С лед като стана ясно, че най-големите производители на автомобили в Германия са си направили ценови картел, критиките срещу гигантите от Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен не спират. Което е напълно разбираемо, след като аферата с манипулираните дизелови двигатели подкопа сериозно доверието в сектора. 

Самите автомобилни фирми мълчат и чакат бурята да отмине. Което също е разбираемо, тъй като разследването срещу тях още е в самото начало и все пак важи презумпцията, че са невинни до доказване на противното. Освен това всяка грешна дума може да причини щети за милиони, пише Хенрик Бьоме в "Дойче веле" (Deutsche Welle).

Учени твърдят, че са близо до революция при батериите за електромобили

Най-мощната Tesla Model S измина над 900 км с едно зареждане

Ново шокиращо проучване: до 2035 г. в Европа ще се продават само електромобили

На този фон приближава друга буря, която заплашва да промени изцяло автомобилния сектор. Противниците на двигателите с вътрешно горене празнуват, те предусещат края на своя враг - бълващата отрови в атмосферата горивна система, задвижвана с токсични фосилни отпадъци.

Всичко това много напомня за един друг енергиен обрат в Германия, която реши да се откаже от въглищата и урана и да ги замени с възобновяеми източници на енергия. Обрат, който също струва милиарди и не може да бъде осъществен без щедри държавни субсидии.

Това обаче не пречи на германските производители на слънчеви панели да фалират един след друг. Никое домакинство не желае в двора си ветрогенератори, нито пък е склонно близо до имота му да минава магистрален електропровод за високо напрежение. По подобен начин стоят нещата и с двигателя с вътрешно горене - въпросът е същият, откъде ще дойде необходимото електричество, след като бъдат закрити всички конвенционални електроцентрали?

С какво ще се придвижваме, ако бъдат забранени двигателите с вътрешно горене? Разбира се, че с електроавтомобили, гласи прибързаният отговор. Но никой засега не знае, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия. Защото екологичните ползи от тях са много спорни.

Например можете да карате Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда необходими за производството на електрическа "Тесла". Една от причините за това е тежащата около тон батерия на електроавтомобилите.

Милиони електрически автомобили означава също и милиони батерии. Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите. А откъде идва кобалтът? Основно от Конго - разтърсвана от гражданска война и проядена от корупцията страна. Още по-лошо, в добива на кобалт в Конго са заети основно деца. А без кобалт няма да излезе нищо от прекрасните планове за електромобилност. 

При производството на батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато свърши животът на всички тези милиони батерии, те трябва да бъдат адекватно съхранявани или рециклирани, иначе се превръщат в токсичен отпадък.

Може би електрическите автомобили представляват само временно решение. Нищо чудно технологията на бъдещето да се нарича горивна клетка. Може би. Само че никой не знае - нито един автомобилен корифей, нито някой шеф на автомобилен концерн може да гарантира това. Никой все още не знае отговора.

- Скъпи, кажи ми нещо романтично! - Виждаш ли ги всичките тези облаци на небето? - Да. - Давай да се прибираме, че ще вали.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
„Свобода за Имамоглу“: Хиляди протестират в Истанбул в подкрепа на арестувания кмет

„Свобода за Имамоглу“: Хиляди протестират в Истанбул в подкрепа на арестувания кмет

Свят Преди 53 минути

Арестът на Имамоглу предизвика най-големите демонстрации в Турция през последното десетилетие

Надежда сред руините: Откриха признаци на живот под срутилия се небостъргач в Мианма

Надежда сред руините: Откриха признаци на живот под срутилия се небостъргач в Мианма

Свят Преди 1 час

Около 15 души са затрупани под отломките на групи от трима до седем души

Протест срещу насилието на животни пред Съдебната палата в София

Протест срещу насилието на животни пред Съдебната палата в София

България Преди 1 час

За най-строги наказания при насилие срещу животни се обявиха протестиращите

Частично слънчево затъмнение днес, ето къде ще може да се види

Частично слънчево затъмнение днес, ето къде ще може да се види

Свят Преди 2 часа

Затъмнението ще бъде видимо над част от Северното полукълбо - от Източна Канада до Сибир

"Най-необичайното събуждане“: Туристка разкри реалността в Северна Корея

"Най-необичайното събуждане“: Туристка разкри реалността в Северна Корея

Свят Преди 3 часа

В Северна Корея всички жители се будят едновременно от натрапчив звук

Откриха древни доказателства за разпъването на Христос

Откриха древни доказателства за разпъването на Христос

Любопитно Преди 4 часа

Произведението на римския историк Тацит "Анали" съдържа уникална информация за живота на Исус

Изгубени в небето: Най-големите авиационни мистерии – от полет MH370 до Бермудския триъгълник

Изгубени в небето: Най-големите авиационни мистерии – от полет MH370 до Бермудския триъгълник

Любопитно Преди 4 часа

Кои са най-големи авиационни мистерии на всички времена може да прочетете в следващите редове

Април започва с дъждове и застудяване – ето какво ще е времето на Великден

Април започва с дъждове и застудяване – ето какво ще е времето на Великден

България Преди 5 часа

Тази прогноза направи климатологът Симеон Матев

България отбелязва 21 години като пълноправен член на НАТО

България отбелязва 21 години като пълноправен член на НАТО

България Преди 5 часа

На 29 март 2004 г. страната ни направи своя стратегически избор, присъединявайки се към Северноатлантическия пакт

Трапезата за Великден: Цените на яйцата и зеленчуците рязко се повишават

Трапезата за Великден: Цените на яйцата и зеленчуците рязко се повишават

България Преди 5 часа

Овцевъдите призовават агнешкото месо да се купува директно от производителя

Руска атака с дронове уби четирима и рани 19 души в Украйна

Руска атака с дронове уби четирима и рани 19 души в Украйна

Свят Преди 5 часа

Избухнали са пожари в хотел, бензиностанции и домове

Празник е! Имен ден имат мъжете с тези имена

Празник е! Имен ден имат мъжете с тези имена

Любопитно Преди 6 часа

Днес своя имен ден празнуват всички, които носят името Марко и неговите производни

Тръмп заяви, че е открит за митнически споразумения с други държави

Тръмп заяви, че е открит за митнически споразумения с други държави

Свят Преди 6 часа

Тръмп също така заяви, че скоро ще обяви нови мита, насочени към фармацевтичните продукти

След земетресението: Броят на загиналите в Мианма вече е 1002 души

След земетресението: Броят на загиналите в Мианма вече е 1002 души

Свят Преди 7 часа

Ранените са 2376, 30 са в неизвестност

Руското военно разузнаване: Каква е ролята на ГРУ

Руското военно разузнаване: Каква е ролята на ГРУ

Свят Преди 7 часа

Матиас Ул е автор на „ГРУ. Неизвестната история на руско-съветските военни служби от 1918 г. до наши дни“