Преди 9 часа

Това заяви говорител на китайското дипломатическо ведомство